پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۸۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۳
رضا مهدوی، نوازنده سنتور و پژوهشگرموسیقی بر این نظر است فضای امروز شنیداری موسیقی ما به واسطه رسانه‌ها مسموم شده است و ورود بخش‌های مختلف دولتی سبب شده موسیقی صرفاً جنبه تجاری داشته باشد و هنرمندان به سمتی گرایش پیدا کنند که راه حقیقی هنرنبوده است.او در ادامه افزود: وقتی آثارداوود آزاد را (از گذشته تا کنون) مورد بررسی قرار می‌دهیم می‌بینیم که مسیر درستی را طی کرده و برای درآمد بیشتر یا آنچه امروزه «اقتصاد هنر» نامیده می‌شود به سمت و سوی حاشیه‌های موسیقی نرفته است، چرا که اقتصاد هنر با اقتصاد ورزش و برندهای تجاری متفاوت است و اساساً هنر اقتصاد پذیرنیست.

شعار سال: به گفته این منتقد موسیقی آثار داوود آزاد در بخش‌های مختلف موسیقی کلاسیک و نواحی یا در نوازندگی و خوانندگی همیشه مورد توجه بوده و درآلبوم جدیدش «یلّلی» هم جدای از شعر حزین لاهیجی سلسله زنجیرواری می‌بینیم که کلام را به درستی فتح کرده و در نهایت موسیقی نرمینه‌ای ایجاد شده است. من داوود آزاد را صدا و موسیقی نرمینه در موسیقی ایران خطاب می‌کنم. هنرمندی که هواداران او در سطوح مختلف جامعه قابل مشاهده هستند بنابراین حوزه هنر و حوزه هنری وظیفه دارد از او و امثال داوود آزاد حمایت داشته باشد تا بخش مهمی از خلأ موسیقی شنیداری‌مان درکشور به واسطه کلامی و موسیقایی جبران شود.

مهدوی ادامه داد: دراین سال‌ها درعرصه موسیقی با کلام چه دراشعار کهن و چه اشعار نو بسیار موفق عمل کرده‌ایم و شعرا و ترانه سرایان در این 40 سال بعد از انقلاب بدرستی درخشیدند اما فراموش نکنیم بخش موسیقی بی‌کلام نباید مغفول بماند.

او اظهار کرد: وقتی موسیقی او را با فضای نرم و مخملی و پر از آرامش گوش می‌کنیم در حالی که فضای امروز جامعه ما پر از تنش است، به این نتیجه می‌رسیم که اگراین آلبوم در مکان‌ها و رسانه‌های مختلف به گوش مردم برسد آنها را به آرامش دعوت می کند چرا که جامعه امروز ما نیازمند آرامش است. همه ما بی‌جهت منتقدیم و در همه امور اظهار نظر می‌کنیم در حالی که باید هر کاری را به اهلش سپرد. ما باید بتوانیم سبد شنیداری مناسبی برای فضای شنیداری مردم تهیه کنیم و چنین مجامعی باید در حوزه هنر تعریف شود اما ما منتقدان براین نظریم بسته‌های فرهنگی که دولت برای فضای شنیداری مردم ایجاد می‌کند در بسیاری از مواقع بی‌ربط می‌شود.

او گفت: اگر این نوع موسیقی‌ها در شبکه‌های مختلف رادیویی پخش شود نقطه عطفی برای نسل آینده خواهد بود و خواهیم گفت موسیقی ایرانی هرگز از بین نمی‌رود و تاریخ نشان داده، هیچ‌گاه صدف‌ها زیرخاک نمی‌مانند. ما به آن آرامش برمی گردیم در صورتی‌ که با پشتوانه غنی فرهنگ ایرانی امثال این آلبوم‌ها در جامعه توسعه پیدا کنند.

مهدوی معتقد است: آلبوم «یللی» خالی از نقاط ضعف است. این موسیقی، موسیقی پاکیزه‌ای است که بسیار گوش‌ها امروزه نیازمند آن هستند. متأسفانه مافیای موسیقی درکشور یک نفر را که هیچ ‌صلاحیتی در موسیقی ندارد یک‌ شبه به اوج می‌رساند و حمایت‌هایی می‌کنند که شایسته فرهنگ ناب ایرانی نیست و اینها فرهنگ‌های کاذب است.

ساعد باقری شاعر و پژوهشگر ادبیات ضمن تبریک به دست‌اندرکاران این آلبوم گفت: به خودم تبریک می‌گویم که بعد از۲۵ سال پافشاری، مداومت و تکرار، دریایی برای اهالی موسیقی در شعر سبک هندی وجود دارد که نشناخته است. حزین لاهیجی آخرین حلقه ازحلقه‌های مهم سبک هندی میان ایرانیان است. اگر قرار باشد از شعر سبک هندی برای موسیقی انتخاب کنیم قطعاً حزین لاهیجی یکی از شاعران آنهاست. حزین با موسیقی شعر سر و کار جدی دارد. از جمله انتخاب ردیف‌های بلند که بخشی از وزن را به تکرار می‌گیرد و این امر نظیر راه رفتن بر لبه تیغ است. ایرادی که به شعر شاعران سبک هندی وارد می‌کنند توجه بیش از حد به مضمون است که موجب دست اندازهای زبانی می‌شود. در شعر حزین نرمش زبان و نزدیک شدن به زبان عامه و توده مردم دیده می‌شود. همچنین در توجه به موسیقی در شعر و در استفاده از ردیف‌ها این شاعر برجسته بسیار خوب عمل کرده است.

باقری خاطر نشان کرد: امیدوارم انتشار این آلبوم سرآغاز کارها و آثار خوب در موسیقی باشد. آرامش این آلبوم فارغ از فضای خودنمایی است. نجابت و رنگ آلبوم یللی و آنچه ازاستنباط هایم دریافت می‌کنم این است که آن را یک روایت بدانیم.

محسن مؤمنی شریف، قاسمی مدیر حوزه هنری استان گیلان، مجدالدین معلمی، میلاد عرفان‌پور، کریم زمانی، علی جهاندار، عجمی از میهمانان این مراسم بودند.

آلبوم موسیقی «یلَّلی» به خوانندگی و آهنگسازی داوود آزاد، برگرفته از اشعار حزین لاهیجی، همراه با نکوداشت این شاعر، عصر روز یکشنبه هفتم بهمن ماه درتالار سوره حوزه هنری برگزارشد. داوود آزاد به گفته خودش نزدیک به یک‌سال و نیم روی دیوان اشعار لاهیجی کار کرده تا توانسته این آلبوم را آماده انتشار کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته روزنامه ایران تاریخ انتشار 9 بهمن 97، کدخبر: 499552، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین