پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۷۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۴
سومین جلسه نشست‌های اعتماد، شفافیت و سیاست عمومی با حضور سیدضیا هاشمی؛ مدیرعامل ایرنا و محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران در وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

شعارسال: در این جلسه ابتدا هاشمی گفت: شفافیت پر هزینه است، اگر ما واقعاً بدنبال شفافیت هستیم باید هزینه‌های زیادی بپردازیم، اگر هم دنبال شفافیت نیستیم بازهم باید هزینه بپردازیم که البته هزینه سنگین عدم شفافیت بی‌اعتمادی اجتماعی است و در حال حاضر هم بابت این قضیه در برخی حوزه‌ها هزینه‌های زیادی را می‌پردازیم. وی در ادامه افزود سؤال بنده این است موضوع شفافیت چه نسبتی با این جلسه دارد؟ چرا باید روابط عمومی وزارت کار به این حوزه بپردازد؟ اگر وزارتخانه‌ای بخواهد شفافیت‌سازی کند سؤال اینجاست که مگر علمدار شفافیت باید وزارتخانه‌های اجتماعی و اقتصادی باشند، البته باید در این حوزه متولیانی پیشگام باشند بنابراین برای تحقق این امر لازم است از خودمان شروع کنیم. او در ادامه اظهار داشت: به عنوان نمونه اگر سازمان‌ها قصد دارند در فعالیت‌هایی نظیر تأسیس دانشگاه وارد شوند نتیجه حضور آنها این می‌شود که بدلیل نداشتن تخصص در این عرصه هزینه‌های گزافی را برای جامعه ایجاد می‌کند، چراکه اینگونه دانشگاه‌ها به شکل غیرتخصصی اداره می‌شوند. هاشمی گفت: از سوی دیگر وزارتخانه عریض و طویل علوم را داریم که آن هم متولی دانشگاه است با این تفاوت که وزارت علوم تخصصش ایجاد دانشگاه است بنابراین تأسیس دانشگاه توسط سایر ارگان‌ها علاوه بر موازی کاری، باعث هدر رفتن هزینه‌ها دراین حوزه می‌شود لذا هر اقدام خوبی توسط هر نهاد یا ارگانی نباید انجام شود بلکه هر کاری باید به شکل تخصصی صورت گیرد به نظرم یکی از مصادیق عدم شفافیت موازی کاری‌هاست که در دستگاه‌های مختلف وجود دارد. مدیرعامل ایرنا گفت: در نظام مردم سالاری پشتوانه مهم مشروعیت و مقبولیت با اعتماد مردم معنا پیدا می‌کند، این اعتماد به معنای پذیرفتن و همراهی کردن با رویه و سبکی که شفاف نباشد چگونه امکانپذیر است و ما چگونه می‌توانیم به پدیده مبهم اعتماد کنیم. در نتیجه این قضیه یک پدیده دوقطبی است هرچه ابهام بیشتر، تردید بیشتر؛ هرچه شفافیت بیشتر، شناخت بیشتر و مکان اعتماد بیشتر می‌شود. در جایی که هم شفافیت وجود دارد لزوماً اعتماد وجود ندارد بلکه دو حالت پیش می‌آید یا پذیرش یا مخالفت؛ پذیرش با مشارکت و همدلی آگاهانه همراه می‌شود و اگر هم مخالفت بود آنهم مبارک است اگر سیاستی مورد نقد قرار بگیرد و اشکالاتش برطرف شود به صورت اصلاح شده به جامعه برمی گردد.

هاشمی ادامه داد: اگر عدم شفافیت منجر به بی‌اعتمادی شود هزینه‌های بیشتری به دنبال دارد؛ منجر به موقعیت پیدا کردن جریان‌ها، گفتمان، رویکرد و رسانه رقیب برای رشد و توسعه شود بنابراین سیاستگذاری‌ها ضعیف و آسیب پذیر می‌شوند. پس باید برای عدم آسیب پذیری شجاعت پذیرش اشکال و ایراد و جبران فراهم شود. برای جلب اعتماد عمومی در سطح میانی و کلان ضعف‌هایمان را بپذیریم بنابراین سؤال اول خودم را جواب می‌دهم چرا وزارتخانه‌ای مانند تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این موضوع پرداخته است زیرا این کار نشان می‌دهد موضوع شفافیت مهم شده و باید شهامت تغییر مسیر را داشته باشیم. از طرفی در هر نقطه از زیان برگردیم سود است چون مسیر را کمتر اشتباه می‌رویم.

وی افزود: در حال حاضر مردم از لحاظ اجتماعی و اقتصادی تحت فشار قرار دارند و توسعه رسانه‌های رسمی و غیر رسمی باعث شده داده‌ها و اخبار مختلفی ارائه شود که برخی واقعی هستند و برخی جعلی و نادرست. پس دراین شرایط بی‌اعتمادی می‌تواند تشدید شود، بنابراین جامعه ما نیاز به حرکت‌ها و سیاستگذاری‌های جدید در کنار شفافیت دارد و همچنین به همدلی، همراهی، اعتماد و حمایت مردم هم نیاز داریم البته مردم باید بدانند چه اتفاقاتی در حوزه قانونگذاری و قانون گریزی رخ می‌دهد. هاشمی اظهار داشت: از سوی دیگر مردم باید نسبت به مواضع سیاسی احزاب اطلاع پیدا کنند و بدانند اگر سیاستگذاری با یک قانون مانند FATF یا فیلترینگ موافق یا مخالف هست باید دلایل وی را برای این کار بدانند. شفافیت مستلزم افراد، جناح‌ها، دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه و چهره‌های برتر است تا بتوانند از برکات آن بهره‌مند شوند، بنابراین آنها باید آمادگی پاسخگویی مقابل افکار عمومی را داشته باشند. در انقلاب اسلامی اگر اعتماد به امام راحل و مبارزان سیاسی نبود مردم مقابل توپ و تانک‌ها نمی‌رفتند بنابراین در آستانه 40 سالگی انقلاب باید آن الگو را مرور کنیم. وی گفت: اگر قانون بودجه منتشر می‌شود باید مشخص شود هر نهادی چقدر از این بودجه بهره‌مند شده تا در مقابل مردم پاسخگو باشد که این اقدام مبارک است. اگر شفافیت در کوتاه مدت برای بخشی مضر باشد، اما در درازمدت منافع ملی را تأمین می‌کند. هاشمی عنوان کرد: اجرای قانون کفایت نمی‌کند بلکه عزم ملی در سیاستگذاران و مردم باید وجود داشته باشد و قانون برای ما باید مانند ناموس باشد.

مباحث شفاف‌سازی نباید در اتاق‌ها و ساختمان‌ها حبس شود

محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: من سعی کرده‌ام از منظر رسانه‌های عمومی و نقش این رسانه‌ها در جامعه به موضوع شفافیت بپردازم و به نوعی با زاویه دید خودم به این مبحث نگاه خواهم کرد. این نشست‌ها یکی از نیازهای جامعه ماست و این مباحث در همین اتاق و ساختمان نباید محبوس شود و باید بتوانیم این موضوعات را به سطح جامعه منتقل کنیم که زودتر با هزینه‌های کمتری به نتایج مورد نظرمان برسیم. حق شناس با اشاره به یکی از مظاهر حقوقی نوظهور یعنی حق دسترسی آزاد به اطلاعات، خاطرنشان کرد: حق دسترسی آزاد به اطلاعات محصول دموکراسی نیست بلکه این دموکراسی‌ها هستند که محصول دسترسی آزاد به اطلاعات هستند. از ورود لایحه دسترسی آزاد به اطلاعات به مجلس تا زمان اجرایی شدن 10 سال به طول انجامید. نزدیک به یک سال و نیم از عمر سامانه انتشار و حق دسترسی آزاد به اطلاعات می‌گذرد اما چندان موفقیت‌آمیز نبوده و مورد استقبال قرار نگرفته است. امروز دستگاه‌های زیادی هستند که همچنان در مقابل پیوستن به این سامانه مقاومت می‌کنند از جمله صداو سیما که به عنوان یکی از مهم ترین نهادها از پیوستن به این سامانه شانه خالی می‌کند، نهادی که خودش وظیفه شفاف‌سازی را برعهده دارد و باید مانند نورافکن به نقاط تاریک بتابد و قسمت‌های تاریک را روشن کند اما خود این سازمان به مرکز تاریکی تبدیل شده است و حاضر نیست نور چراغ قوه را به سمت خود بگیرد. به نظر می‌رسد این قانون کمک شایانی به گردش اطلاعات در کشور نکرده است.

او افزود: ما باید روی پرسشی که در ابتدای مراسم مطرح شد تمرکز کنیم و ببینیم در بحث مطالبه شفافیت نگاه ما به مثابه راهبرد است یا به مثابه هدف؟ علی‌القاعده شفافیت ما را به اهداف مناسب تر، بزرگ‌تر ودقیق‌تری می‌رساند. چرا که اعتماد عمومی و سلامت جامعه در موضوع شفافیت نهفته است. وی گفت: سیاست‌های کلان کشور از دولت گرفته تا مجلس و سایر نهادها باید به سمت شفافیت حرکت کنند و هیچ دلیل و بهانه‌ای وجود ندارد که برخی نهادها شفاف‌سازی نمی‌کنند چه موضوعی وجود دارد که مردم نباید آنرا بدانند.

حق شناس ادامه داد: نگرانی که همیشه با آن روبه‌رو هستیم در معرض تهدید بودن رسانه‌هاست، رسانه درکشور ما نزدیک به 150سال عمر دارد اما اصحاب رسانه نتوانسته‌اند در این مدت سر راحت به بالین بگذارند و همیشه بین امنیت خود و خانواده‌هایشان و دفاع از حقوق جامعه بین دو راهی هستند، جامعه اگر بخواهد به خیر و صلاح و توانمندسازی برسد باید بتواند برای اصحاب رسانه امنیت خاطر فراهم کند.

 

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت روزنامه ایران ، تاریخ انتشار: 9بهمن1397 ، کدخبر:499557 www.iran-newspaper.com،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
شفاف سازی ام شده عاملی برای حیف و میل پول
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین