پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۶۴۰
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۰
رئیس سابق نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: هنوز تا انتخابات زمان زیادی مانده؛ اما در یک مورد که بنده اطلاع دارم به شخصی که قرار است در یک شهری کاندیدا شود، به او پیشنهاد ۵ میلیاردی داده‌اند تا از صحنه کنار برود.

شعارسال: رئیس سابق نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: هنوز تا انتخابات زمان زیادی مانده؛ اما در یک مورد که بنده اطلاع دارم به شخصی که قرار است در یک شهری کاندیدا شود، به او پیشنهاد ۵ میلیاردی داده‌اند تا از صحنه کنار برود.

حجت الاسلام محمدیان، رئیس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست میان دوره‌ای دفتر تحکیم وحدت که در شهر مقدس قم در حال برگزاری است، گفت: کسانی که راه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب را با اعتقاد دنبال می‌کنند، همان کسانی هستند که راه ائمه را رفته اند در واقع ما ولایت فقیه را ادامه مسیر اهل بیت می‌دانیم.

وی با بیان اینکه از لحاظ معرفتی مشارکت مردم لازمه تحقق حکومت الهی است، افزود: برای تحقق حکومت الهی باید مردم در صحنه باشند تا برای، ولی خدا تکلیف ایجاد شود و او حکومت را به دست بگیرد.

محمدیان با طرح این سوال که پس از برپایی حکومت حق وظیفه مردم چیست و مشارکت چگونه باید اتفاق بیفتد، تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی انتخابات محل بروز و مشارکت مردم است؛ اما تمام مشارکت در انتخابات خلاصه نمی‌شود در واقع انتخابات از تجربیات بشری است که ما از آن بهره گرفته ایم و امروز یکی از مظاهر حضور مردم در صحنه و مشارکت آن‌ها در اداره حکومت همین انتخابات است.

رییس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: از نگاه معرفت دینی و معارف اهل بیت (ع) بعد از انتخابات وظایف زیادی بر عهده مردم است، چون اصل مشارکت مردم بر حکومت در بحث نظارت اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه «کلکم راع و کلکم مسئول» منطق اسلامی است یعنی همه مسوولیت دارند و اینگونه نیست که مسوولیت فقط متوجه عده‌ای باشد، تصریح کرد: اصل نظارت بر حکومت الهی توسط مردم اتفاق می‌افتد.

محمدیان با تاکید بر اینکه در حکومت حق مردم باید ناظر باشند تا جلوی کجی‌ها را بگیرند، افزود: اگر قبول داریم که نظارت جزو وظایف مردم است، باید بپذیریم که این نظارت در عصر ما که شاهد پیچیدگی‌های سیستم‌های سازمانی و اداری هستیم بدون شفافیت اتفاق نمی‌افتد؛ در واقع مردم نمی‌توانند بر حکومت نظارت کنند مگر حکومت حق شفافیت را ایجاد کند.

رییس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از مطالبه شفافیت به عنوان یکی از وظایف مردم نام برد و اضافه کرد: اگر شفافیت اتفاق نیفتد، نظارت شعاری بیش نیست، چون نظارت زمانی محقق می‌شود که اطلاعات در اختیار مردم باشد. امروز شاهدیم که اصحاب قدرت، ثروت و رانت خواران حرفه‌ای تا جایی که بتوانند مانع شفافیت می‌شوند؛ از این رو هم نظام و هم مردم وظیفه دارند با تمام توان در مقابل این جریانات بیاستند و شفافیت را مطالبه کنند اگر چه این راه آسانی نیست، چون منافع برخی‌ها در عدم شفافیت است.

وی با اشاره به اینکه اگر شفافیت وجود داشته باشد رانتی اتفاق نمی‌افتد، افزود: خیلی‌ها حاضرند میلیارد‌ها تومان هزینه کنند تا این شفافیت اتفاق نیفتد. در جمهوری اسلامی برای سالم سازی نظام راهی جز شفافیت نیست، چون فساد در فضا‌های غیرشفاف شکل می‌گیرد. با این وجود جریان‌هایی که از فساد سود می‌برند به شدت به دنبال این هستند که مانع شفافیت شوند.

محمدیان اظهار کرد: چند سالی است که بحث اعلام میزان حقوق مدیران و مسوولان به مردم مطرح است، اما هنوز مشخص نیست که مدیران چقدر از بیت المال حقوق می‌گیرند و چشم من آب نمی‌خورد که این اتفاق نیفتد و حقوق مدیران را بگویند.

رییس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه خیلی از گلایه مندی مردم به دلیل عدم شفافیت است؛ از این رو باید این موضوع را به یک مطالبه عمومی تبدیل کنیم افزود: مسائل اقتصادی که امروز این همه مردم را ناراحت کرده عمدتا به خاطر عدم شفافیت است؛ مثلا از موقعی که بحث دلار ۴ هزار تومانی مطرح شده، معلوم نیست که چه کسانی این پول‌ها را گرفته و در کجا خرج کردند در هر حال برخی از این موارد که مطرح شد همه تعجب کردند.

وی اظهار کرد: در مسائل اجتماعی و اقتصادی مسائل امنیتی نداریم که بخواهیم اطلاعات را از مردم دریغ کنیم.

محمدیان مشارکت مردم را مهمترین دستاورد انتخابات دانست و افزود: با این وجود ایراد‌هایی به انتخابات وارد است مثلا اینکه عدالت در انتخابات رعایت نمی‌شود؛ به گونه‌ای که یک جریان به خاطر کسب درصد بیشتری از آرا بیشتر قدرت را به دست می‌گیرد، ولی جریان مقابل که ۴۵ درصد آرا را به دست آورده نمی‌تواند در صحنه باشد و این موجب کدورت می‌شود.

رییس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه سالهاست که شفافیت در انتخابات از بین رفته و مردم نمی‌دانند که کاندیدا‌ها پول‌های تبلیغات خود را از کجا تامین می‌کنند و چه کسانی در پشت آن‌ها قرار دارند، اظهار کرد: هر چه جلوتر می‌رویم نقش پول‌های کثیف و آلوده در انتخابات بیشتر می‌شود از این رو آدم‌های سالم هم شاید کمتر در عرصه انتخابات حضور یابند.

وی وضعیت پول سالاری در انتخابات را بسیار شدید دانست و افزود: با اینکه هنوز تا انتخابات زمان زیادی مانده، اما در یک مورد که بنده اطلاع دارم به شخصی که قرار است در یک شهری کاندیدا شود به او پیشنهاد ۵ میلیاردی داده‌اند تا از صحنه انتخابات کنار برود در هر حال این نشان می‌دهد که قضیه پول دارد در انتخابات جدی می‌شود؛ بنابراین در جامعه ما که ارزش‌ها فوق پول است اگر این روند ادامه یابد باید منتظر اتفاقات بد باشیم.

محمدیان با اشاره به اینکه ارتباط نمایندگان با وزرا آسیب زا شده، اظهار کرد: نمایندگان به امکانات وزرا و وزرا به رای نمایندگان نیاز دارند و این فسادزا شده است. مثلا در یک مورد که آقای امیرآبادی از نمایندگان مجلس به آن اشاره کرد فقط یک نماینده ۳۰۰ کارگر را به صنعت خودروسازی معرفی کرده و در مجموع نمایندگاه ۸ هزار کارگر را به خودروسازان معرفی کرده اند با این وجود آیا در کشور می‌توان اینگونه کار کرد؟

رییس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه استان اصفهان از کم آب‌ترین استان‌های کشور است، ولی پرمصرف‌ترین صنایع از حیث آب در این استان وجود دارد، افزود: این در حالی است که ایلام یکی از پرآب‌ترین استان‌های کشور است، ولی صنعتی در آن نیست و این نتیجه لابی گری‌ها است.

وی گفت: اینکه دولت‌ها مجری دولت‌ها هستند از مشکلات جدی کشور است. مگر می‌شود دولتی که خودش مستقر است انتخابات را برگزار کند، ولی اتفاقی نیفتد در هر حال اتفاقی هم نیفتد سوءظن در مردم ایجاد می‌شود.

محمدیان با بیان اینکه جریان‌های سیاسی وقتی در انتخابات پیروز می‌شوند از غنیمت‌ها استفاده می‌کنند، ولی موقع پاسخگویی پاسخگو نیستند، اظهار کرد: مهمترین مشکل عادلانه نبودن انتخابات است در هر حال دوستان ما روی موضوع کار‌هایی انجام داده و در حال پیگیری آن هستند.

رییس سابق نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: کسانی که ذی نفع هستند اگر بخواهند برای مردم قانون بنویسند حتما به آن قانون خدشه وارد است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 7بهمن 1397 ، کدخبر: 742031،www.snn.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین