پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۵۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲
توسعه بخش کشاورزي و افزايش خودکفايي در زمينه محصولات کشاورزي و استراتژيک يکي از اهداف اسناد بالادستي کشور است که دولت به آن ملزم شده است. بررسي کارنامه دولت در پنج سال گذشته نشان مي‌دهد دولت به‌جد، افزايش توليد محصولات کشاورزي را از طريق افزايش بهره‌وري آب و خاک در دستور کار قرار داده است. بر اين اساس اقدامات مؤثري در زمینه افزايش بهره‌وري کشاورزي در کشور انجام شده که نتيجه آن خودکفايي در برخي محصولات و در آستانه خودکفايي قرارگرفتن بسياري از محصولات کشاورزي از جمله نيشکر است.

شعار سال: حمايت از کشاورزان نيز از ديگر اقدامات مهم دولت در چند سال گذشته بوده كه البته ضروري است توجه بيشتري به اين موضوع شود.
در مجموع، کارنامه دولت در بخش کشاورزي نمره خوبی دارد و در سال‌هاي اخير روند کشاورزي کشور روبه توسعه بوده؛ اقداماتي که اگرچه خوب اما همچنان ناکافي است. در ادامه به تفصيل به اين موارد پرداخته می‌شود.
حمايت از کشاورزان: کشاورزان امنيت غذايي کشور را تأمين مي‌کنند و بر اين اساس هرگونه تشويق و حمايتي از آنها افزايش انگيزه و در نهايت توسعه بخش کشاورزي را به‌همراه خواهد داشت. در سال‌هاي گذشته اختصاص ارز دولتي براي واردات کالاهاي اساسي، معافيت کشاورزان از ماليات و حمايت در حوزه تأمين آب از اقدامات مهم دولت در حمايت از کشاورزان بوده است. با وجود اين به‌دليل اهميت موضوع تأمين کالاهاي استراتژيک، ضروري است به این حوزه اهتمام بيشتري شود.
افزايش بهره‌وري آب: با توجه به کمبود بارندگي‌ها و موقعيت جغرافيايي کشورمان و همچنين هدررفت زياد آب در بخش کشاورزي در سال‌هاي گذشته، اقدامات مؤثري در زمينه افزايش بهره‌وري آب انجام شده است.
يکي از اقدامات دولت براي توسعه بخش کشاورزي در زمينه تسهيلات در حوزه «آبياري تحت فشار» است که بخش عمده آن يعني حدود 85 درصد از هزينه آن بر عهده دولت است و بخش عمده‌اي از منابع تسهيلاتي و دست‌کم کمک‌هاي شبه‌بلاعوض در اينجا هزينه مي‌شود و در بخش‌هاي ديگر هم تلاش‌هاي خوبي شده است.
در سال جاري در کميسيون کشاورزي درباره آبخيزداري، کنترل ريزگردها و تأمين آب شرب روستاها و حتي تالاب‌ها و درياچه‌ها مصوبات خوبي داشته‌ايم كه آن را در اختيار کميسيون تلفيق قرار داديم و پيشنهاد کردیم از صندوق توسعه ملي منابعي به آن اختصاص پيدا کند و اميدواريم که در کميسيون تلفيق مصوب و انجام شود.
افزايش خودکفايي در توليد محصولات کشاورزي: بحث خودکفايي در توليد کالاهاي استراتژيک موضوعي است که نبايد آن را ناديده گرفت. قبل از دولت يازدهم بسياري از مواد غذايي وارداتي بود و اين در حالي است که در برخي از محصولات خودکفا شده‌ايم که ازجمله شاخص‌ترين آنها مي‌توان به خودکفايي در زمينه گندم اشاره کرد و اميدوار هستيم با ادامه روند بارندگي‌ها در سال آينده از واردات گندم بي‌نياز شويم.
رشد توليدات کلزا و دوبرابرشدن توليد چغندر قند نيز از ديگر دستاوردهاي حوزه کشاورزي در پنج سال گذشته بوده است. روند توليدات بخش کشاورزي از حدود 90 ميليون تن با 20 درصد افزايش رشد درخور توجهي داشته است، هرچند کم‌آبي‌ها و خشک‌سالی وجود دارد، اما نوع مديريتي که صورت گرفته و معرفي محصولات جايگزين و افزايش بهره‌وري باعث شده اين روند روبه‌رشد ادامه يابد.
مجهزشدن به تکنولوژي‌هاي کشاورزي: يکي ديگر از اقدامات مؤثر در حوزه کشاورزي به موضوع تجهيز به تکنولوژي‌هاي روز و استفاده از ماشين‌آلات کشاورزي نوين مربوط است. اين موارد بهره‌وري کشاورزي را افزايش می‌دهد و سختي کار کشاورزان را کاهش مي‌دهد. از سوي ديگر موضوع اصلاح بذر نيز از ديگر اقدامات مؤثر در زمينه توسعه کشاورزي بوده است. اين مسئله ماحصل تحقيقات و استفاده از دانش روز بوده که اثرات مثبت خود را در توليدات کشاورزي نشان مي‌دهد.
در مجموع آنچه اهميت زيادي دارد، عمل به اسناد بالادستي کشور در زمينه کشاورزي و افزايش خودکفايي در توليدات کشاورزي است.
با آنكه اقدامات مؤثر بوده و روند کلي روندي رو به پيشرفت است، ضروري است اين روند تسريع شود. توجه به بخش کشاورزي، کاهش فقر مطلق و جلوگيري از افزايش مهاجرت کشاورزان را به‌همراه خواهد داشت و اين نکته‌اي است که سياست‌گذاران اين بخش و دستگاه‌هاي متولي بايد به آن توجه کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 29 دی 97، شماره: 3346


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین