پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۵۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱
مدیرکل دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: با یک برنامه 20 ساله سهم یک‌درصدی ایران را در صنعت حلال جهان می‌توانیم به 10 درصد برسانیم. به گزارش «سبزینه»، پیمان فلسفی، مدیرکل دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، در جمع هیئت امنای بازار (سرمایه‌گذاران، تجار، کارخانه‌داران) درباره صنعت حلال گفت: وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی اصلی از حدود 20 سال گذشته تاکنون نظارت شرعی ذبح و صیادی را به‌عهده گرفته است؛ این امر از سوی مقام معظم رهبری بر ما تکلیف شده و جزو وظایف حاکمیتی است. وی درباره جایگاه صنعت حلال ادامه داد: ایران دارای ظرفیت‌های عظیمی است؛ اما این در حالی است که اگر فردی در این راه بخواهد سرمایه‌گذاری کند، موانع بسیاری را در مقابل خود می‌بیند؛ بنابراین ترجیح می‌دهد که تنها مسیر را ادامه بدهد.

شعار سال: مدیرکل دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید سال 87 تصویب شد، عنوان کرد: در این قانون به موضوع تجارت، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و... در معقوله حلال اشاره شده است؛ در جهان اسلام اصل موضوع صنعت حلال از مباحث شرعی، دینی و اعتقادی نشأت می‌گیرد.

کشورهای امارات، ترکیه، مالزی و عربستان در صنعت حلال پیشروند

وی ادامه داد: امروزه در دنیا غذای حلال (60 درصد) سهم بسیاری را به خود اختصاص داده است؛ اما علاوه‌بر غذای حلال، صنایع دیگری هم ازجمله دارو، پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، خدمات بانکداری و گردشگری و... تحت‌تأثیر صنعت حلال هستند. فلسفی با تأکید بر این‌که بیش‌ترین سهم از صنعت حلال مربوط به غذاست، تصریح کرد: کشورهایی همچون امارات، ترکیه، مالزی و عربستان در این صنعت پیشرو هستند، در کشور مالزی بر روی محصول نمک و آب معدنی نشان حلال مالزی درج شده است. مدیرکل دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در بحران سوریه، روسیه و ترکیه ما بازار مواد غذایی خود را از دست دادیم؛ چراکه استانداردهای لازم را رعایت نکردیم. در مقطعی از زمان به‌واسطه مسائل سیاسی قطر برای تأمین مواد غذایی به ایران روی آورد؛ اما غذای ایرانی برند حلال نداشت و حتی از سوی قطر هم پذیرفته نشد.

4 هزار میلیارد دلار گردش مالی صنعت حلال در دنیاست

فلسفی با تأکید بر این‌که گردش مالی صنعت حلال در دنیا چهارهزار میلیارد دلار است، گفت: این درحالی است که تمام محصولات ایران حلال است؛ اما از این میزان زیر یک‌درصد سهم دارد. مدیرکل دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که در این صنعت با دنیا فاصله بسیاری داریم، ادامه داد: اکنون بسیاری از محصولات حلال را از سایر کشورها وارد می‌کنیم. وی تأکید کرد: طی یک برنامه 20 ساله می‌توانیم سهم یک‌درصدی ایران را در جهان به 10 درصد برسانیم. فلسفی عنوان کرد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید مسیر سختی را طی کنیم، لازم است از تجربیات کشورهایی همچون مالزی، روسیه و ترکیه استفاده کرد.

مالزی سکاندار صنعت حلال در دنیاست

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که در سال 1960 آمریکا نخستین برند حلال را صادر کرد، گفت: چین هم جزو کشورهایی است که گواهی حلال صادر کرده است و پس از آن کشور کانادا قرار دارد. مالزی نیز اکنون 30 سال است که سکاندار صنعت حلال است. فلسفی خاطرنشان کرد: براساس استاندارد حلال، ایران نمی‌تواند از محصولات مالزی استفاده کند؛ چراکه براساس احکام شریعت تنها چهار مذهب را اعمال کرده است و فقه‌جعفری را در نظر نگرفته و فقها آن محصول را حرام اعلام کرده‌اند؛ این در حالی است که سازمان کنفرانس در اسمیک استاندارد حلال را براساس هشت مذهب تعریف کرده است.

لزوم تسهیل‌گری و حمایت دولت از سرمایه‌گذاران در صنعت حلال

وی عنوان کرد: در حال حاضر زیرساخت‌ها برای واردات و صادرات فراهم است، باید در این راستا نگرش سیستماتیک داشته باشیم. مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که بسیاری از همایش‌هایی که با موضوعیت صنعت حلال برگزار می‌شود، جنبه نمایشی دارد، ادامه داد: رقبای سرسختی در این صنعت در داخل کشور وجود دارد که ممانعت در کار ایجاد کرده‌اند؛ اما همه باید یک محوریت را بپذیرند و در کنار یکدیگر کار کنند. فلسفی با تأکید بر این‌که باید با نگرش تخصصی درباره صنعت حلال وارد کار شد، ادامه داد: در این راستا، تسهیل‌گری، نظارت و حمایت از سرمایه‌گذار نیز به‌عهده دولت است. مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که دارای قدرت و اختیار هستیم و می‌توانیم راه سرمایه‌گذاران را تسهیل کنیم، ادامه داد: کارهای زیربنایی، آموزشی و توانمندسازی تا فراهم کردن زیرساخت‌ها باید انجام شود؛ دولت هم باید امکانات را برای ما فراهم کند، اگر سرمایه‌گذاران به‌درستی در این راه قدم بردارند و اگر شرایط استفاده برای صدور گواهینامه وجود داشته باشد، قطعاً اعمال می‌کنیم. فلسفی خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان راه پیشرفت را هموار کرد، کسانی که اکنون حرفی برای گفتن دارند حداقل 40 سال است که فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و اکنون در جایگاه مطلوب ایستاده‌اند. وی عنوان کرد: در حال حاضر کشور افغانستان در فرآیند صدور مجوزها از ایران پیشی گرفته است؛ بسیاری از مجوزها در اختیار ماست، با وجود اعتماد دوطرفه می‌توانیم بسیاری از کارها را با نتیجه مطلوب به سرانجام برسانیم. براساس این گزارش، در این نشست که با حضور مدیرکل دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، عده‌ای از سرمایه‌گذاران و تجار حضور داشتند که به بیان وجود برخی موانع و مشکلات در رابطه با صنعت حلال پرداختند. به گفته یکی از سرمایه‌گذاران، افق 1404 تنها یک برنامه کلی است و مصداق و جزئیات ندارد. باید در 31 استان تمامی زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری در صنعت حلال فراهم شود. سرمایه‌گذاران اعلام آمادگی کردند که برای پیشرفت صنعت حلال در کشور آمادگی کامل دارند؛ اما در این راستا کمک هرچه بیش‌تر دولت را خواستار شدند. این سرمایه‌داران همچنین به‌وجود حدود 600 تا 900 مدیر اجرایی اشاره کردند که بیش از دو دهه تجربه اجرایی دارند. آن‌ها همچنین گفتند ایران خانه ماست. امروز دوره برگزاری نمایشگاه نیست، بلکه باید عمل کنیم. فراهم نبودن بستر مناسب برای شکل‌گیری صنعت حلال، سهم اندک و جایگاه ایران در بازار جهانی، وجود برخی موانع برای صدور مجوز و... ازجمله مواردی بود که سرمایه‌گذاران به آن اشاره کردند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته روزنامه سبزینه تاریخ انتشار ------، کدخبر: 61454، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
0
توسعه کشتورزی میتونه از قطب های قوی اقتصادی باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین