پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۸۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
افزايش 35 هزار ميلياردي درآمدها کميسيون تلفيق بودجه سال98 در مصوبات خود 35 هزار ميليارد تومان به سقف منابع و مصارف بودجه دولت اضافه کرد که شامل پيش‌بيني درآمدهايي است که دولت براي خود در لايحه بودجه 98 پيش‌بيني نکرده بود.

شعار سال: کميسيون تلفيق همچنين در بخش‌هاي ديگري درآمدهاي پيش‌بيني‌شده دولت را حذف کرده است که مهم‌ترين آنها تلاش دولت براي کسب درآمد از طريق آموزشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي بوده‌اند. کسب درآمد از طريق واگذاري نفت خام به اشخاص حقيقي و حقوقي، جريمه زمان غيبت مشمولان، حقوق ورودي خودرو، ماليات معوق اشخاص حقوقي غيردولتي،‌ بدهي ايدرو و ايميدرو، سيگارهاي توليد داخل و بليت کنسرت‌هاي تهران و ديگر کلان‌شهرها مهم‌ترين تغييراتي هستند که کميسيون تلفيق در رديف‌هاي درآمدي دولت در لايحه بودجه 98 ايجاد کرده است.

تعيين تکليف کميسيون تلفيق براي واردات خودرو
نکته ويژه درباره برخي از اين درآمدهاي تازه، نوعي اعمال‌نظر و تصميم‌گيري از سوي کميسيون تلفيق به‌جای دولت است. مهم‌ترين و مناقشه‌برانگيزترين اين اعمال‌نظرها، پيش‌بيني درآمد پنج‌هزارو 600 ميليارد توماني براي دولت از طريق «حقوق ورودي خودرو» است که نشان مي‌دهد اعضاي کميسيون تلفيق تصميم گرفته‌‌اند از اين طريق مقدمات ورود 13 هزار خودروي خارجي را که در‌حال‌حاضر در گمرکات کشور دپو شده‌‌اند و به دلايل حقوقي و قضائي امکان ترخيص آنها وجود نداشته، فراهم کنند. ازآنجاکه واردات و ترخيص خودروهاي وارداتي به دليل شرايط ويژه تحريمي و درس‌هاي گرفته‌شده از تحريم‌هاي پيشابرجام توسط دولت متوقف شده، پيش‌بيني چنين درآمدي براي دولت مي‌تواند به‌معناي تلاشي از سوي مجلس براي گشايشي در زمينه واردات خودروهاي خارجي تلقي شود.
افزايش ماليات 100 توماني روي هر پاکت سيگار توليد داخل کميسيون تلفيق همچنين درآمدهاي ديگري براي دولت پيش‌بيني کرده است که از آن ميان مي‌توان به تعيين درآمد 2902650 ميليون ريالي از محل «اخذ 50 ريال اضافي از هر نخ سيگار توليد داخل» اشاره کرد که به‌معناي افزايش قيمت سيگارهاي توليد داخل در سال آتي خواهد بود. کميسيون تلفيق همچنين در صورت تصويب مصوبه‌اش در صحن علني مجلس، دولت را مکلف خواهد کرد چهار هزار ميليارد تومان از ماليات معوق اشخاص حقوقي غيردولتي را اخذ کند. کميسيون تلفيق همچنين پيش‌بيني درآمدي دولت از محل ماليات بر ارزش افزوده را از رقم 386068000 ميليون ريال به 482585000 ميليون ريال و درآمد از محل يک درصد هزينه شرکت‌هاي دولتي بانک‌ها و مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت را از رقم 52570000 ميليون ريال به 75200000 ميليون ريال افزايش داده است. کميسيون تلفيق همچنين در مصوبه مهم ديگري درآمد 10000000 ميليون ريالي از طريق جريمه زمان غيبت مشمولان را به درآمدهاي دولت اضافه کرده و همچنين مصوب کرده دولت از محل درآمد حاصل از اخذ 10 درصد بهاي بليت اجراي کنسرت در تهران و کلان‌شهرها در سال98، 150ميليارد تومان درآمد داشته باشد. کسب درآمد 10ميليارد توماني از محل درآمد حاصل از 10درصد دريافتي بانک مسکن بابت تراکنش‌هاي نظام بانکداري الکترونيک و انتشار اوراق مالي اسلامي براي تکميل و تجهيز فضاهاي آموزشي پرورشي و ورزشي وزارت آموزش‌و‌پرورش به ميزان هزار ميليارد تومان ديگر تغييرات کميسيون تلفيق در درآمدهاي پيش‌بيني‌شده دولت هستند. کميسيون تلفيق در مصوبه ديگري نه هزار و صد ميليارد تومان درآمد براي دولت از طريق تحويل نفت خام به اشخاص حقيقي، حقوقي، تعاوني و خصوصي براساس قيمت بورس انرژي يا قيمت منطقه‌اي پيش‌بيني و مصوب کرده است که دولت از طريق صادرات حامل‌هاي انرژي به قيمت کشور هم‌جوار در مناطق و بازارچه‌هاي مرزي 840 ميليارد تومان درآمد داشته باشد. اضافه‌کردن يک رديف درآمدي جديد با نام «به‌روز‌رساني پرونده‌هاي تعزيراتي معوق» به ميزان دوهزار ميليارد تومان ديگر مصوبه کميسيون تلفيق درباره منابع درآمدي دولت بوده است. کميسيون تلفيق در تصميم ديگري با پنج‌برابرکردن ميزان تعهد ايدرو، ايميدرو و شرکت ملي صنايع پتروشيمي در سال 98 براي بازپرداخت بدهي‌هاي خود به دولت، اين رديف درآمدي دولت را از 400 ميليارد تومان به دوهزار ميليارد تومان رسانده است.

ناکام‌ماندن دولت در کسب درآمد از آموزشگاه‌هاي فني‌و‌حرفه‌اي
با‌اين‌حال تغييرات کميسيون تلفيق در لايحه پيشنهادي دولت محدود به افزايش پيش‌بيني درآمدها نبوده و در مواردي نيز رديف‌هاي درآمدي دولت توسط کميسيون تلفيق حذف شده است. کميسيون تلفيق درآمد پيش‌بيني‌شده دولت از محل درآمدهاي حاصل از خدمات آموزشي و فرهنگي در سازمان آموزش فني‌و‌حرفه‌اي، درآمد حاصل از ارائه خدمات مشاوره‌اي به متقاضيان دوره‌هاي فني و حرفه‌اي، درآمد حاصل از صدور، تعويض و تمديد گواهينامه مهارت و پروانه تأسيس آموزشگاه‌هاي آزاد و درآمد حاصل از آلايندگي موضوع تبصره (1) ماده 38 قانون ماليات بر ارزش افزوده را در مصوبات خود حذف کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 28 بهمن 97، شماره: 3368


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین