پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۶۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
سازندگان هواپیما نسبت به نیازی که در طی دو دهه گذشته نسبت به کاهش وزن و بهبود بهره‌وری سوخت داشته‌اند، به طور فزاینده‌ای به استفاده از کامپوزیت پلیمری تقویت‌شده با فیبر کربن (CFPRP) روی آورده‌اند .

شعارسال: باوجودآنکه CFRP مزیت‌هایی ساده‌ای نسبت به آلومینیوم ارائه می‌دهد، از نظر هادی ضعیف‌تر الکتریسیته بوده و در حین پرواز در معرض صدمه ناشی از رعدوبرق قرار می‌گیرد. روش‌هایی برای حل این مشکل به کار گرفته می‌شوند که شایع‌ترین آن‌ها مش فلزی نازک، فویل و سیم‌های جاسازی‌شده است، اما ازآنجایی‌که چنین سیستم‌هایی در برابر خوردگی آسیب‌پذیرند، تلاش‌هایی برای بهبود رسانایی خود کامپوزیت‌ها، با استفاده از مواد غیر فلزی، یعنی گرافن و باکی پیپر، وجود دارد.

در این میان، گروهی از محققان رویکردی ترکیبی پیشنهاد کرده‌اند که بر پایه یک محصول تجاری موجود و به عنوان یک سپر الکترو-مغناطیسی طراحی‌شده است.

هواپیماهای تجاری به طور متوسط یک بار در سال با رعدوبرق هستند اما تأثیر آن تا حد زیادی بستگی به محل اصابت در هواپیما دارد. به همین دلیل، سیستم‌های حفاظت از رعدوبرق بر اساس موقعیت بهینه‌سازی می‌شوند.

در این مطالعه، محققان تنها ناحیه 2، که بخش اعظم سازه را پوشش می‌دهد، موردبررسی قراردادند و مواد انتخابی آن‌ها یک غشاء نمدی فیبر کربن با پوشش نیکل بود که در دو چگالی متفاوت استفاده شد.

برای این منظور، آن‌ها مجموعه‌ای از نمونه‌های CFRP، CFRP با مش نازک مس، CFRP با لایه نازک غشاء نمدی (g / m2 34) و CFRP با لایه ضخیم غشاء نمدی (g / m2 70) تولید کردند.

برای مشخص کردن ظرفیت ضربه رعدوبرق (LSP) نمونه‌ها، ایشان نمونه‌ها را در معرض دو نوع موج رعدوبرق مصنوعی - یک پالس طولانی مدت در یک دامنه جریان نسبتاً کم و یک پالس طولانی‌تر با دامنه بسیار بالاتر قرار می‌دهد.

هر دو نمونه محافظت‌شده با غشاء نمدی فیبر کربن با پوشش نیکل از مقاومت به تخریب بالاتری در برابر پلاسما، قوس، جرقه و گرمایش ژول نسبت به حالت مش مسی نشان دادند.

ایشان حداقل تراکم غشاء برای اینکه میزان جلوگیری از تخریب کامپوزیت به واسطه رعدوبرق برابر با حالت مش مسی باشد را محاسبه کردند و نشان دادند، در چگالی برابر با مش مس، استفاده از این روش نتایج بسیار مناسب‌تری به دنبال خواهد داشت.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاریخ انتشار: 26دی1397 ، کدخبر: 41587: www.isti.ir


اخبار مرتبط
برگزیده ها
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
0
0
این قضیه حوادث هوایی تا حدود زیادی کاهش میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین