پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۸۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
حجت‌الاسلام ماندگاری گفت:‌ امام خمینی روز اول فرمود "اگر جنگ شود فرزند عاشوراییم و اگر تحریم شود فرزند رمضانیم". امروز جمهوری اسلامی عاشورایی و رمضان‌وار در برابر دشمن مقاومت می‌کند.

شعارسال: شکل‌گیری انقلاب اسلامی در این برهه از زمان، هدیه و تحفه‌ای بزرگ از جانب خداوند بر همگان بوده است که آن را بر ما منّت نهاد و وظیفه همگان شکر و سپاس شایستۀ آن است. از جمله مصادیق شکرگزاری آن این است که تصویر زیبایی از این نعمت را نه‌تنها در خود بلکه در اذهان عمومی ایجاد کنیم، طوری که همه متوجۀ اهمیت و جایگاه آن شوند. در همین راستا، گفتگویی را با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری استاد حوزه و از کارشناسان برجستۀ صدا و سیما ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

* در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مهم‌ترین دغدغه مسئولان را به‌‌ویژه در دستگاه‌های فرهنگی چه می‌دانید؟

ما معتقدیم انقلاب اسلامی الگو گرفته شده از انقلاب حضرت فاطمه زهرا (س) است، ما مدل انقلاب فاطمی زیاد داریم: انقلاب فاطمی یک نفره پیروز می‌شود (ماجرای حضرت زهراء (س))، پج نفره پیروز می‌شود (قضیۀ مباهله)، هفتاد و دو نفره پیروز می‌شود (قضیۀ کربلا)، 36 میلیون نفره پیروز می‌شود (انقلاب اسلامی ایران) و ان‌شاءالله میلیون‌ها نفره هم پیروز می‌شود (انقلاب امام زمان علیه‌السلام).

هر مسئولی که قیامش برای خدا نباشد، به جمهوری اسلامی ضربه زده است

انقلاب‌های فاطمی سه ویژگی دارد: 1ـ مبنای الهی دارد (قیام لله) 2ـ محور ولایی دارد 3ـ مبنای جهادی دارد، این سه ویژگی باعث می‌شود در انقلاب‌های فاطمی شکست وجود نداشته باشد. من می‌خواهم سؤالی از مسئولان بپرسم: آیا هر قدمی که در این چهل سال برداشته‌اید، قیام برای خدا بوده یا قیام برای به دست آوردن مقام و منصب؟ هر کسی برای پست و مقام و شهرت قیام کرده قیام فاطمی نکرده و شکست هم خورده ولو رئیس‌جمهور یا آیت‌الله شده باشد، در مقابل در ایام راهپیمایی اربعین شاهد قیام لله هستیم.

قیام امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری قیام لله است، اینکه امام خمینی (ره) در جماران و جاهای دیگر دست‏شان را تکان می‌دادند این هم برای خدا بوده است، ایشان هر قدمی بر می‌‏داشت برای خدا بود، اگر در این مملکت قیام لله حفظ شود، همانطور که انقلاب پیروز شد، پیروزمندانه پیش خواهد رفت، هر مسئولی که قیامش لله نباشد، هم به خودش ضربه زده، هم به جمهوری اسلامی و هم به مکتب فاطمۀ زهرا (س) ضربه زده است. هر مسئولی که به مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و اسلام ضربه بزند، خدا او را ذلیل خواهد کرد. پس اولین ویژگی که باید در نظام جمهوری اسلامی حفظ شود، قیام لله است.

هرگاه به حرف ولایت فقیه گوش دادیم، پیروز شده‌ایم

دومین ویژگی که باید در انقلاب اسلامی حفظ شود، محور ولایت است. سال‌ها پیش محور ولایت حضرت فاطمه زهرا (س) امیر‏المؤمنین (علیه‏السلام) بود و امروز محور ولایت ما ولایت فقیه است، باید حق او رعایت شود و این یعنی از او حرف‌شنوی داشته باشیم. در طول این چهل سال هر جا مردم و مسئولان گوش به فرمان ولایت بودند، پیروز بوده‌ایم و هرگاه حرف‌شنوی نداشته‌اند، پشیمان شده‌اند. روزی ناوگان آمریکا به خلیج فارس آمد و امام خمینی (ره) فرمود این ناوگان را بزنید و نابود کنید، برخی نظامیان گفتند اگر بزنیم جنگ جهانی می‌شود و امام (ره) هم به آنها فرمود یک روزی از این کارتان پشیمان می‌شوید که امروز پشیمان شدند.

امروز هم رهبر معظم انقلاب می‌فرماید به آمریکا و اروپا اعتماد نکنید، اگر حرف‌شنوی داشته باشیم پیروز خواهیم شد و اگر حرف گوش نکنیم ذلیل می‌شویم. در این سال‌ها که رهبری مدام شعارهایی حول اقتصاد مقاومتی انتخاب کردند، اگر مسئولان برای تحقق شعار ایشان عزم خود را جزم می‌کردند، قطعاً مشکلات راحت‌تر حل می‌شد. حرکت جهادی دیگر محوری است که باید در کشور مورد توجه باشد. حرکت جهادی یعنی در کار کم نگذاریم، امروز تمام مشکلات ما به خاطر کم کاری برخی افراد است.

کشف گنج‌های بزرگ انسانی دستاورد بزرگ انقلاب است

* به نظر شما مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در طول چهل سال اخیر چیست؟

راجع به دستاوردهای انقلاب اسلامی باید ساعت‌ها صحبت کرد. انبیا و رسولان (علیهم‌السلام) مأمور بودند گنج‌ها رو پیدا کنند، منظور از گنج، انسانی است که در این دنیای پر زرق و برق حضور داشته باشد ولی دل به آنها ندهد بلکه دل به آخرت بدهد، حضرت نوح 950 سال زحمت کشید و 81 گنج پیدا کرد. انقلاب اسلامی ایران بیش از دویست هزار گنج پیدا کرده که خداوند آنها را خریده است «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ ...» بنابراین (کشف گنج‌های بزرگ انسانی) یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است. انقلاب اسلامی ایران هزاران گنج کشف کرد که 85 درصد آنها زیر سی سال بودند.

خداوند اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را به عنوان برترین گنج‌های عالم معرفی می‌کند، اهل بیتی که از سه روز افطار خود گذشتند و آنها را به مسکین، یتیم و اسیر اهدا کردند «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»، امروز هم هستند کسانی که در دوران دفاع مقدس ماسک را از صورت خود بر می‌دارد و روی صورت مجروح عراقی می‌گذارد، این یعنی گنج. امروز نوجوانی داریم که بدون هیچ چشمداشت مالی و در حالیکه دانشجوست به روستاها می‌رود و کار جهادی می‌کند، اینها گنج‌های انسانی و در حقیقت دستاوردهای انقلاب اسلامی هستند.

امام (ره) فرمود در جنگ فرزند عاشورا و در تحریم فرزند رمضانیم

امروز جوانان این کشور پرچم علمی، صنعتی، صنایع موشکی، پزشکی، سد سازی، تکنولوژی نانو و شبیه‌سازی و ... کشور را بالا بردند. امروز انقلاب اسلامی الگویی برای مظلومان جهان شده است، امروز انقلاب اسلامی مدافع مظلومان جهان در بحرین، میانمار، یمن، عراق و سوریه و فلسطین و ... شده است. دیروز شاه به اسرائیل کمک می‌کرد و مسلمانان و زوّار را بمب‌باران می‌کرد اما امروز جمهوری اسلامی به ام‌القرای جهان اسلام تبدیل شده است. این پیشرفت‌ها هزینه هم دارد، لذا امام خمینی (ره) روز اول فرمود اگر جنگ شود ما فرزند عاشوراییم و اگر تحریم شود فرزند رمضانیم، جمهوری اسلامی امروز دارد عاشورایی و رمضان‌وار مقاومت می‌کند.

* امام خمینی (ره) بارها درباره خطر اشرافیت روحانیت هشدارهایی داده بودند. این قشر حداقلی چه توجیهی برای اقدامات تجملی خود به اسم دین دارند؟

ما در چهل سالگی انقلاب سه دسته تکلیف داریم، یک دسته تکلیف نسبت به قبل انقلاب، یک دسته تکلیف نسبت به امروزِ انقلاب و یک دسته تکلیف دربارۀ آینده انقلاب. اولاً نسبت به گذشته شاکر باشیم که خدا نعمت جمهوری اسلامی را ما ارزانی داشته که شایسته است بگوییم: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ». خداوند در آیه 3 سوره مائده می‌فرماید: «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِن دِینِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ»؛ وقتی با ولایت همراه هستید نباید از کسی یا چیزی بهراسید، اما اگر کفران ولایت کنید دچار عذاب شدید می‌شوید، مردم مدینه نسبت به ولایت کفران کردند و خدا حجاج بن یوسف ثقفی را بر آنان مسلط کرد، هزاران شهید در طول سال‌ها داده شد تا نعمت ولایت و جمهوری اسلامی برقرار شده است، این حکومت معصوم و امام زمان (عج) نیست، اما نیازمند شکرگزاری است.

هیچ چیزی از اشرافی‌گری برای روحانیت بدتر نیست

منِ طلبه می‌گویم که در طول این چهل سال روحانیت هم کوتاهی‌هایی کرده است، شاید آنطور که باید و شاید در تبلیغ و معرفی اسلام تلاش نکرده است، شاید آنطور که باید از ارزشهای دین دفاع نکردیم، شاید آنطور که باید ساده‌زستی نداشته‌ایم، امام خمینی (ره) فرمود هیچ چیزی از اشرافی‌گری برای روحانیت بدتر نیست، امروز عده‌ای اندک تجملاتی و اشرافی رفتار می‌کنند اما همین این قشر حداقلی هم با توجه به توقعاتی مردم از آنها دارند، اصلاً کارشان قابل توجیه نیست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:21بهمن1397 ، کدخبر: 1941105: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین