پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۸۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۷
همراه با توسعه فناوری های نوین که با شتابی فزاینده همراه است ربات های جدید وارد حوزه اقتصاد دیجیتال شدند تا وعلاوه بر افزایش کارآیی شرایط را نیز تحلیل کنند .

شعارسال: دنياي امروز با توسعه فناوري‌هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي و رشد تجهيزات هوشمند با شتاب فزاينده‌اي در حال رشد است به طوري كه بسياري از مرزهاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي از طريق پيشرفت‌هاي فناورانه در حوزه‌هاي مختلف متحول و جابه جا شده است .

اين روند در حالي صورت مي‌گيرد كه درزمان‌هاي كوتاه تغييراتي سريع رخ مي‌دهد كه هركدام مسيري جديد در توسعه فناوري‌هاي نوين را روشن مي‌كند. تغييرات فناورانه در دنياي امروز بيش از هر بخش ديگري فضاهاي اقتصادي را درگير خود كرده است به طوري‌كه اقتصاد ديجيتال به طور ملموس‌تر و عيني در جوامع و كشورهاي مختلف مشهود شده است و مبناي كار سياستگذاران قرار گرفته است.

ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي نيز با اقدامات حمايتي و كاركردهايي در اين حوزه تلاش دارد تا گامي مثبت و كليدي در راستاي حمايت از كسب‌وكارهاي نوپا و توسعه اقتصاد ديجيتال بردارد.

ورود ربات ها به عرصه صنعت با شکلی پیچیده

در اين ميان ربات‌های صنعتی چندین دهه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما در سال‌های اخیر این حوزه با تحولات بسیاری همراه شده و نسبت به گذشته پیچیده‌تر و سریع‌تر شده و از انعطاف بیشتری برخوردار است. انقلاب تولید انبوه در اوایل قرن بیستم، ماشین‌های مخصوصی را برای انجام فعالیت‌های مکرر با خود به همراه آورد. با گذشت زمان، انعطاف و سرعت ربات‌های صنعتی و ماشین‌های CNC افزایش یافت و از هزینه‌ها کاسته شد. این صنعت تا آنجا پیش رفت که امروزه ماشینآلات می‌توانند به الگوریتمهای نسبتاً ساده متکی باشند تا فرآیند تولید را به‌صورت خودکار تنظیم کنند.

با افزایش مقرون به صرفه قدرت محاسبات و ظهور فناوری حسگر ارزان قیمت، جمعآوری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات عملیاتی در داخل و حتی در سراسر کارخانجات امکان «پیشبینی نگهداری دستگاه» را فراهم کرده است، بنابراین از اشتباهات پردازش یا خرابی دستگاه جلوگیری می‌شود.

توانمندی ربات ها برای افزایش کارآیی و تحلیل شرایط

همزمان با افزایش سرعت و هوشمندی ربات‌ها، زمینه برای اتوماسیون دیجیتال افزایش یافت؛ ربات‌ها ممکن است جایگزین نیروی کار در برخی فعالیت‌ها شوند و یا در کنار آن‌ها به‌منظور افزایش کارایی‌شان کمک کنند. با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین، ربات‌ها بسیار توانمندتر شده و امکان تحلیل شرایط و انجام فعالیت‌ها به‌صورت خودکار و در سطح وسیعی را دارند.

حضور ربات‌های پیشرفته در صنایع و مشاغل، انجام فعالیت‌ها را تسریع بخشیده و تولید را افزایش می‌دهد. در این میان دو فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کنار ربات‌ها به‌عنوان فناوری‌های بر پایه دیجیتال، تأثیر بسزایی بر رشد اقتصاد دیجیتال خواهند داشت. فناوری ربات پیشرفته، در کنار تمام مزایا و قابلیت‌هایی که به همراه دارد، با چالش‌هایی از جمله بحث مهارت نیروی کار، جایگزینی نیروی کار نیز همراه است که باید بدان توجه شود.

ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي با همكاري ساير ستادهاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و نهادها و دستگاه‌هاي مرتبط به دنبال حمايت از پيشتازان عرصه اقتصاد ديجيتال در راستاي ارتقا فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاریخ انتشار:24بهمن1397 ، کدخبر: 42250: www.isti.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین