پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۸۶۲۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: با وجود بازگشت ارز پتروشیمی و برخی از صادر کنندگان، میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما ۳۰ درصد است.

شعار سال: محمد لاهوتیرئیس کنفدراسیون صادرات ایرانبا اشاره به مشکلات صادرات در کشور اظهار کرد: بانک مرکزی روش‌های متنوعی برایبازگشت ارز حاصل از صادراتدر نظر گرفته است، اما این شیوه‌ها مستلزم رفع موانع آن در سایر دستگاه‌های اجرایی است به طور نمونه عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی خود را مسئول ارز می‌داند و از سویی وزارت صمت مسئول ثبت سفارش است و در قیمت پایه صادراتی گمرک خود را مجری می‌داند، این تنوع تصمیم‌گیری در سطح کلان می‌تواند مشکلات فراوانی را برایصادراتایجاد کند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: اگر بانک مرکزی معتقد به سیاست‌های کنترلی و ساماندهی ارز در کشور است، نیاز است با استفاده از اختیارات خود و مطرح کردن آن با سران قوا هماهنگی میان سایر سازمان‌ها را تقویت کند.

وی با بیان اینکه سه ماه است که صادرکنندگان با دغدغه‌های فراوانی مواجه هستند، تصریح کرد: صادرکنندگان برایانتقال ارزبا مشکل مواجه هستند و از طرفی بانک مرکزی اعلام می‌کند که صادرکنندگان ارز خود را وارد نمی‌کنند و جریمه‌هایی برای صادرکنندگان در نظر می‌گیرد و این امر موجب محروم شدن کشور از منابع ارزی می‌شود.

لاهوتی بیان کرد: نیاز است بانک مرکزی به عنوان مسئول سیاست‌های ارزی و بانکی کشور با حضور بخش خصوصی موانع را برطرف کنند که ماحصل آن دستیابی بانک مرکزی به منابع ارزی و کمک به بخش‌های تولیدی می‌شود.

وی ادامه داد:سامانه نیما،فروش ارز به سیستم صرافی است و در برخی موارد شرکت‌های صرافی به دلیل تحریم‌های بانکی از شرکت‌های پوششی برای دور زدن موانع استفاده می‌کنند و مشتریان خارجی ارز حاصل از خریدکالا‌های ایرانیرا تنها به واحد تولیدی از طریق سیستم بانکی پرداخت می‌کنند و با صرافی‌ها کار نمی‌کنند، بنابراین باید به سمت صادرات در مقابل واردات حرکت کنیم.

وی افزود: در بحث بازگشت ارز ما با ثبت سفارش و گمرک مشکل داریم و بانک مرکزی صادرکننده را متعهد به بازگشت ارز می‌داند در حالی که امکان بازگشت آن میسر نیست.

لاهوتی در پایان گفت: با وجود بازگشت ارز پتروشیمی و برخی از صادرکنندگان، به گفته بانک مرکزی میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما ۳۰ درصد است و ۷۰ درصد آن به این سامانه باز نمی‌گردد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری بااقتصاد، تاریخ 11 بهمن 97، کد مطلب: 39382: www.baeghtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین