پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۲۶۱
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۲
هوش مصنوعی واکنش هوشمند یک دستگاه یا ماشین است که در برابر رفتاری شبیه رفتار انسان ها از خود نشان می دهد و در اصل بسیاری از علوم و فناوری ها را در خود ادغام می کند .هوش مصنوعی را باید عرصهٔ پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانش‌ها، علوم، و فنون قدیم و جدید دانست. ریشه‌ها و ایده‌های اصلی آن را باید در فلسفه، زبان‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، عصب‌شناسی، فیزیولوژی، تئوری کنترل، احتمالات و بهینه‌سازی جستجو کرد و کاربردهای گوناگون و فراوانی در علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیست‌شناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارد.

شعار سال: يكي از واژگاني كه با توسعه فناوري، شکل گرفت و کاربردی شد ،‌ هوش مصنوعي است. هوش مصنوعی در اصل به توانایی ماشین‌ها (دستگاه‌ها) به تقلید از رفتار هوشمند انسان اشاره دارد. این توانایی ممکن است شامل وظایف شناختی همچون پردازش اطلاعات، سنجش، استدلال، یادگیری، تصمیم‌گیری و یا توانایی تغییر در اشیاء باشد.

اما درصورتی که کشورها با فراهم آوردن زیرساخت‌های اینترنتی لازم و ایجاد بستر مناسب و تبیین سیاستهای لازم، تلاش کنند می‌توانند زمینه را جهت استفاده از این فناوری برای مشاغل جدید و یا جایگزینی مشاغل موجود فراهم آورند.

دستگاه‌های هوشمند با استفاده از تحلیل کلان داده‌ها، رایانش ابری، ارتباطات ماشین به ماشین (M2M) و اینترنت اشیاء به انجام فعالیت‌ها و یادگیری می‌پردازند.

هوش مصنوعی را باید عرصهٔ پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانش‌ها، علوم، و فنون قدیم و جدید دانست. ریشه‌ها و ایده‌های اصلی آن را باید در فلسفه، زبان‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، عصب‌شناسی، فیزیولوژی، تئوری کنترل، احتمالات و بهینه‌سازی جستجو کرد و کاربردهای گوناگون و فراوانی در علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیست‌شناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارد.

استدلال و منطق را مي‌توان از پايه‌هاي اساسي هوش مصنوعي نام برد. با استفاده از نرم‌افزار هوش مصنوعی، ربات‌‌ها می‌توانند بهتر و مستقلانه‌تر از تصمیمات سازندگان و اپراتورهای انسانی رفتار کنند.

هوش مصنوعي نقطه تلاقي علوم و دانش‌هاي مختلف به منظور كاربردي کردن آن در عرصه فناوري است. روندی كه نقش مهم و تاثيرگذاري بر زندگي انسان داشته است و دامنه آن در هر لحظه در حال گسترش است.

خلق تاثیرگذار از طریق هوش مصنوعی

دامنه هوش مصنوعي در شرايط كنوني زندگي بشر آنچنان گسترش يافته است كه گاه به سادگي از كنار موضوع يا وسيله‌اي عبور مي‌كنيم در حاليكه، روند هوش مصنوعي منجر به خلق و پيدايش آن شده است و آن دستگاه چه تاثير شگرفي بر زندگي بشر داشته است.

در حال حاضر، هوش مصنوعی عمدتا منحصر به وظایف نسبتاً خاص و محدود بوده و به دور از نوع هوش عمومی و منعطفی است که انسان دارد این درحالی است که امروزه اهمیت هوش مصنوعی در جهان گسترش یافته و در حال حاضر در بسیاری از محصولات و خدمات گنجانده شده است.

گستره کاربردی هوش مصنوعی

از خدمات جستجو و ترجمه آنلاین تا پیشبینی‌های ترافیک و استفاده در اتومبیلهای خودران. دامنه گسترده‌ای برای به کارگیری هوش مصنوعی به‌منظور پشتیبانی از دستاوردهای اهداف توسعه پایدار وجود دارد.

به‌عنوان مثال، IBM درحال استفاده از راه‌حل‌های هوش مصنوعی در انجام فعالیتهای خود است؛ کشورها با فراهم آوردن زیرساخت‌های اینترنتی لازم و ایجاد بستر مناسب و تبیین سیاستهای لازم، می‌توانند زمینه را جهت استفاده از این فناوری برای مشاغل جدید و یا جایگزینی مشاغل موجود فراهم آورند.

ستاد توسعه فناوريهاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي با همكاري ساير نهادها و دستگاه‌هاي مرتبط و با حمايت از فناوري‌هاي نوين اين حوزه،‌ به دنبال پيشبرد اهداف فناورانه در كشور است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت معاونت علمی ریاست جمهوری تاریخ انتشار 29بهمن 97، کد خبر: 42364، www.isti.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین