پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۸۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
دولت انگلیس در تلاش برای اِعمال فشار بر ایران و جلب حمایتهای بین المللی از آزادی «نازنین زاغری» از اعطای مصونیت دیپلماتیک به این محکوم امنیتی ایرانی مقیم انگلیس خبر داد.به نوشته بی بی سی دولت انگلیس با اعطای این مصونیت مدعی آن است که نحوه برخورد ایران با نازنین زاغری برخلاف معیارهای پذیرفته شده بین المللی است و از این پس، دیپلمات‌های انگلیس در دیدار با همتایان ایرانی خود بر سر پرونده نازنین زاغری، نه تنها پشتیبان منافع یک شهروند انگلیسی بلکه حافظ منافع کل دولت انگلیس هستند.

شعار سال: تصمیم دولت انگلیس برای اعطای رسمی مصونیت دیپلماتیک به «نازنین زاغری» تبعه ایرانی بازداشتی در تهران نشانه دیگری از افزایش تلاش‌های مقامات لندن برای تضمین آزادی این محکوم امنیتی است.

در واقع، دولت انگلیس با این اقدام که به لحاظ دیپلماتیک و حقوقی بسیار نادر است، نشان داد که قصد دارد پرونده بازداشت نازنین زاغری را نه به عنوان یک موضوع در سطح کنسولی، بلکه به عنوان یک مناقشه رسمی و حقوقی با ایران مطرح نماید.

حمید بعیدی نژاد سفیرایران در لندن درپی این اقدام دولت انگلیس در توییتی نوشت: تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین الملل می‌باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است.

وی ادامه داد حقوق بین الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولتها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.

به نوشته بی بی سی دولت انگلیس با اعطای این مصونیت مدعی آن است که نحوه برخورد ایران با نازنین زاغری برخلاف معیارهای پذیرفته شده بین المللی است و از این پس، دیپلمات‌های انگلیس در دیدار با همتایان ایرانی خود بر سر پرونده نازنین زاغری، نه تنها پشتیبان منافع یک شهروند انگلیسی بلکه حافظ منافع کل دولت انگلیس هستند.

اعطای این مصونیت احتمالاً اتخاذ یک اقدام قانونی و بین المللی علیه ایران را برای دولت انگلیس امکانپذیر می‌سازد که دامنه این اقدام بین المللی از درخواست بازرسی گرفته تا تقاضای مذاکرات و حتی تقاضای جبران خسارت برای یک «اقدام بین المللی غیرقانونی» در نوسان خواهد بود.

افزون بر این، اعلام مصونیت دیپلماتیک دست دولت انگلیس را برای طرح پرونده نازنین زاغری در مجامع بین المللی همچون سازمان ملل باز می‌کند. در واقع، اکنون پرونده نازنین زاغری به سطح یک مناقشه رسمی میان دو دولت ارتقا یافته و دولت انگلیس در تلاش برای جلب متحدانی در عرصه بین الملل برای اعمال فشار جمعی بر تهران است.

گفته می‌شود یکی از دلایلی که سبب شد دولت انگلیس تاکنون از اعطای مصونیت دیپلماتیک به نازنین زاغری سرباز زند، نگرانی و بیم مقامات لندن از وخیم‌تر شدن اوضاع بوده است.

۲۶ خرداد سال ۹۵ روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نازنین زاغری تبعه ایرانی-انگلیسی که توسط سازمان اطلاعات سپاه ثارالله کرمان دستگیر شده بود در پروژه‌های براندازی مشارکت داشته است. طی اقدامات اطلاعاتی گسترده در فضای مجازی و حقیقی، یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که مأموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود شناسایی و دستگیر شد. نازنین زاغری تبعه ایرانی - انگلیسی است که در تاریخ ۱۵ فروردین سال ۹۵ توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه کرمان در فرودگاه امام خمینی (ره) دستگیر و به کرمان منتقل شد. وی با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است.»‌

بهمن ماه همان سال، خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، در گزارشی جزئیاتی از این پرونده را به همراه اعلام قطعی شدن حکم پنج سال حبس او بیان می‌کند. به نوشته این خبرگزاری «بنیاد تامسون رویترز که مقر اصلی آن در منهتن نیویورک است، هر ساله در لندن و سایر پایتخت‌های اروپایی اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای خبرنگاران جوامع در حال توسعه می‌کند؛ نکته جالب آنکه تمام هزینه‌های سفر و اقامت خبرنگاران توسط گردانندگان و سهامداران این بنیاد تأمین می‌شودوی همانطور که خود اقرار کرده است، در پروژه‌های آموزشی‌اش تلاش کرده تا علاوه بر برقراری ارتباط با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران کشور هدف، به سناتورها و اعضای پارلمان این کشورها نیز نزدیک شود. عمده مأموریت تفویض شده از سوی بنیاد تامسون رویترز به نازنین زاغری، پیشبرد پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری، برای اهداف براندازانه و جاسوسانه بود

بوریس جانسون وزی خارجه وقت انگلیس در آبان ۹۶ در نشست کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس گفت که نازنین زاغری، شهروند دو تابعیتی ایرانی بریتانیایی زندانی در ایران، در جریان سفرش به ایران مشغول آموزش روزنامه‌نگاران بوده است. این اظهارات اعتراض همسر زاغری را در پی داشت که معتقد بود این اعتراف آزادی وی را دشوار تر می‌کند. جانسون چند هفته بعد با اعتراض و فشار رسانه‌های انگلیسی مجبور به عذرخواهی شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر تاریخ انتشار 17 اسفند 97، کد خبر: 4562139، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
0
0
اوج وقاحت انگلیس است وزارت خارجه ما هم که مثل همیشه منفعل است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین