پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۱۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
وعده بازگشت عزت به پاسپورت ایراین بارهای و بارها پس از فاجعه منا، فرودگاه گرجستان، ترکیه، عدم پذیرفتن نماینده ایران در سازمان ملل و... نقض شد اما دولت نیز در این سو به طور مقابل چندان با این رویه کشورها برخورد نکرد.

شعارسال:وعده بازگشت عزت به پاسپورت ایراین بارهای و بارها پس از فاجعه منا، فرودگاه گرجستان، ترکیه، عدم پذیرفتن نماینده ایران در سازمان ملل و... نقض شد اما دولت نیز در این سو به طور مقابل چندان با این رویه کشورها برخورد نکرد.

در انتخابات سال 92 بود که حسن روحانی به عنوان کاندیدا وعده داد که عزت را به پاسپورت ایرانی باز می گرداند. وی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خطاب به مردم ایران گفت: «به همه هموطنان قول می‌دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می‌شود

رئیس جمهور این سخنان را بارها در تبلیغات انتخاباتی تکرار کرد و این شعار به قدری برای مردم حائز اهمیت بود که از آن به عنوان یکی از مهم ترین وعده‌های انتخاباتی روحانی یاد می کنند. وعده روحانی تنها بازگشت احترام به پاسپورت ایرانی نبود بلکه وی با این وعده بیان می‌کرد که منغرور و عزت ایرانیانرا به آنها باز می گردانم.

اما این وعده بارهای و بارها پس از فاجعه منا، فرودگاه گرجستان، ترکیه، عدم پذیرفتن نماینده ایران در سازمان ملل و ... نقض شد اما دولت نیز در این سو به طور مقابل چندان با این رویه کشورها برخورد نکرد.



وضعیت پاسپورت ایرانی بعد از دولت روحانی

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مؤسسه هنلی و همکاران (Henley and Partners) مؤسسه‌ای بین‌المللی که هر ساله با انتشار جدولی با همکاری اتحادیه حمل‌ونقل هوایی (IATA)، اعتبار گذرنامه‌های هر کشور را رتبه‌‌بندی می‌کند، در تیرماه ۹۲ و درست در انتهای دولت دهم، ایران در رتبه هشتاد و ششم جدول ارزش‌گذاری پاسپورت کشورهای دنیا قرار داشت.

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و وعده‌های روحانی مبنی بر آشتی با دنیا و بازگشت عزت به پاسپورت‌ها، ایران با یک پله سقوط در رده هشتاد و هفتم جدول سال ۲۰۱۴ قرار گرفت! ایران در این رده بندی تا حدی سقوط کرد که بعد از ایران تنها 8 کشور دیگر هستند که عزت پاسپورت‌شان کمتر از ایران است!

ماجرای دختر بیمار ایرانی از زبان آقای سفیر

در هفته های گذشته موضوعی در حوزه کاری یکی از دیپلمات‌های هسته‌ای بوجود آمد که بازهم نقض وعده بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی را یادآور می شد. «حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در انگلیس که از جمله مدافعان برجام است از مشکلی که برای یکی از هموطنان بیمار در لندن بوجود آمد گفت و نوشت: «خانم سهیلا اسماعیلی به جراحی فوری پا و تعویض پروتز نیاز دارد و چون پروتز اینجا جایگذاری شده باید در همین انگلیس عمل شود. یکسال است توانایی کار و راه رفتن نداشته و با درد شدید منتظر ویزا میباشند.ارز برای جراحی تخصیص داده شده و بیمارستانی در انگلیس تاریخ جراحی را تعیین کرده است.»

وی در رشته توئیتی دیگر افزود: «ولی درخواست چهارم برای ویزای انگلیس هم رد شده است.متاسفانه تضمین های اخیر سفارت ایران نیز موثر واقع نگردید. با توجه به وضعیت اضطراری ایشان، از آقای وزیر خارجه Jeremy_Hunt و آقای وزیر کشور sajidjavidانتظار میرود مداخله نموده و بدلایل انسانی دستور صدور ویزا را صادر نمایند.»

در همین رابطه، یکی از روزنامه نگاران ایرانی در یک رشته توئیت به زندگی و وضعیت سهیلا اسماعیلی عکاس و نقاش ایرانی پرداخت و نوشت: « این یک جراحی سخت و حساس است که در ایران امکان انجامش نیست. سهیلا از دوسال پیش با مکاتبه با همان پزشک برای سفر درمانی به لندن اقدام کرد.»

بعیدی نژاد در توئیتی دیگر نوید این موضوع را داده که مسئله این خانم ایرانی در حال بررسی است و توضیح داد: «خانم سهیلا اسماعیلی در خصوص ضرورت صدور ویزای فوری جهت معالجه در انگلستان توضیحاتی داده اند که مطالعه ی آن برای علاقمندان مفید است و به سوالات آنها پاسخ میدهد.خوشحالیم که بعد از پیگیریهای بعدی، مقامات انگلیسی اعلام کرده اند که موضوع ویزای ایشان در مرحله بررسی مجدد قرار گرفته است.»

درحالی انگلیسی‌ها حتی از صدور ویزای درمانی هم خودداری می کنند و سفیر ایران در این خصوص دست به دامان مسئولان انگلیسی شده که این کشور بارها بر سر موضوع نازنین زاغری که به اتهام اقدامات امنیتی بازداشت است، دخالت می کند.

«جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس که چندی پیش به ایران آمد در این سفر با خانواده نازنین زاغری دیدار و از مقامات ایرانی خواست که وی را فورا آزاد کنند.

«بعیدی نژاد»، چندی پیش در توئیتی درباره وضعیت زاغری می نویسد: «نازنین زاغری در دوران بازداشتش ۲۰۱ بار با دختر و خانواده‌اش ملاقات کرده است.همچنین ۴۹ بار خدمات تخصصی پزشکی شامل ۲۲ مراجعه به فیزیوتراپ، ۱۵ مراجعه به روانپزشک، ۸ مراجعه به داندنپزشک و ۴ مراجعه به متخصص مغز و اعصاب دریافت کرده است.»

اینکه در ایران به زنی که انگلیسی‌ها وی را عضو خود می دانند و بارها نسبت به وضعیت او چه در دوره وزیر خارجه جدید و چه در دوره وزارت خارجه بوریس جانسون حساسیت خود را نشان داده‌اند، رسیدگی می شود که در این سو یک خانم ایرانی به سبب صدور عدم ویزا بایستی درد و رنج زیادی تحمل کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار10 بهمن 97 ، کدخبر: 1453824، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
0
0
متاسفانه پاسپورت ایرانی بی ارزش ترین شده در جهان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین