پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۲۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
هیچ روش واحدی برای توصیف «اینترنت اشیا» (IoT) وجود ندارد و کاربرد این تکنولوژی متنوع است. اینترنت اشیا در یک بخش با اینترنت اشیا در بخش دیگر فرق دارد. مجله فوربس برای درک بهتر تاثیر اینترنت اشیا بر انواع مختلف صنایع، از ۷۰۰ مدیری که با اجرای برنامه‌های IoT در سازمان‌شان آشنایی داشتند، نظرسنجی کرده است.

شعار سال: نتایج این نظرسنجی نشان داده صنایع خدمات مالی، بهداشت و درمان و تولید صنعتی در تفکر اینترنت اشیا پیشگام هستند و در بسیاری از موارد قابلیت‌های آن را با تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته یا هوش مصنوعی ارتباط می‌دهند. نزدیک به شش مدیر از هر ۱۰ مدیر در بخش خدمات مالی (۵۸ درصد) گفته‌اند که اقدامات پیشرفته‌ای در این حوزه انجام داده‌اند و این رقم برای سازمان‌های بهداشتی ۵۵ درصد است. در ادامه توضیح می‌دهیم که مدیران در بخش‌های ارتباطات، انرژی، خدمات مالی، بهداشت، تولید، خرده‌فروشی و حمل‌ونقل چگونه اینترنت اشیا را اهرم پیشرفت کرده‌اند.

ارتباطات: برای شرکت‌های مخابراتی، انقلاب موبایل تاییدکننده تحول به سوی IoT است. حدود نیمی از شرکت‌های ارتباطات و مخابرات که در نظرسنجی فوربس مورد بررسی قرار گرفتند، یا اینترنت اشیا را در فرآیندهای خود گنجانده‌اند یا در حوزه‌های کلیدی کسب‌وکار از آن استفاده می‌کنند. در شرکت‌های ارتباطات و مخابرات، رایج‌ترین منابع داده IoT عبارتند از: ابزارهای صوتی و گوشی‌های موبایل (۴۲ درصد). رایج‌ترین تلاش‌هایی هم که صورت می‌گیرد، در جهت افزایش بهره‌وری کارکنان است (۴۰ درصد). به علاوه، بیش از یک سوم شرکت‌های ارتباطات در خط مقدم به‌کارگیری رویکردهایی با تجزیه و تحلیل کامپیوتری هستند تا بهتر بتوانند رفتار مشتری و قابلیت سوددهی دارایی‌ها را پیش‌بینی کنند.

انرژی: شرکت‌های انرژی باید عملیات در مناطق دوردست مثل حوزه‌های نفتی و گازی را مدیریت کنند که نیازمند نظارت مداوم است. نزدیک به نیمی از مدیران در بخش انرژی (۴۷ درصد) تصریح کرده‌اند که IoT را در حوزه‌های کسب‌وکار منتخب اجرا کرده‌اند. شرکت‌های انرژی به اینترنت اشیا روی آورده‌اند تا عملکرد دارایی‌ها را مورد نظارت قرار دهند، تجربه مشتریان خود را توسعه دهند و بازدهی کلی را افزایش دهند. حدود یک‌سوم شرکت‌ها (۳۴ درصد) گفته‌اند که از تجزیه و تحلیل بصری درون بنگاه‌های خود استفاده کرده‌اند. به‌عنوان مثال، پهپادهای مجهز به دوربین می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند بر ایمنی میادین و تاسیسات تولید خود نظارت کنند و هر گونه نقص و ناهنجاری را قبل از اینکه به خطر بزرگی تبدیل شود، شناسایی کنند.

خدمات مالی: سازمان‌های خدمات مالی آگاهی امنیتی بالایی دارند و بنابراین بیش از پیش به دوربین‌های به هم متصل و دیگر سنسورهای تصویری وابسته‌اند تا از موفقیت تاسیسات خود اطمینان حاصل کنند. همان‌طور که گفته شد، خدمات مالی پیشتاز استفاده از IoT در دنیا است، به‌طوری که ۵۸ درصد پاسخ‌دهندگان نظرسنجی تا حدی قابلیت‌های آن را به‌کار گرفته‌اند. همچنین شرکت‌ها در این بخش پیشتاز استفاده از تجزیه و تحلیل بصری هستند، به‌طوری که ۵۱ درصد آنها گفته‌اند قابلیت‌های استفاده از دوربین و سنسورهای تصویری متصل به هوش مصنوعی و سیستم‌های تحلیلی را توسعه داده و اجرایی کرده‌اند. شرکت‌های مالی اهداف چندگانه‌ای در تلاش‌های IoT خود دارند که مهم‌ترین آنها نیازمند توسعه ارتباط‌پذیری شبکه‌ها (۳۱ درصد) و استفاده از IoT به‌عنوان ابزاری برای امنیت بیشتر است (۳۰ درصد).

بهداشت و درمان: در صنعت بهداشت، در مورد تجربیاتی که مشتریان هم به‌عنوان همراه بیمار و هم در اتاق‌های انتظار و اورژانس به دست می‌آورند، نگرانی وجود دارد. سازمان‌های بهداشتی هم جزو پیشتازان استفاده از IoT هستند. در این صنعت، ابزارهای صوتی و گوشی‌های موبایل ضروری‌ترین ابزارها محسوب می‌شوند، به‌طوری که ۴۶ درصد پاسخ‌دهندگان در این بخش از آنها استفاده می‌کنند. نظارت بر کار کارکنان هم یکی از رایج‌ترین کاربردهای IoT در این صنعت است که در کنار نظارت بر تاسیسات و توسعه تجربیات مشتری قرار می‌گیرد. اکثریت فعالان این صنعت (۵۷ درصد) از تجزیه‌ و تحلیل بصری برای ارتقای سطح خدمات مشتریان و مراقبت از بیماران استفاده می‌کنند.

تولید صنعتی: تولیدکنندگان، بیش از شرکت‌هایی که در صنایع دیگر فعالیت می‌کنند، به ماشین‌آلات سنگین برای تولید محصول نیاز دارند و بنابراین، علاقه زیادی دارند که در مورد عملکرد این ماشین‌ها بدانند. سازمان‌های تولیدی فرصت‌های زیادی پیش روی خود در این زمینه دارند از تصویرسازی کامپیوتری دستگاه‌ها گرفته تا مدیریت و پیگیری حمل کالاها که به سیستم‌های توسعه‌یافته با هوش مصنوعی مرتبط هستند و می‌توانند رویدادها را قبل از آنکه رخ دهند پیش‌بینی و حتی اصلاح کنند. اما داستان فراتر از مدیریت کردن دستگاه‌ها است. به‌طور کلی، تولیدکنندگان در مقایسه با دیگر گروه‌های صنعت، شاهد بیشترین تحولات به واسطه IoT هستند. اکثریت مدیران در شرکت‌های تولیدی (۵۱ درصد) «به شدت موافقند» که اینترنت اشیا درهای جدیدی از کسب‌وکار را برای سازمان‌های آنها باز کرده است. به علاوه، ۲۹ درصد مدیران می‌گویند تلاش‌های IoT آنها باعث شده محصولات و خدمات جدیدی عرضه کنند. اکثریت تولیدکنندگان (۵۱ درصد) گفته‌اند حوزه‌های کسب‌وکار منتخب آنها با IoT پشتیبانی می‌شود یا این تکنولوژی را در سطح گسترده‌ای در سازمان‌های خود به کار گرفته‌اند. همچنین ۵۲ درصد آنها تصریح کرده‌اند که قابلیت‌های تجزیه‌ و تحلیل بصری دارند و این باعث شده به‌صورت آنی دارایی‌ها و محصولات خود را مورد نظارت قرار دهند. گوشی‌های موبایل و سیستم‌های کامپیوتری منابع اصلی داده‌های IoT برای تولیدکنندگان هستند.

خرده‌فروشی: در این صنعت، هر اتفاقی که در کف فروشگاه می‌افتد یعنی رفتار و عکس‌العمل‌های مشتری - باید مورد مطالعه و ارزیابی قرار بگیرد. نیمی از مدیران خرده‌فروشی در نظر سنجی گفته‌اند تلاش‌های قابل‌توجهی در حوزه IoT انجام داده‌اند. بیشتر آنها از تجزیه و تحلیل‌های بصری استفاده می‌کنند تا به درک بهتری از اولویت‌ها و رفتار مشتری برسند. برجسته‌ترین منابع داده IoT در این صنعت عبارتند از سیستم‌های کامپیوتری و سنسورها.

حمل‌ونقل: حمل‌ونقل یعنی حرکت و لجستیک و سیستم‌های IoT نقش مهمی در مدیریت این قابلیت‌ها ایفا می‌کنند. مهم‌ترین موارد استفاده از این تکنولوژی در صنعت حمل‌ونقل به افزایش بهره‌وری، نظارت لجستیکی و مسیریابی مربوط می‌شود.

همان‌طور که این نمونه‌ها نشان می‌دهد هر صنعتی پتانسیل این را دارد که از IoT بهره‌برداری کند. با این حال، به خود مدیران بستگی دارد که پتانسیل این تکنولوژی‌ها را تشخیص دهند و بدانند چگونه به بهترین شکل از آنها در شرکت‌ها و صنایع خود استفاده کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 23 مهر 97، شماره: 3452175


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین