پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۹۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برلزوم راه اندازی بانک ملی ژن ایرانیان تاکید کرد و‌ گفت: اگر تا 15 سال آینده این بانک را نداشته باشیم در ارائه خدمات پزشکی دچار مشکل می شویم.

شعار سال: اولین نسخه ژنوم مرجع ایرانیان (ژمیران) توسط پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اواخر سال آینده رونمایی شد که تشخیص زود هنگام، اقدامات پیشگیرانه، استفاده در طراحی دارو، پیش آگهی پاسخ به درمان به ویژه ایجاد و گسترش پزشکی شخصی در ایران از دستاوردهای قابل پیش بینی این فعالیت است.

دکتر محمد اسماعیل اکبری روز چهارشنبه در نشست خبری در سالن همایش مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود:ما دارای جمعیت حدود 80 میلیونی با اقوام مختلف هستیم که باید اطلاعات ژنومیک ایرانیان را داشته باشیم.

وی ادامه داد: از حدود سه سال پیش دنبال راه اندازی بانک ملی ژن ایرانیان هستم و تاکنون موفق به این کار نشده ام. کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس با همکاری امریکا این کار را برای خود آغاز کرده اند و اگر دیر اقدام کنیم، آنها بانک ژن خاورمیانه را راه اندازی می کنند و ما در حوزه پزشکی با مشکلاتی مواجه می شویم.

اکبری با اشاره به اینکه کمتر از 15 سال آینده نحوه طبابت عوض خواهد شد، گفت: ما برای ارائه خدمات مناسب پزشکی به اطلاعات ژنومیک ایرانیان نیاز داریم و این بانک باید ایجاد شود.

حدود 30 درصد شیمی درمانی اضافی است
وی به انجام بی مورد شیمی درمانی برای درمان سرطان اشاره کرد و گفت: حدرد 30 درصد از شیمی درمانی ها خارج از ضابطه و اضافی است.

اکبری با اشاره به اینکه شیمی درمانی باید تحت برنامه مدون و استاندارد انجام گیرد، اظهار داشت: شیمی درمانی در کنار سلول های سرطانی، سلول های سالم را از بین می برد و باید کنترل های لازم صورت تا از انجام بی مورد این کار خودداری شود.

وی بر لزوم تدوین گایدلاین شیمی درمانی تاکید کرد و گفت: در سال آینده که با مشکلات ارزی بیشتری برای تهیه دارو روبرو خواهم شد، وزارت بهداشت باید نسبت به تهیه گایدلاین شیمی درمانی اقدام کند.

اکبری، جراحی، رادیوتراپی و دارودرمانی را از روش های مهم درمان سرطان اعلام کرد و گفت: 49 درصد درمان بیماران با جراحی مقدور است و وزارت بهداشت به این موضوع توجه جدی ندارد.

وی با اشاره به اینکه نیمی از کشور از تجهیزات رادیوتراپی محروم هستند، افزود: امکانات رادیوتراپی به صورت منظم در کشور توزیع نشده و حدود نیمی از کشور از این امکانات بی بهره هستند.

اکبری به ارایه درمان های پیشرفته در ایران اشاره کرد و گفت: براساس آمارها در سال 93 حدود 30 درصد بیماران در سال اول فوت کردند که این رقم نشان دهنده کاهش مرگ و میر مبتلایان به سرطان در سال اول است و این رقم معادل کشورهای پیشرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان ادامه داد که در سال 84 ، تعداد مرگ و میر مبتلایان به سرطان در سال اول بیشتر بوده و 80 درصد مبتلایان در این مدت جان خود را از دست می دادند.

وی تعداد عمل جراحی سالیانه در مرکز تحقیقات سرطان را حدود هزار مورد اعلام کرد و گفت: سالانه حدود 14 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان سینه در کشور شناسایی می شود.

اکبری، سرطان را تلخ ترین بیماری اعلام کرد و گفت: این بیماری سومین عامل مرگ و میر است و پیشگیری از بیماری سرطان بین 15 تا 20 سال طول می کشد.

شایع ترین سرطان
وی شایع ترین سرطان در بین زنان ایرانی را سرطان سینه اعلام کرد و گفت: سرطان های پوست، معده، روده بزرگ و ریه از جمله سرطان های شایع بین زنان و مردان ایرانی است.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: سرطان ریه برای اولین بار در ایران در بین شش سرطان شایع قرار گرفته است که باید اقدامات لازم برای پیشگیری آن انجام گیرد.

وی سرطان معده را کشنده ترین سرطان در بین مردان و زنان ایرانی اعلام کرد و گفت: سالانه 10 هزار مورد سرطان معده در کشور شناسایی می شود و اولین سرطان شایع در ایران است.

اکبری، بقای یکساله مبتلایان به سرطان معده را حدود 50 درصد اعلام کرد و گفت: حدود 86 درصد مبتلایان به این بیماری در پنج سال اول بیماری، جان خود را از دست می دهند.

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه شاخص‌های اجتماعی یکی از مهمترین مؤلفه‌ها در بروز سرطان به شمار می‌رود، گفت: شاخص معنوی ارزان، قابل دسترس و مؤثر در پیشگیری از سرطان است.
وی افزود: برای مقابله با سرطان باید برخی از موارد تغذیه ‌ای را رعایت کرد که گاهی امکان آن وجود ندارد. به طور مثال باید از پنیرهای کم چربی استفاده کنیم در حالی که در بسیاری از فروشگاه‌ ها پنیرهای پرچرب ارائه می‌شود یا قیمت بالای گوشت قرمز مانع مصرف آن در برخی از افراد می‌شود.

اکبری با اشاره به اینکه ساختار تغذیه ملی باید تغییر کند تا بتوانیم در زمینه پیشگیری از سرطان مؤثر عمل کنیم، افزود: نباید از شاخص‌های معنوی پیشگیری از سرطان که ارزان قابل دسترس و مؤثر است غافل شویم.

وی، طلاق، مرگ همسر و شکست را از جمله عواملی اعلام کرد که در بروز سرطان می‌ تواند بسیار نقش داشته باشند، گفت: ناسازگاری همسر بدترین اتفاق در بروز سرطان سینه است و اگر شاخص‌ های معنوی بین زن و مرد رعایت شود و مهربانی گسترش یابد قطعا آمار سرطان نیز کاهش می‌یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فانا، تاریخ 4 بهمن 97، کد مطلب: 17215: www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
0
در حال حاضر هم نحوه طبابت تغییر کرده که ما هنوز در خم یک کوچه ایم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین