پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۶۷۲
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم امسال ضریب خوداتکایی گندم از ۹۰ درصد بگذرد، گفت: خوشبین هستم در دو تا سه سال آینده این عدد به ۱۰۰ درصد برسد.

شعار سال: اسماعیل اسفندیاری پور با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۲ استان کشور در حال برداشت گندم هستند و به تدریج نیز به این تعداد اضافه می‌شود، اظهارداشت: برداشت این محصول در برخی مناطق نوار ساحل خزر از ۴ خرداد تقریبا شروع شده، ضمن اینکه میزان خرید گندم از کشاورزان از ۲ میلیون تن عبور کرده است.

وی با اشاره به اینکه امسال کشت گندم در سطح ۶ میلیون هکتار انجام شده است، گفت: دو میلیون و ۱۷۳ هزار هکتار کشت در شرایط آبی و ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار نیز در مناطق دیم انجام شده است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی مجموعه اقداماتی که توسط دولت در جهت حمایت از تولید گندم انجام شده است را مورد اشاره قرار داد و افزود: در ۳ سال گذشته سعی شد قیمت خرید تضمینی این محصول قبل از شروع کشت یا در ابتدای آن مشخص شود تا کشاورز بتواند راحت تصمیم بگیرد و با دلگرمی کار کند.

اسنفدیاری پور با بیان اینکه وزارت‌ جهادکشاورزی پشتیبانی‌های خوبی از تولید انجام داده است، ادامه داد: این حمایت‌ها در زمینه تامین و تدارک نهاده‌های مورد نیاز تولید اعم از ماشین آلات، کود، بذر، سموم علف کش و همچنین توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار، ارائه تسهیلات و غیره بوده است.

مجری طرح گندم کشور با اشاره به اینکه آخرین سمومی که در دنیا وجود دارد، با تکنولوژی های قابل قبول در اختیار کشاورزان ما قرار گرفته است، اضافه کرد: در ۳ سال اخیر یک خط ویژه اعتباری برای خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی راه اندازی شده که گندم هم به عنوان محوری‌ترین محصولزراعیکشور از آن بهره‌مند شده است.

اسفندیاری پور ادامه داد: در ۶ ماهه سال ۹۲ چیزی حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیارد تومان، سال ۹۳؛ ۸۰۰ میلیارد تومان، سال ۹۴؛ ۱۰۰۰ میلیارد تومان و امسال نیز ۱۲۰۰ میلیارد تومان با هماهنگی بانک کشاورزی از طریق شعب استانی تامین شده و کشاورزانی که متقاضی خرید تراکتور، ادوات دنباله بند، کمباین و امکاناتی از این قبیل هستند می‌توانند ازاین طریق وام دریافت واز سازندگان داخلی خرید کنند.

وی با بیان اینکه در زمینه بذر روند افزایش تولید بذر گواهی شده را داشتیم، گفت: میزان این بذور در سال ۹۲؛ ۲۹۰ هزارتن بوده که این عدد را در سال ۹۳ به ۳۲۵ هزارتن رساندیم.

مشاور وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه بذر گندم صد درصد تولید داخل است، افزود: ما در این زمینه وابستگی نداریم.

اسفندیاری پور، اقدامات انجام شده در زمینه کنترل و مبارزه با علف‌های هرز را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: علف‌های هرز با گندم رشد می‌کنند، بنابراین ما باید علف کشی مناسب تدارک ببینیم و در اختیار کشاورزان قرار دهیم تا با آن‌ها مبارزه کنند ضمن اینکه اصول تناوب زراعی گندم باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه نباید کشت‌های مداوم گندم صورت بگیرد، گفت: باید کشاورزان یک درمیان کشت‌های‌ دیگر از جمله کشت کلزا، پنبه و چغندر قند داشته باشند که میزان علف‌های هرز کاهش پیدا کند و هر جا لازم بود از علف کش استفاده شود.

مجری طرح گندم، وجود آفت خطرناک سن گندم در کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: براساس گزارشات سازمان حفظ نباتات، این سازمان تاکنون حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مبارزه با علف های هرز، ۳۵۰ هزار هکتار مبارزه با بیماری‌های گندم وحدود یک میلیون و ۳۵ هزار هکتار مبارزه با سن انجام داده که این اقدامات هنوز هم ادامه دارد.

اسفندیاری پور با بیان اینکه آفات دیگری مانند ملخ و غیره نیز در این زمینه وجود دارد، اضافه کرد: ۱۷۰ هزار هکتار مبارزه با انواع آفات گندم نیز توسط سازمان حفظ نباتات انجام شده است و این اقدامات همچنان ادامه دارد.

وی درباره آبیاری تحت فشار نیز گفت: این موضوع در دستور کار معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و آنان تسهیلاتی را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند که از روش‌های آبیاری تحت فشار و قطره‌ای برای افزایش بهره‌وری آب استفاده کنند.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه سال قبل حدود ۴۰۶ تن بذر تولید و حدود ۳۸۰ هزارتن آن مصرف شد، گفت: حدود ۲۰ هزار تن نیز به عنوان ذخیره برای سال بعد ماند و جایی نبود که کشاورز بگوید من بذر گواهی شده نیاز داشتم اما در دسترسم نبود.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه رشدتولید گندم ناشی از افزایش عملکرد در واحد سطح بوده است نه توسعه سطح زیر کشت آن، ادامه داد: عملکرد گندم آبی در سال ۹۲؛ ۲ هزار و ۶۷۵ کیلوگرم بود که در سال ۹۳؛ به ۳ هزار و ۱۳۸ کیلوگرم و سال ۹۴؛ به ۳ هزار و ۴۱۰ کیلوگرم رسید، ضمن اینکه امسال برآورد می‌شود این عدد بین ‌۳۷۰۰ تا ۳۸۰۰ کیلوگرم در هکتار باشد.

مجری طرح گندم کشور با بیان اینکه بخش کشاورزی به شدت تشنه سرمایه گذاری است، تصریح کرد: کشاورزی در هیچ کجای دنیا حتی در پیشرفته‌ترین کشورها سودده نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر بررسی کنیم متوجه خواهیم شد در یک دوره ۳۰ ساله سرمایه گذاری در بخش کشاورزی غالبا کمتر از ۴.۵ درصد بوده است، افزود: این بخش حداقل نیاز به ۸ تا ۱۰ درصد سرمایه گذاری در یک دوره ۱۰ ساله دارد که زیربناهای آن محکم شود و تولید به ثبات و پایداری قابل قبول‌تری برسد.

اسفندیاری پور با بیان اینکه اقداماتی که در بخش انجام شده با نگاه کاهش تقاضا برای آب بوده است، ادامه داد: مادرباره گندم اعتقاد داریم حتی اگر کشت این محصول مدتی کاهش پیدا کند و کلزا تا ۲۰ درصد جای آن را بگیرد عملا می‌توان گفت ۲۰ درصد به میزان تولید ما هم در زمینه گندم و هم کلزا افزوده خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر ۳ سال پی در پی دریک مزرعه گندم کشت شود، عملکرد آن سال به سال کاهش پیدا می‌کند اما اگر یکسال گندم و یکسال کلزا در آنجا کشت شود، تولید ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند.

*تولید حدود ۱۳ میلیون تن گندم در سالجاری

مجری طرح گندم کشور درباره برآوردهای انجام شده برای میزان خرید و تولید این محصول گفت: ما یک پیش بینی تولید در اواخر اسفندماه داشتیم، برآوردی هم اخیرا تهیه کرده‌ایم و باتوجه به اینکه در فرودین و اردیبهشت‌ماه شرایط تولید به ویژه در دیم‌زارها نسبتا خوب بوده پیش بینی می‌کنیم به احتمال زیاد ۹.۵ میلیون تن گندم خرید کنیم و حتی ممکن است این عدد به ۱۰ میلیون تن نیز برسد.

اسفندیاری پور درباره میزان تولید با بیان اینکه میزان تولیدی که ما ابتدای سال پیش بینی و به استان‌ها ابلاغ کردیم حدود ۱۳ میلیون تن ( ۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزارتن) بود، افزود: برآورد ما در اسفندماه این بود که میزان تولید حدود ۱۲ و نیم میلیون تن باشد اما در حال حاضر خوش بین هستیم که این عدد ۱۳ میلیون تن و حتی مقداری بیش از آن باشد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در استان خوزستان نزدیک به ۹۶۰ هزار تن گندم خریداری کردیم، اضافه کرد: امسال تولید در خوزستان شرایط خیلی مطلوبی دارد و تاکنون یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن خرید در این استان انجام شده است، ضمن اینکه به تدریج به پایان فصل برداشت در آنجا نزدیک می‌شویم و احتمالا حدود ۴۰ تا ۵۰ هزارتن گندم دیگر نیز برداشت خواهد شد.

به گفته اسفندیاری پور، بالاترین میزان خرید در استان خوزستانیک میلیون و ۳۰۸ هزارتن و مربوط به پایان برداشت سال ۸۶ بوده است.

مشاور وزیرجهادکشاورزی، میزان کل تولید سال گذشته را ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتن اعلام و اضافه کرد: برآوردمان این است که امسال حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد افزایش تولید در این زمینه داشته باشیم.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه طرح اقتصاد مقاومتی برای ۸ محصول اساسی و ۴ برنامه پشتیبان در این زمینه در حوزه معاونت زارعت تهیه و تدوین شده است، اظهارداشت: ما برای گندم طرحی ۱۰ ساله تا افق ۱۴۰۴ تهیه و از سال ۹۲ براساس این طرح عمل کرده‌ایم که درحال حاضر هم روند رشد کار متناسب با برنامه تولید است.

وی ادامه داد: روند کار نیز به این صورت است که ما حتی کاهش تدریجی سطح زیرکشت به ویژه گندم آبی را در نقاطی که با محدودیت منابع آبی روبرو هستند از جمله استان‌‌های خراسان رضوی و فارس داریم.

اسفندیاری پور با بیان اینکه در مقابل روند افزایش تولید را در برنامه داریم، گفت: به عنوان مثال در سال ۹۲؛ ۹ میلیون و ۳۰۰ هزارتن تولید داشتیم که ۴ میلیون و ۸۰۰ هزارتن آن خرید شد، همچنین در سال ۹۳ این میزان به ۱۰ میلیون و ۵۸۰ هزارتن رسید که ۶ میلیون و ۷۱۶ هزارتن آن خریداری شد و در نهایت در سال ۹۴؛ ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید داشتیم که ۸ میلیون و ۸۰ هزار تن آن خریداری شد.

وی با بیان اینکه برآورد تولید امسال بین ۱۲ و نیم تا ۱۳ میلیون تن است، خاطرنشان کرد: برآوردمان این است که میزان خرید نیز بین ۹.۵ تا ۱۰ میلیون تن باشد، ضمن اینکه این آمار در شهریور ماه قطعی می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه اعداد و ارقام روندی رو به رشد را در این زمینه نشان می‌دهند، گفت: اگر قرار است به تداوم و پایداری تولید توجه بیشتری کنیم باید اقداماتی انجام بگیرد از جمله اینکه میزان ضایعات تولید کاهش یابد که برای این کار هم باید کمباین‌های نو با بالاترین تکنولوژی وارد مزرعه شود و از ورود کمباین فرسوده به مزارع باید جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: باید مجلس و دولت تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار دهند که کمباین‌های نو با تکنولوژی‌های دقیق که ریزش ندارند، وارد مزارع شوند، ضمن اینکه اگر فقط ۴ درصد میزان ریزش کم شود، حدود ۵۰۰ هزارتن گندم بر میزان تولید افزودهمی‌شود.

مجری طرح گندم تاکید کرد: این انصاف نیست که در جاده‌ها انواع مدل‌های ماشین وجود داشته باشد، ولی داخل مزارع که امنیت غذایی کشور به آن وابسته است کمباین فرسوده وارد شود. مجلس باید در قوانین بودجه سنواتی که مصوب می‌کند به این‌گونه مسائل به معنای واقعی بپردازد و در عمل باید حمایت‌های لازم عمیق‌تر اتفاق بیفتد که نارسایی‌ها تعدیل و کم شود.

*امسال ضریب خوداتکایی گندم از ۹۰ درصد می‌گذرد

اسنفدیاری پور درباره درصد خوداتکایی تولید گندم نیز اظهارداشت: میانگین درصد خوداتکایی ما در سال‌های ۹۰ و ۹۱ و ۹۲؛ ۶۷ درصد بوده که این عدد در سال ۹۳ به ۷۷ درصد و سال قبل به ۸۵ درصد رسیده است که برای امسال هم پیش بینی می‌کنیم این درصد به حدود ۹۰ تا ۹۳ برسد و البته تا ۹۵ هم جا داریم.

وی افزود: خلاهایی وجود داشت که با برخی اقدامات اولیه پر شد اما بعد از این، کار ما مقداری سخت‌تر می‌شود، با این حال این امر شدنی است و کشور ما این قابلیت را دارد.

مجری طرح گندم کشور به این پرسش که ضریب خوداتکایی ما طی چندسال آینده به ۱۰۰ خواهد رسید، پاسخ داد: بنده خوشبین هستم که در دو تا سه سال آینده به این عدد برسیم، البته تحقق این موضوع نیاز یه حمایت و پشتیبانی دارد.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 11 خرداد 1395، کد مطلب: 3672645 :www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین