پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۸۴۰۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی با توجه به بالا رفتن قابل توجه سهم سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت شبکه بانکی در مقایسه با سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت، برآن شدند که با تغییر نحوه پرداخت سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از روزشمار به ماه شمار نقد شوندگی سپرده‌های بانکی را کاهش دهند.
شعارسال: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و همچنین به دنبال ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی، از امروز اول بهمن ماه، سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت بانک‌ها به صورت ماه‌شمار محاسبه و اعمال می شود.

یکی از مزایای این کار کاهش ریسک نقدینگی برای بانک‌ها و موسسات اعتباری ذکر شده که به اعتقاد برخی کارشناسان پولی و بانکی اعمال این شیوه پرداخت سود می‌تواند مانع تلاطمات شبکه بانکی شود، ضمن آنکه با این اقدام می توان به افزایش امکان پرداخت وام و تسهیلات به سپرده گذاران امیدوار بود.

حیدر مستخدمین حسینی معاون پیشین پارلمانی وزیر امور اقتصاد به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ گفته تغییر نرخ سود از روزشمار به ماه‌شمار تصمیم جدیدی نیست و در گذشته نیز سپرده‌های کوتاه‌مدت به صورت ماه‌شمار محاسبه می‌شد و این مدل از گذشته در سیستم بانکی رواج داشته و در اقتصاد بانکی از آن تبعیت می‌شده است.

او می‌گوید: اینکه از امروز سود بانکی از روز شمار به ماه شمار تغییر می‌کند، در جهت اصلاح نظام بانکی است و موضوعی که حائز اهمیت است این است که محاسبه سود سپرده‌های کوتاه‌مدت به صورت روزشمار در هیچ نظام بانکی در دنیا سابقه ندارد.

مستخدمین حسینی با بیان اینکه اقتصاد بانکی ما بیمار است، می‌گوید: روزشمار کردن سود سپرده باعث رقابت ناسالم و نابرابر در این حوزه شده بود و بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برای جلوگیری از فساد در این بخش آن را از امروز تغییر دادند و همه بانک‌ها موظفند از سیاست‌های شورای پول و اعتبار تبعیت کنند، زیرا عدم تبعیت از این سیاست موجب رقابت ناهمگون سود سپرده‌گذاران خواهد شد.

او با بیان اینکه مسلما قدم بعدی در خصوص تغییرات در سود سپرده‌های بلندمدت ۵ ساله خواهد بود، می‌گوید: در اوایل روی کار آمدن آقای روحانی بانک مرکزی اعلام کرد سپرده‌های ۲-۳ و ۵ ساله حذف می‌شود و سپرده‌های یک ساله جای آن را می‌گیرد که همین امر باعث آشفتگی در نظام بانکی کشور شد و رقابت نابرابری را ایجاد کرد، سیاست بانک مرکزی در آن زمان این بود که منابع بانکی و نقدینگی را در قالب تسهیلات به تولیدکنندگان توزیع کند که نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه تسهیلات به بخش غیر مولد که ارزش افزود، اشتغال و سرمایه‌گذاری ایجاد نمی‌کند و در تولید ناخالص ملی هم نقشی ندارد ورود پیدا کرد، این در حالی است که فعالیت‌های مولد باید باعث افزایش ظرفیت توان کشور و ایجاد اشتغال و رفاه اقتصادی شوند.

این کارشناس ارشد بانکی می‌گوید: متاسفانه در این مدت کمترین سرمایه‌گذاری را در اقتصاد ملی شاهد بودیم و در چند سال اخیر میزان سرمایه گذاری در بخش مولد بسیار اندک بوده است.

او ادامه می‌دهد: این سیاست که سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه مدت داده شود امروز شکست خورده است، زیرا دیگر انگیزه‌ای باقی نمی‌ماند تا سرمایه‌گذار سپرده‌های خود را به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت کند، آنچه در عمل بوجود آمده بود پرداخت تا ۳۴ درصد سود به برخی از سپرده‌ها بود، آما آیا این سود باعث خلق پول می‌شود؟ در عمل پرداخت‌ها به گونه‌ای بود که یک سوم مبلغ سپرده را بانک سود پرداخت می‌کرد و بخش عمده‌ای از نقدینگی به این سمت در حرکت بود.

مستخدمین حسینی می‌گوید: سیاست جدید پرداخت سود ماه‌شمار باعث می‌شود قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها کمتر شود، زیرا هزینه‌های آن‌ها نیز کمتر خواهد شد، زیرا زمانی که بانک‌ها سود بیشتری می‌دهند قیمت تمام شده پول بالا می‌رود و زمانی که بانک‌ها از نرخ‌های مصوب شورای پول و اعتبار تبعیت نمی‌کنند نتیجه آن می‌شود که تسهیلات با نرخ بالاتری باید پرداخت شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 1 بهمن 1397 ، کدخبر: ۱۶۲۶۹۲ ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
0
برای اینکه جیب مدیران بیشتر پر بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین