پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۷۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
معلولان استان کردستان و مددجویان این سازمان خواسته‌ها و مطالبات خود را در نشستی به رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کردند.
شعارسال:معلولان استان کردستان و مددجویان این سازمان خواسته‌ها و مطالبات خود را در نشستی به رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کردند.

منطقه کردستان، شامگاه سه شنبه (۱۶ بهمن) وحید قبادی دانا در نشستی با نمایندگان سمن‌ها و انجمن‌های معلولان شهرستان‌های مختلف استان که بیش از ۴ ساعت به طول انجامید، خواسته‌ها، مطالبات و مشکلات آنان را شنید و پاسخ داد.

مشاور استاندار کردستان در امور معلولان در این جلسه اظهار کرد: خوشبختانه کردستان جزو معدود استان‌هایی است که مشاور امور معلولان دارد تا بتوانند مطالبات و مشکلات این قشر از جامعه را انتقال و برای تحقق خواسته‌ها اقدام کنند.

نصرالله ابراهیمی ضمن ابراز امیدواری نسبت به تسری این اقدام به سایر استان‌ها، خواستار تخصیص اعتبار جهت تأمین مسکن معلولین و هم‌چنین اعطای هزینه تحصیلی به معلولان شد.

در ادامه مدیرعامل انجمن درمان اعتیاد و کاهش آسیب اظهار کرد: اعتیاد حوزه‌ای پرجمعیت اما مظلوم است و باید آن را یک بیماری مولد دانست که منجر به بروز انواع بزه و جرایم می‌شود.

کیوان قادرپناه با اشاره به این‌که مراکز اعتیاد استان جزو بهترین و کم تخلف‌ترین مراکز سطح کشور هستند، گفت: تعرفه‌ای که برای نگهداری معتادان به مدت ۲۸ روز در کردستان در نظر گرفته شده است، ۵۵۰ هزار تومان است درحالی که تعرفه کشوری ۷۰۰ هزار تومان است.

وی ضمن اشاره به مشکلات موجود در خصوص نگهداری معتادان در مراکز، خواستار در نظر گرفتن وام‌های بدون بهره برای تجهیز و نگهداری مراکز، تأمین مواد غذایی و سوخت مورد نیاز، در نظر گرفتن بیمه و بازنشستگی برای کارکنان این مراکز شد.

قادرپناه هم‌چنین ایجاد شغل را کمک بزرگی به معتادان دانست که موجب ایجاد ثبات در زندگی‌شان خواهد شد.

وی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب اعتیاد در کردستان، گفت: تا چند سال آینده سونامی اعتیاد در کردستان به راه می‌افتد و ضروری است که در این حوزه اقدامات تأثیرگذار بیشتری صورت گیرد.

در ادامه نماینده معلولان استان کردستان نیز عنوان کرد: ۵۰ هزار معلول کردستانی با مشکلات و مصائب زیادی زندگی می‌کنند اما با این حال جزو پویاترین قشر جامعه هستند و با وجود این مشکلات هنوز قد علم کرده و در برابر آنها مقاومت می‌کنند.

سینا کریمی کردستانی تاکید کرد: معلولان کردستانی چشم به راه دست غیب نیستند، نه ترحم و نه شرایط ایجاد آن را نمی‌پذیرند اما متأسفانه پای لنگ معیشت و اقتصاد، خانواده معلولین را درگیر کرده است.

وی با اشاره به این‌که کردستان در مسیر توسعه گام نهاده است، خواستار اجازه نقش آفرینی معلولان در این پروسه مهم و هم‌چنین ایجاد اشتغال برای آنها شد.

کریمی کردستانی ادامه داد: منظور از ایجاد اشتغال تحمیل کردن معلولان به مسئولین نیست بلکه استفاده از توانایی‌ها و حرفه‌های آنان مدنظر است.

وی در نظر گرفتن کارت لوازم بهداشت معلولین تاسقف ۱۵۰ هزار تومان در ماه، ایجاد مراکز آموزشی جهت حرفه آموزی معلولان، استفاده از توان آنها، در نظر گرفتن خودروی مناسب سازی شده جهت استفاده معلولان و … را از جمله خواسته‌های معلولان استان عنوان کرد.

هم‌چنین حامد محمدی، رئیس انجمن نابینایان استان نیز در این نشست اظهار کرد: خانواده معلولان کردستانی در مقایسه با سایر استان‌های کشور عمدتاً خانواده‌های کم بضاعت و ناتوان مالی هستند و بنابراین می‌طلبد به اعتبار این بخش در استان توجه بیشتری شود.

وی خواستار در نظر گرفتن کمک هزینه ازدواج برای این افراد، در نظر گرفتن شرایط پس از اتمام تحصیل برای این افراد و … برای معلولان نابینای استان شد.

ایجاد اشتغال، کمک به تأمین مسکن معلولان و مددجویان بهزیستی، افزایش اعتبار مراکز نگهداری معتادان و کمپ‌های ترک اعتیاد، توجه بیش از پیش به مراکز تخصصی مشاوره، کمک هزینه ازدواج و مناسب سازی فضای شهر برای معلولان و توجه بیش از پیش به حوزه اعتیاد از دیگر خواسته‌ها و مطالب مطرح شده از سوی معلولان در این نشست بود.

رئیس سازمان بهزیستی ضمن پاسخ به تمامی خواسته‌های نمایندگان مددجویان و حاضرین در نشست، اظهار کرد: قانون جامع سازمان بهزیستی در سال ۸۳ مصوب و سال ۹۷ ابلاغ شد که قانون خوبی است و عملی کردن آن بسیاری از مشکلات کنونی را حل خواهد کرد.

وحید قبادی دانا ضمن اشاره به تلاش برای اجرا کردن این قانون، گفت: گرچه در دولت تدبیر و امید مستمری‌ها سه برابر شد و مستمری بگیران پشت نوبت هم موفق به دریافت آن شدند اما با توجه به تورم و کاهش ارزش پول، مبلغ ناچیزی است.

وی اعلام کرد: یک میلیون و ۴۱۵ نفر معلول داریم که ۸۰۰ هزار نفر از آنها دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند و می‌بایست به آنها مستمری کامل پرداخت می‌شد اما در حال حاضر تنها ۴۰ هزار نفرمعادل ۵ درصد افراد آن را دریافت می‌کنند و تلاش ما رساندن این میزان به ۱۰ درصد است.

قبادی دانا هم‌چنین با اشاره به این‌که ۲۵ هزار نفر در کشور حق پرستاری دریافت می‌کنند، گفت: برای افزایش آن برنامه ریزی کرده‌ایم اما این افزایش ۶۸۴ میلیارد تومان بار مالی برای کشور دارد.

وی ادامه داد: در مجموع این دو مؤلفه هزار میلیارد تومان بار مالی دارد که کمیسیون تلفیق مجلس آن را تصویب کرده و امیدواریم در صحن مجلس هم مصوب و اجرا شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از افزایش حمایت‌ها از مراکز مشاوره خبر داد و افزود: با توجه به این‌که درصد زیادی از معلولیت‌های جامعه حاصل ازدواج فامیلی است، اجباری شدن غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج راهکار مناسبی برای جلوگیری از افزایش معلولیت در جامعه است.

وی با اشاره به این‌که اعتبار خوبی برای این طرح در نظر گرفته شده، اعلام کرد: با اجرا کردن این طرح، ثبت احوال حق ثبت ازدواج بدون غربالگری ژنتیک را ندارد.

قبادی دانا هم‌چنین از راه‌اندازی مرکز اورژانس اجتماعی در ناحیه منفصل شهری نایسر خبر داد و خاطرنشان کرد: افراد زیادی از روستاها و شهرهای اطراف نایسر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند که آسیب‌های زیادی را هم ایجاد کرده است که به همین منظور این مرکز راه‌اندازی می‌شود.

وی از فعالیت این مرکز در دو نوبت صبح و بعدازظهر خبر داد و یادآور شد: مجوز راه اندازی ۵ مرکز روزانه در استان صادر و یارانه آن هم تأمین خواهد شد و یک مرکز شبانه روزی هم برای بیماران مزمن روانی ایجاد خواهد شد و امیدوارم با تلاش‌های مجموعه بهزیستی و حمایت‌های استانداری از این سازمان شاهد رشد روزافزون ارائه خدمات به جامعه هدف باشیم.

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار17 بهمن ، کدخبر: 97111709325 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
0
هیچکدوم از شهرهای کشور ختی استانداردهای اولیه برای معلولین را ندارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین