پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش مسکن و صنعت ساختمان وابستگی به خارج از کشور وجود ندارد، گفت: دلایل عقب ماندگی‌های کشورمان در حوزه ساختمان نبود نظام حرفه‌ای است و هنوز بخش عمده‌ای از ساخت و سازها توسط بخش خصوصی غیرحرفه‌ای انجام می‌شود.

شعارسال: حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره ایجاد نسل دوم شهرهای جدید در کشور اظهار داشت: سیاست ما این است که در مسیر تشکیل نسل دوم شهرهای جدید، شهرها با گذار از رویکرد کمی به کیفی، مبتنی برسرمایه گذاری بخش خصوصی، در چارچوب‌های شهر هوشمند سازگار با محیط با رویکردهای بهینه سازی مصرف انرژی در مقیاس شهر محله و ساختمان، حمل و نقل ایمن ، سریع و ارزان به بستری جذاب و پویا برای توسعه شهری پایدار و تعادل بخشی به سرزمین و تحقق اهداف کلان آمایشی کشور تبدیل شوند.

وی ادامه داد: دو برداشت از هوشمندسازی در شهرسازی‌ها وجود دارد. برخی‌ها از هوشمندسازی را دیجیتالی کردن شهرها می‌دانند که به نظر من مفهوم حداقلی از هوشمندسازی است. در مفهوم هوشمندسازی جهانی، هدف اصلی، شکل گیری توسعه پایدار در شهرها است به این معنا که در ساخت و سازها مصرف کمتری از انرژی و منابع داشته باشیم و صرفه جویی حاصل از انرژی انجام شود. در شهر هوشمند مدیریت زیرساخت‌ها و ترافیک، سیستم فاضلاب،‌ ایمنی بر بنیان‌های دیجیتالی استوار و قابل کنترل باشد. شهر هوشمند به معنای شهری بر مبنای توسعه پایدار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی سیاست شرکت عمران با بیان اینکه شهرهای جدید علاوه بر تامین مسکن، موضوع هوشمندسازی شهرهای جدید است و طبق برنامه‌های موجود شهرهای جدید باید بتوانند جلودار و راهنمای اصلاح نظام شهرسازی در کشور باشند، گفت: به همین دلیل موضوعاتی مانند هوشمندسازی شهرها، صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده بهینه از منابع در اولویت قرار دارد.

طاهرخانی با تاکید بر اینکه کشورهای متعددی می‌توانند نمونه موفق و الگوی اجرای شهر هوشمند باشند، ادامه داد: اخیرا از کشور چین در این باره بازدیدی داشتم که پروژه مشترک موفقی را با سنگاپور به اجرا رسانده اند. آلمانی ها هم در این حوزه از کشورهای پیشرو محسوب می‌شود و در کره جنوبی هم از کشورهای موفق در هوشمندسازی شهری است.

وی افزود:‌در مقطعی توانستیم از تجارب کره جنوبی استفاده کنیم و با ال اچ کره تفاهم نامه‌ای را در این زمینه منعقد کردیم و در حال حاضر هم با این مجموعه دولتی در مرحله تبادل کارشناس هستیم. پروژه‌هایی مانند ساخت شهرک‌ها و هوشمندسازی شهرهای جدید در اولویت‌های سرمایه گذاری قرار دارند که کره جنوبی با توجه به اینکه سطح بالایی از تکنولوژی را در اختیار دارد می‌تواند الگو در اجرای این پروژه باشد. بنابراین انتقال تکنولوژی و تجربیات هم برای پروژه هوشمندسازی شهرها و هم مطالعات و تعریف مدل برای انتقال یا ساماندهی پایتخت می‌تواند از کره جنوبی انجام شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت:‌ به دنبال این بودیم که از مشاوره کره‌ای در طراحی شهرهای جدید و محلات استفاده کنیم که این موضوع در حال انجام است و مرحله بعدی که می‌توان گفت مرحله اجرایی محسوب می شود این است که بتوانیم از تکنولوژی‌ها و از همه مهم‌تر امکان تامین مالی کشورهای آلمان و کره استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: البته هم کره و هم آلمان تمایل تامین مالی پروژه‌ها در این زمینه را با گرانتی‌های بانکی اعلام کردند که حتی موافقت شد بدون گارانتی دولت مرکزی این خدمات را ارایه دهند اما با خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید این پروژه‌ها مسکوت مانده است و امیدواریم فضا تغییر کند تا هر دو طرف بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه در فرهنگ ایرانی خانه دار شدن بسیار اهمیت دارد و یک علاقه‌مندی شدیدی نسبت به خرید خانه وجود دارد، گفت: مسکن در بسیاری از کشورها هم سرمایه اصلی خانواده‌ها محسوب می‌شود اما شدت آن در ایران بسیار بالاتر است و تمایل دارند که در این حوزه سرمایه گذاری کنند و در اولویت سرمایه گذاری‌ها قرار دارد. بنابراین وظیفه دولت این است که یک مدلی را برای تحقق این فرهنگ یا اصلاح آن طراحی کند.

وی با تاکید بر اینکه در صنعت ساختمان و حوزه مسکن به غیر از نوآوری‌ها، وابستگی به خارج وجود ندارد و عموم فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری داخلی قابل انجام است، ادامه داد: اساسا ویژگی منحصر به فرد صنعت ساختمان در ایران این است که خود اتکا است و توسط مجموعه‌های داخلی مدیریت می‌شود.

طاهرخانی اظهار داشت:‌ معتقدم یکی از مشکلات صنعت ساختمان ایران بحث هدر رفت انرژی است که ریشه آن در نبود سیستم انبوه‌سازی منسجم در کشور است و هنوز بخش عمده‌ای از ساخت و سازها توسط بخش خصوصی غیرحرفه‌ای انجام می‌شود. باید نظام ساختمان سازی و انبوه‌سازی را به سمت حرفه‌ای شدن سوق دهیم. از دلایل عقب ماندگی‌های کشورمان در حوزه ساختمان نبود نظام حرفه‌ای است که در ساخت و سازهای جدید به این سمت حرکت می‌کنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار:27بهمن1397 ، کدخبر: 725493: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین