پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
سایت اطلاعات مربوط به هزینه‌ها، اموال، دارایی‌ها و مواضع نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به همت اتحادیه های دانشجویی کشور راه‌اندازی شد.

شعار سال: مراسم رونمایی از سامانه «مجلس‌نما» (پویش ملی شفافیت داوطلبانه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی) در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مهدی ثنایی مسئول محتوایی طرح درباره کلیات طرح پویش ملی شفافیت داوطلبانه، اظهار داشت: شفافیت داوطلبانه انتخابات مجلس یک حرکت ملی در چارچوب قانون اساسی، فراگروهی، فراجناحی و در راستای منویات مقام معظم رهبری است و هر طیف یا گروهی می‌تواند در این طرح شرکت کند.

وی افزود: کاندیداهای مجلس می‌توانند به صورت داوطلبانه اطلاعات خود را در این سامانه در اختیار مردم قرار دهند. این اطلاعات برای همه قابل مشاهده است و به صورت کامل در دسترس همه قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: براساس مطالعات انجام شده، در ۵۱ کشور جهان شفافیت اطلاعات به‌صورت کامل اجرایی می‌شود و در بسیاری از کشورها شفافیتِ آرا، شفافیت منابع مالی و شفافیت عملکرد نمایندگان مجلس وجود دارد، حتی در کشورهایی مانند بحرین، عراق و افغانستان نیز سامانه‌ای برای دسترسی عموم به اطلاعات نمایندگان مجلس وجود دارد.

ثنایی خاطرنشان کرد: این طرح محدود به ایام انتخابات نیست و ان‌شاءالله پس از انتخابات نیز نمایندگان منتخب ملت نظرات، آرا و مواضع خود در مجلس را روی سایت قرار خواهند داد.

قرار است در سامانه مجلس‌نما با آدرس majlesnama.ir اطلاعات مربوط به وعده‌های انتخاباتی، منابع مالی،اموال، دارایی‌ها، هزینه‌های انتخاباتی، سوابق اجرایی، تحصیلی و شعارهای انتخاباتی و مواضع نامزدهای انتخابات مجلس به‌طور شفاف و برای عموم اطلاع‌رسانی شود.

طرح «شفافیت داوطلبانه» می‌تواند معیار مهم و خوبی برای سنجش میزان صدق نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخود و مبارزه با فساد باشد. معمولا سیاستمداران علاقه زیادی به دادن شعارهای فسادزدایی دارند. پیوستن به این حرکت می‌تواند معیار مهمی برای سنجش صدق آنها در دادن این شعارها و به صورت جدی باشد. عدم پیوستن نمایندگان به طرح شفافیت داوطلبانه با منطق ساده و واضحی که این طرح دارد، نشان‌دهنده این است که ریگی در کفششان دارند. اگر کسی اعتماد به نفس کافی برای ورود به عرضه انتخابات داشته باشد، طبیعتا باید از این حرکات برای شفاف‌سازی فضای انتخابات استقبال کند و به این حرکات بپیوندند.

*مرامنامه پویش ملی شفافیت داوطلبانه

مرامنامه شفافیت و صداقت نامزدهای انتخاباتی مجلس از سه بخش مقدمه، مرامنامه-تعهدنامه و سایر تعهدات تشکیل شده و در بخش مقدمه آن آمده است: «در ازای حقوقی که قانون برای نمایندگان قائل شده است، حقوقی برای مردم ایجاد می‌شود و آن این است که بتوانند به خوبی بر نمایندگان خود نظارت نمایند، از کیفیت و حسن رفتار، گفتار و عملکرد آنها با خبر شوند، مسیرهای سهل‌الوصول و کارآمدی برای ارائه مشکلات و نظرات خود به نمایندگان در اختیار داشته باشند، بخوبی بتوانند نمایندگان را در قبال وعده‌ها و تعهدات زمان انتخابات و عملکردشان در طول دوره نماینده مورد ارزیابی و سنجش دقیق قرار داده و در نهایت بتوانند نسبت به نمایندگان به ارزیابی جامعی دست یافته و در انتخابات دوره بعد در خصوص ایشان و یا افراد جایگزین‌شان تصمیمات هوشیارانه‌ای اتخاذ کنند. به دلیل اهمیت فراوان مجلس شورای اسلامی و وظایف حساس معطوف به جایگاه نمایندگی مردم، ارتقاء عملکرد مجلس شورای اسلامی و فرآیندهای ناظر به آن از ضرورت‌های حیاتی و همیشگی به شمار می‌رود. بدین ترتیب ما نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ضروری می‌دانیم تا در آغاز این حرکت، از طریق انجام اقداماتی داوطلبانه از سوی خود، این فرآیندها را ارتقاء بخشیده و نتایج این اقدامات را به صورت مستمر و با شفافیت کامل در معرض دید و ارزیابی عموم مردم قرار دهیم».

در بخش دوم این مرامنامه با عنوان «مرامنامه-تعهدنامه» نیز آمده است: «ما داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دهم، متعهد می‌شویم تا به منظور انجام انتخاباتی آگاهانه و تشکیل مجلسی پاک و کارآمد، تلاش نماییم تا هرگونه اطلاعات پیرامون شخص خود، که به تحقق این هدف کمک می‌کند، را داوطلبانه اعلام عمومی نماییم و در صورت انتخاب شدن نیز بر همین سیاق ادامه راه دهیم. برخی از این اطلاعات عبارت‌اند از:

محورهای شفافیت داوطلبانه (پیش از انتخابات):

ثبت و اعلام عمومی کلیه وعده‌های انتخاباتی؛

ثبت و اعلام عمومی کلیه منابع مالی به منظور استفاده در فعالیت‌های انتخاباتی؛

ثبت و اعلام عمومی نحوه و ترکیب هزینه‌کرد مالی انتخاباتی؛

ثبت و اعلام عمومی مشاغل پیشین و نیز فهرست دارایی‌های مرتبط با خود، همسر و فرزندان تحت تکفّل خود، در حال حاضر، و در صورت انتخاب شدن، به صورت سالیانه تا ۲ سال پس از پایان تصدی جایگاه نمایندگی؛

محورهای تعهدات داوطلبانه (در صورت برگزیده شدن در انتخابات):

مرتبط با جایگاه نمایندگی:

ثبت و اعلام عمومی فعالیت‌های شاخص نمایندگی؛

ثبت و اعلام عمومی هزینه‌های مرتبط با انجام کلیه فعالیت‌ها و وظایف نمایندگی؛

ثبت و اعلام عمومی کلیه اطلاعات مرتبط با سفرهای داخلی و خارجی (از جایگاه نمایندگی) و نیز کلیه سفرهای خارجی (به طور شخصی)؛

ثبت و اعلام عمومی حقوق و مزایا از محل مجلس؛

ثبت و اعلام عمومی کلیه توصیه‌نامه‌ها و پیگیری‌هایی که از جایگاه نمایندگی صورت می‌پذیرد؛

ثبت و اعلام عمومی کلیه مهمانانی که بواسطه اینجانب (نماینده) به جلسات کمیسیون دعوت می‌شوند؛

ثبت و اعلام عمومی کلیه هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی در طول دوره نمایندگی؛

مرتبط با مجلس:

ثبت و اعلام عمومی فهرست کلیه طرح‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی، در قالب ارائه کننده اصلی یا حامی؛

ثبت و اعلام عمومی آراء به کلیه طرح‌ها و لوایح در صحن علنی و نیز کمیسیون‌های داخلی مجلس؛

ثبت و اعلام عمومی مشروح نطق‌ها در جلسات کمیسیونی و نیز صحن علنی مجلس؛

ثبت و اعلام عمومی حضور و غیاب در کلیه جلسات صحن علنی و نیز کلیه جلسات علنی کمیسیون‌های مجلس».

در بخش انتهایی این مرامنامه با عنوان «سایر تعهدات» نیز به موضوعاتی مانند تلاش در راستای اعلام عمومی تدریجی سایر اطلاعات بایسته، تلاش در راستای ارائه سیستمی اطلاعات فوق‌الذکر، فرآیندهای مشارکتی نخبگان و عموم مردم، پایبندی به ارزش‌ها، نه به هدایا و صیانت از قانون در فرآیندهای انتخاباتی اشاره شده است. در توضیح تعهد «نه به هدایا» این بخش از مرامنامه آمده است: «متعهد می‌شویم در صورت انتخاب شدن، هرگونه هدیه که به واسطه مسئولیت نمایندگی به اینجانبان داده می‌شود را به مجلس شورای اسلامی تقدیم نموده و در صورت نیاز به بهره‌برداری شخصی، مشخصات آن هدیه و دلایل دریافت آن را اعلام عمومی نمایم. همچنین متعهد می‌شویم از اعطای هرگونه هدیه از محل هزینه‌های حکومتی، بطور کلی خودداری نمائیم، مگر در سفرهای خارجی طبق قواعد تشریفات ذیربط و به طور غیرمسرفانه. همچنین از اعطای هرگونه هدیه به افراد به سبب مناصب حاکمیتی آنها، به کلی اجتناب نمائیم».

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری شیرازه فارس، تاریخ انتشار 16 بهمن 1394، کد مطلب: 11074: www. shiraze.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین