پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۵۱۹
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
در ماه ژانویه جزیره «کومور» بی سر و صدا تعدادی از پاسپورت‌های خارجی‌ها را که در سال‌های اخیر خریداری شده باطل کرد. این کشور کوچک آفریقا جزئیات بیشتری در این باره منتشر نکرد و فقط به گفته مدارک این افراد ایراد داشته اکتفا کرد.

شعار سال: بیش از ۱۰۰ نفر از ۱۵۵ نفری که پاسپورت‌شان ماه ژانویه باطل شده ایرانی بودند. داده‌ها نشان می‌دهد بیش از هزار شهروند ایرانی در فاصله ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷میلادی گذرنامه کومور را خریده‌اند.

اکثر این گذرنامه‌ها بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ و همزمان با تحریم بخش‌های نفتی و بانکی ایران خریده شده.
در میان این افراد مدیران رده‌بالای شرکت‌های کشتی‌رانی، نفت و گاز و برخی افراد هم که دست‌شان در تهیه ارز و خرید و فروش فلزات و آلیاژ است، دیده می‌شود و برخی شان بیش از یک پاسپورت خریده بودند.

چرا پاسپورت کشور کومور؟

با وجود این‌که نام این افراد در فهرست تحریم‌های ایران نیست اما گویا نیت استفاده از این گذرنامه‌ها، دورزدن تحریم‌ها بوده باشد.
امتیاز داشتن گذرنامه کومور این است که می‌توان بدون ویزا به برخی از کشورهای خاورمیانه و شرق آسیا سفر کرد و می توان در بانک های خارجی حساب باز کرد.

چه‌کسانی پاسپورت کومور داشتند؟

اسامی برخی از آنهایی که گذرنامه کومور را گرفته‌اند:
مجتبی عرب محقی که در سال ۲۰۱۰ میلادی به سمت مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران منصوب شد؛
محمد صادق کاوه، مدیر عامل شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه؛
حسین مختاری زنجانی، وکیل بخش انرژی ایران؛
محمد ضراب، تاجر طلا و برادر رضا ضراب که سال ۲۰۱۶ میلادی در آمریکا به استفاده از نظام مالی آمریکا برای جابه‌جایی صدها میلیون دلار از طرف دولت ایران در زمانه تحریم متهم شد و بازداشت شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مجله اینترنتی کولاک، تاریخ 9 تیر 97، کد مطلب: -: www.koolakmag.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین