پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۳۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی گفت: محققان راکتور تحقیقاتی خنداب توانسته‌اند اکسیژن ۱۸ را با خلوص ۹۷ درصد با ظرفیت حدود ۶۰ کیلو در سال تولید کنند. از این پس می‌توان گفت ما در ارتباط با تولید داروی تجهیزات پت در کشور نه تنها خوداتکا بلکه خودکفا شده‌ایم و می‌توانیم به حوزه صادرات اکسیژن ۱۸ نیز وارد شویم.وی افزود: تا به امروز ایران در این 40 سال دستاوردهای فراوانی در ابعاد مختلف بخصوص در حوزه زیرساخت‌ها داشته است، برای مثال بیش از 370 هزار کیلومتر شبکه گاز در این 40 سال کشیده شده و نیروگاه های نصب شده کشور در حال حاضر قریب به 80 هزار مگاوات است، این‌ها دستاوردهای بزرگی است که ممکن است دیده نشود، اما ما از مواهب آن‌ها استفاده می کنیم.

شعار سالرییس سازمان انرژی اتمی گفت: محققان راکتور تحقیقاتی خنداب توانسته‌اند اکسیژن 18 را با خلوص 97 درصد با ظرفیت حدود 60 کیلو در سال تولید کنند. از این پس می توان گفت ما در ارتباط با تولید داروی تجهیزات پت در کشور نه تنها خوداتکا بلکه خودکفا شده‌ایم و می توانیم به حوزه صادرات اکسیژن 18 نیز وارد شویم.

به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی در حاشیه سفر به شهرستان خنداب در جمع خبرنگاران ضمن تبریک زوزهای دهه فجر اظهار کرد: امید است از این پس، بعد از عبور از این گردنه‌های سخت بعد از این 40 سال بتوانیم وارد فضای آرامش‌بخشی بشویم که بتوانیم با سرعت بیشتری شاهد پیشرفت کشور در ابعاد مختلف باشیم.

وی افزود: تا به امروز ایران در این 40 سال دستاوردهای فراوانی در ابعاد مختلف بخصوص در حوزه زیرساخت‌ها داشته است، برای مثال بیش از 370 هزار کیلومتر شبکه گاز در این 40 سال کشیده شده و نیروگاه های نصب شده کشور در حال حاضر قریب به 80 هزار مگاوات است، این‌ها دستاوردهای بزرگی است که ممکن است دیده نشود، اما ما از مواهب آن‌ها استفاده می کنیم.

وی اظهار کرد: امروز در خانه بیش از 95 درصد ایرانیان شهرنشین، همانگونه که شیر آب هست، شیر گاز هم هست.

رییس سازمان انرژی اتمی یکی از دستاوردهای حاصل شده در این 40 سال را فناوری هسته ای عنوان کرد و افزود: خوشبختانه ایران توانسته تمامی آستانه‌های این فناوری را چه در اکتشاف و استخراج، چه در تحقیق و توسعه و چه در طراحی راکتورهای تحقیقاتی بدست بیاورد و در واقع در همه ابعاد این موفقیت‌ها حاصل شده است.

وی با تاکید بر این‌که «نام رسمی این سایت، راکتور تحقیقاتی خنداب است و باید آن را به همین نام بنامیم چون در خنداب مستقر است»، افزود: در این راکتور همچنین تولید آب سنگین نیز صورت می گیرد و در جوار تولید آب سنگین کارهای تحقیقاتی نیز انجام می‌دهیم. محققان ما توانسته‌اند از همین آب سنگینی که تولید می‌شود دوتره‌های مختلفی تولید کنند یا زمینه استفاده های گوناگونی از آب سنگین را در کشور فراهم کنند.

وی افزود: آب سنگین در ساخت داروهای نوترکیب استفاده دارد و رسما اعلام می‌کنم محققان سایت خنداب توانسته‌اند اکسیژن 18 را با خلوص 97 درصد با ظرفیت حدود 60 کیلو در سال تولید کنند و تنها یک قدم تا مرحله نهایی اینکار که مربوط به مرحله الکترولیز است، مانده که کار آسانی است و از این پس ما در ارتباط با تولید داروی تجهیزات پت در کشور می‌توان گفت که نه تنها خوداتکا بلکه خودکفا شده‌ایم و می‌توانیم به صادرات اکسیژن 18 وارد شویم.

صالحی اظهار کرد: اکسیژن 18 را به ازای هر کیلو 30 هزار دلار از خارج می خریم ولی این عزیزان پس از حدود 4 سال کار شبانه روزی بالاخره موفق به تولید این محصول شدند و قدم بزرگی را برداشته‌اند. تعداد کشورهایی که اکسیژن 18 تولید می کنند بسیار اندک هستند و در واقع تولید آن در انحصار چند کشور است که ما توانستیم این انحصار را بشکنیم و به خودکفایی برسیم.

وی با اشاره به حضور خود در بیمارستان خنداب گفت: سازمان انرژی اتمی خود را متعهد می داند که هرجا سایتی دارد خدماتی را به کسانی که در اطراف سایت هستند در حد بضاعت و امکانات خود برساند. در این بیمارستان که دو سال از افتتاحش می گذرد در چند ماه اخیر توانستیم بخشی از تجهیزات مورد نیاز اتاق عمل و اتاق زایمان را با کمک سازمان انرژی اتمی و مشارکت استانداری و وزارت بهداشت تامین کنیم و این قول را می دهم که برای تامین تجهیزات اورژانس این بیمارستان نیز پس از بررسی های لازم کمک هایی صورت گرفته و اورژانس این بیمارستان نیز راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به کمک سازمان انرژی اتمی به تعریض جاده منطقه گفت: این سازمان هر چه در توان داشته باشد جهت تامین رفاه مردمی که در این منطقه ساکن هستند و به نوعی از این سایت حفاظت می کنند انجام می دهد و هر میزان گشایش برای این سازمان ایجاد شود به اندازه گشایش ایجاد شده قطعا به منطقه کمک می‌کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که «توصیه شد کسانی که در سایت خنداب کار می کنند، در شهرستان خنداب زندگی کنند»، افزود: باید امکاناتی فراهم و جاذبه هایی ایجاد شود که اینکار به صورت داوطلبانه رخ دهد و استاندار و فرماندار و شهردار کمک کنند تا ببینیم چگونه می‌توان اینکار را انجام داد.

وی افزود: استخدام ها در این سایت علمی باید از میان بهترین‌ها صورت بگیرد، اما در شرایط مساوی ترجیح می‌دهیم که از نیروهای بومی خود منطقه جذب کنیم. یقینا بالای 50 درصد نیروهای این سایت از نیروهای منطقه هستند، هرچند علاقه داریم که 100 نیروهای سایت بومی همین منطقه باشند ولی شرایط علمی این مرکز تحقیقاتی را در جذب نیرو باید در نظر گرفت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری انتخاب تاریخ انتشار 15 بهمن 97، کدخبر: 457530، www.entekhab.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین