پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۵۳۴
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
عربستان سعودی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که مدتی است به هوش مصنوعی توجهی ویژه دارد؛ توجهی که پیش بینی می شود تا سال 2030 جنبه های بیرونی گسترده ای داشته باشد.
شعارسال :عربستان سعودی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که مدتی است به هوش مصنوعی توجهی ویژه دارد؛ توجهی که پیش بینی می شود تا سال 2030 جنبه های بیرونی گسترده ای داشته باشد.

انواع سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی در حال توسعه هستند و کشورهای مختلف برای مبارزه با یکدیگر در این حوزه مسابقه گذاشته اند.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس در این زمینه مسابقه گذاشته اند و عربستان سعودی نیز تمایل دارد رهبر کشورهای منطقه باشد. این موضوع را می توان با نگاهی به جاه طلبی های عربستان سعودی به سهولت تشخیص داد.م

در یک مطالعه جهانی در سال 2017، شرکت مشاوره PWC تخمین زده است که هوش مصنوعی می تواند 135 میلیارد دلار یا 12.4 درصد از تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی (تولید ناخالص داخلی) تا سال 2030 را شامل شود. این سرمایه گذاری باعث می شود عربستان سعودی در منطقه پس از امارات متحده عربی رتبه دوم را کسب کرده و به عبارتی بالاترین سهم را به خود اختصاص دهد.

این مطالعه  به بررسی حوزه هایی مثل خرده فروشی و بخش های عمومی، از جمله مراقبت های بهداشتی و آموزش و پرورش پرداخته است. در واقع بر ااس این مطالعه به نظر می رسد، هوش مصنوعی نقطه مرکزی برای برنامه اصلاحات سعودیها تا سال 2030 است.

بر این اساس پیش بینی می شود با یک برنامه ریزی دقیق، این خدمات به طور قابل توجهی در شهرهای هوشمند وارد شده و روند زیرساخت های شهری را متحول کند.ایده شهر هوشمند موسوم به". Neom" نمونه ای از نوآوری هایی است که به زیرساخت های شهری متصل شده  و قرار است مواردی مثل وسایل نقلیه خودران ساختمان های هوشمند و خدمات تلفن همراه را بهبود  بخشد موضوعی که در نهایت زندگی سعودی ها را بهبود می بخشد.
برنامه های نامحسوس عربستان سعودی در حوزه هوش مصنوعی
علاوه بر این، ارتباط نزدیک سعودی ها با صندوق سرمایه گذاری مشهور فناوری ژاپن یعنی سافت بانک نیز نشان می دهد سعودی ها در حوزه سرمایه گذاری های فناورانه منیز فکرهایی دارند. برای مثال هم اکنون عربستان سعودی تعهدی 45 میلیارد دلاری به سافت بانک دارد.

البته سعودی ها روابطی را نیز با هندی ها و بریتانیایی ها در حوزه هوش مصنوعی برقرار کرده اند. با همه این ها پزسش اصلی این است که در تقابل سرعت بالای رشد هوش مصنوعی در جهان آیا پادشاهی عربستان سعودی می تواند موفق باشد یا خیر. در بهترین حالت، عربستان سعودی می تواند این فناوری ها را برای بهبود بخشیدن به کارآیی بخش عمومی، کاهش وابستگی به کارگران خارجی و بهبود کیفیت زندگی شهروندان خود، استفاده کند.

در بخش های سرمایه گذاری جانبی نیز می تواند از این فناوری ها برای افزایش ثروت، کاهش بیکاری و ... استفاده کند. البته براساس آمارهای سازمان بررسی وضعیت کسب و کار موسسه پژوهشی هاروارد، 46 درصد از شغل های عربستان سعودی به سیستم اتوماتیک رانده می شود، بنابراین عربستان سعودی باید از هم اکنون برای پیشگیری از تلفات منابع انسانی اقداماتی را سازماندهی کند.

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب،تاریخ انتشار:5 اسفند 1397،کد خبر:461350،www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین