پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۶۱۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست های خارجی مجلس درباره شعار بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی توسط روحانی گفت: روحانی بیشتر دچار توهم است تا واقع‌بینی، زیرا دستگاه دیپلماسی ما در بسیاری از ابعاد بسیار ضعیف و ناتوان است.

شعار سال: طی روزهای اخیر، از ورود تعدادی از هم‌وطنان ایرانی که قصد ورود به کشور گرجستان را داشته‌اند، در مبادی ورودی این کشور ممانعت به‌عمل‌آمده همچنین در بعضی موارد به بهانه واهی همراه داشتن مواد مخدر، اقدام به بالاترین سطح تفتیش بدنی زنان ایرانی توسط بازرسان زن گرجی نیز شده است.

برخورد غیردوستانه دولتمردان گرجی با سرمایه‌گذاران و گردشگران ایرانی در ماه‌ها و روزهای اخیر در حالی صورت می‌گیرد که در طی چند سال اخیر حجم وسیعی از سرمایه ایرانیان به این کشور منتقل‌شده و به نظر می‌رسد این نوع برخوردهای تبعیض‌آمیز در قبال مهاجران در حال حاضر فقط مختص اتباع ایرانی و مصری است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌های خارجی مجلس:

وزارت امور خارجه در خصوص اقدامات دولت گرجستان جدی‌تر ورود کند

محمدابراهیم رضایی نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخوردهای تحقیرآمیز با شهروندان ایرانی در فرودگاه گرجستان گفت: مدت‌هاست که تیم‌هایی از آمریکا و رژیم صهیونیستی به کشور گرجستان سفر می‌کردند و با رایزنی و اعمال‌نفوذی که در آنجا داشتند، به دنبال بر هم زدن روابط ایران و گرجستان بودند.

وی افزود: دولت گرجستان هم که متأسفانه وابسته و تحت نفوذ آن‌هاست، آنچه را که آمریکایی‌ها دیکته کردند را سرلوحه کار خود قراردادند و رفتار خود را با ایرانیانی که به گرجستان می‌رفتند و به فعالیت اقتصادی مشغول بودند، تغییر دادند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌های خارجی مجلس با اشاره به نقش پررنگ ایرانی‌ها در اقتصاد گرجستان تصریح کرد: علیرغم اینکه ایرانی‌ها با حضور خود در کشور گرجستان باعث توسعه و پیشرفت و سرمایه‌گذاری جدی در این کشور شده بودند و روابط ایران و گرجستان روابط بسیار خوبی بود اما صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها توانستند لطمه جدی‌ای به مناسبات دو کشور وارد کنند.

رضایی دلیل اصلی این موضوع را نقطه‌ضعف‌های حاکمان گرجستان دانست و بیان کرد: آن چنانکه معلوم بود این اتفاق پیش می‌آید انتظار داشتیم وزارت امور خارجه کشورمان این موضوع را جدی‌تر بگیرد و در مقابل فعالیت‌های دشمنان در گرجستان، با فعالیت دیپلماسی خود رفتار آن‌ها را خنثی کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌های خارجی مجلس عنوان کرد: این مسئله علاوه بر نقطه‌ضعف حاکمان گرجستان ناشی از ضعف‌های دیپلماسی ماست.

روحانی در موضوع بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی دچار توهم است تا واقع‌بینی

رضایی درباره شعار بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی توسط روحانی گفت: روحانی بیشتر دچار توهم است تا واقع‌بینی، زیرا دستگاه دیپلماسی ما در بسیاری از ابعاد بسیار ضعیف و ناتوان است.

وی نتیجه دیپلماسی ضعیف را آسیب به مردم کشورمان دانست و تصریح کرد: امروز می‌بینیم که آسیب این ضعف‌ها به مردم وارد می‌شود و این مسائل تنها در گرجستان نیست بلکه در خیلی از کشورهای دیگر هم اوضاع خیلی خوب نیست.

نماینده مردم خمین در مجلس با اشاره به اینکه برخورد با ایرانی‌ها نه‌تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است، اظهار کرد: در روابط با کشورهای همسایه خود علاوه بر اینکه پیشرفتی حاصل نشده بلکه پسرفت هم داشتیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌های خارجی مجلس با اشاره به‌تحقیر ایرانی‌ها در سایر کشورها گفت: ضعف دستگاه دیپلماسی ما در این زمینه بسیار جدی است. روحانی هر تصوری که دارد بیش از آنکه برای کشور و مردم کاربرد داشته باشد برای خودش کاربرد دارد! عزتی به دست نیاوردیم بلکه بیشتر تحقیر شدیم.

وی افزود: نمی‌شود که فقط سخنگوی وزارت خارجه پشت تریبون بیاید و اعلام کند که ما حامی ایرانیان هستیم؟ این صحبت اثربخشی ندارد و کسی به ایشان گوش نمی‌دهد. قبل از این اتفاقات، وقتی متوجه شدند که هیئت‌های آمریکایی به این کشورها سفر می‌کنند و با جدیت مناسبات ایران با سایر کشورها را مخدوش می‌کنند، باید فکر می‌کردند و کار می‌کردند.

رضایی با اشاره به اینکه رفتارهای وزارت خارجه در این مسائل قابل‌قبول نیست تصریح کرد: زمانی که لازم بود فعالیت کنند، خوابند یا کم‌کارند و وقتی‌که به مردم آسیب وارد می‌شود می‌گویند که ما پیگیری می‌کنیم؟ چه پیگیری‌ای؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌های خارجی مجلس تأکید کرد: دولت فقط شعار می‌دهد که از ایرانی‌ها حمایت می‌کند، وزارت امور خارجه کشور پیش از اینکه اتفاقی بیفتد باید تلاش نه اینکه اجازه دهد این مسائل پیش بیاید و بعد پشت تریبون سخنرانی کند و بگوید که ما ایرانی‌ها را حمایت می‌کنیم؟ با این عملکرد شاید بتوانند در زندان از ایرانی‌ها حمایت کنند! یا زمان از بین رفتن همه سرمایه‌های ایرانی‌ها در این کشورها از آن‌ها حمایت کنند!

رضایی عنوان کرد: وزارت امور خارجه وقتی می‌فهمد که توطئه مفصلی علیه کشور در حال وقوع است، موظف است به‌اندازه‌ای که دشمنان علیه ما تلاش می‌کنند، تلاش کند و حافظ منافع مردم باشد.

وی اظهار کرد: به دلیل کاهلی و سستی‌ای که صورت گرفت، امروز شاهدیم کشور گرجستان که زمانی جزء بهترین دوستان و هم‌پیمانان ما بود، به‌عنوان آلت دست آمریکایی‌ها علیه ایران کار می‌کند و با شهروندان ایرانی با بدترین وجه ممکن برخورد می‌کند.

آمریکایی‌ها در همه فعالیت‌هایی که علیه ایران انجام داده‌اند شکست خوردند

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه به‌زودی گرجستان از این رفتار پشیمان خواهد شد، گفت: آمریکایی‌ها در همه ابعاد و همه فعالیت‌هایی که علیه ایران انجام دادند شکست خوردند و اینجا هم شکست می‌خورند و فقط روسیاهی‌اش به حاکمان گرجستان می‌ماند؛ چراکه ، گرجستانی‌ها فکر کردند که با خوش‌خدمتی به آمریکا در زمان اعمال تحریم‌ها، امتیازی برای خود به دست بیاورند.

وی افزود: این اقدامات نشان از نادانی و ناپختگی این افراد دارد. هرچند این مسائل توانست به مناسبات ایران و گرجستان آسیب وارد کند.

این نماینده با ذکر مسبوق به سابقه بودن این وقایع نه‌تنها در گرجستان که در کشورهای دیگر بیان کرد: در کشور ارمنستان هم‌چنین اتفاقی در حال وقوع بود ولی حاکمان ارمنستان هشیار بودند و می‌فهمیدند که چنین رفتارهایی به خودشان هم آسیب می‌زند بنابراین هرچه گروه‌های آمریکایی تلاش کردند موفق نشدند که علیه ایران کاری انجام دهند. اما در گرجستان و سایر کشورها، گروه‌های آمریکایی به‌شدت علیه ایران فعال‌اند.

رضایی با تأکید بر اینکه وظیفه دستگاه دیپلماسی ماست که از مردم کشور دفاع کند، خاطرنشان کرد: به‌جز دستگاه دیپلماسی سازمان دیگری در سایر کشورها نداریم که مدافع حقوق مردم باشد. وزارت خارجه اگر بی‌تفاوت و کم‌کار باشد عملاً به مردم ایران آسیب می‌رسد. وزارت خارجه باید رفتار خود را تغییر دهد و خیلی جدی‌تر و پا به‌پای تیم‌های آمریکایی و صهیونیستی گروه‌های فعال دیپلماسی ایجاد کند و اجازه ندهد که مناسبات ما با سایر کشورها دچار آسیب عمیق شود و مردم ایران در فرودگاه آن‌ها تحقیر شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری دیار آفتاب، تاریخ 21 آذر 97، کد مطلب: 47876:www.diyareaftab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین