پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۳۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۲
پژوهشگران گروه پژوهشی ایمنی درمانی و پزشکی ترمیمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با همکاری مرکز تحقیقات سلول درمانی دانشگاه کارولینسکای سوئد، موفق به دستیابی روش جدیدی برای درمان بیماری کشنده پیوند علیه میزبان (Graft Versus Host disease, GVHD) شده‌اند.

شعارسال: پیوند مغز استخوان آخرین راه درمانی برای برخی سرطان­‌های لاعلاج است، بیماران دریافت کننده پیوند در بسیاری از موارد پیوند از غیر خودی، مبتلا به عارضه پیوند علیه میزبان می­‌شود. این عارضه در برخی موارد نسبت به درمان‌­های موجود مقاوم بوده و بیماران علی‌رغم همه هزینه‌ها و فرآیند پیچیده پیوند، فوت می‌کنند. تاکنون درمان موفقی برای عارضه GVHD مقاوم به درمان یافت نشده بود.

دکتر بهنام صادقی مدیر گروه پژوهشی ایمنی درمانی و پزشکی ترمیمی پژوهشکده معتمد و مدیر این پروژه با بیان اینکه بیماری پیوند علیه میزبان، عارضه‌ای جدی و تهدید کننده حیات بیماران است که بعد از پیوند الوژنیک سلول‌های بنیادی خونساز با وضعیت التهابی و غالبا در بافت‌­های پوست، مجاری گوارشی و کبد بروز می­‌کند، گفت: با وجود پیشرفت‌­های جدید در زمینه داروهای سرکوب کننده ایمنی و روش­‌های نوین درمانی، GVHD برای بقای بیمارانی که غالبا پس از درمان سرطان، مورد پیوند مغز استخوان قرار گرفته‌اند، تهدید جدی به شمار می‌رود.

صادقی در ادامه درخصوص روش سلول درمانی جدید ارائه شده برای بیماران مذکور گفت: در این روش با استفاده از سلول‌­های بافت جفت و پرده های جنینی DSC، موفق به نجات جان بیماران زیادی که مبتلا به بیماری التهابی GVHD حاد بودند، شده ­ایم. به گونه­‌ای­ که پس از تزریق سلول‌های مذکور، در ۷۰ درصد بیمارانی که هیچگونه شانس بقا نداشتند و به هیچ درمانی پاسخ نداده بودند، درمان را مشاهده کردیم.

وی ادامه داد مطالعات اولیه حیوانی و بالینی این روش درمانی ابتدا در انستیتو کارولینسکا سوئد با موفقیت بر روی ۴۰ بیمار انجام شده و نتایج بدست آمده حاکی از اثربخشی بالای این متد است.

صادقی افزود: اجرای این طرح در ایران با همکاری و مشارکت بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان آیت الله طالقانی تهران ادامه یافت. در این پروژه ۱۰ بیمار مبتلا به عارضه پیوند مغز استخوان مقاوم به درمان با میانگین سنی ۳۲ سال تحت درمان با سلول DSC قرار گرفتند. این بیماران افرادی بودند که تمامی پروتکل‌های درمان استاندارد برای آنها انجام شده و متاسفانه هیچ بهبودی مشاهده نشد و هیچ امید و شانسی برای بقای آنان وجود نداشت لیکن با موافقت همراهان بیمار این پروژه درمانی آغاز و خوشبختانه با در ۷۰ درصد بیماران پاسخ درمانی مشاهده شد. این درمان هیچگونه عارضه مرتبط با سلول با فرایند تزریق آن را به همراه نداشت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده معتمد - مرکز تحقیقات سرطان پستان – جهاددانشگاهی، در حال حاضر فاز یک مطالعه انسانی این پروژه به اتمام رسیده است و فاز دو مطالعه بالینی آن با محوریت بیمارستان طالقانی و چند مرکز پیوند مغز استخوان در تهران و شیراز در حال برنامه ریزی و اجرا است. این فناوری به عنوان متد جدید درمانی به ثبت اختراع ملی نیز شده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 5شهریور1397 ، کدخبر: 97060502431: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
0
0
ا.ف75
این روش مدت هاست داره تو کشورهی خارجی به خصوص امریکا انجام میشه..چرا میگین اولین بار؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین