پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۱۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
حذف فقر مطلق، یارانه‌های نقدی، اصلاح قیمت انرژی و ایجاد اشتغال در سال آینده چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟

شعار سال: رایزنی‌های بین دولت و مجلس برای رسیدن به راه‌حل مشترک درباره چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران در سال آینده در حالی همچنان ادامه دارد که دولت مصمم است تا بتواند نظر کمیسیون تلفیق بودجه برای سال آینده را اصلاح کند و مجوز لازم را برای اصلاحات اقتصادی موردنظر خود به‌دست آورد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور در هنگام تقدیم لایحه بودجه 97با اشاره به تبصره‌های 14، 18و 19خطاب به نمایندگان اظهار کرد که یک تحول بزرگ در بودجه ایجاد خواهد کرد که به گفته او در سال‌های آینده هم ادامه خواهد یافت.

مصوبات کمیسیون تلفیق و فرایند رسیدگی به سند دخل و خرج دولت در سال آینده اما نشان از آن دارد که دست‌کم بخش زیادی از تحولات اقتصادی مورد نظر رئیس‌جمهور و اصلاحات اقتصادی با دست‌انداز مواجه شده و به همین دلیل با توقف یک هفته‌ای رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس، انتظاراتی برای کم‌کردن دست‌اندازهای پیش‌روی اصلاحات اقتصادی ایجاد شده است. البته ورای این تبصره‌های کلیدی، لایحه پیشنهادی دولت با تغییراتی از سوی کمیسیون تلفیق بودجه مواجه شده که ممکن است تحول و شفافیت مورد انتظار مردم و دولت را کمرنگ‌تر کند؛ هرچند دغدغه نخست نمایندگان در رسیدگی به بودجه سال آینده بر کاهش فشارهای معیشتی، عدالت در توزیع منابع و مطالبات منطقه‌ای استوار شده است.

شفافیت بودجه‌ای در سال آینده با حذف و کاهش بودجه و کمک دولت به برخی نهادهای خاص در قالب حذف جدول شماره 17، تلاش برای کاهش شکاف در پرداخت حقوق‌ به بازنشستگان، حذف فقر مطلق و ایجاد بیش از یک میلیون شغل برای بیکاران به‌ویژه تحصیل‌کرده‌ها هرچند ازجمله مزیت‌های لایحه بودجه سال آینده به شمار می‌روند، اما چکش‌کاری کمیسیون تلفیق بودجه از یک سو و روند رسیدگی به سند دخل و خرج دولت در سال آینده این ابهام را به همراه داشته که آیا قطار اصلاحات اقتصادی در ایستگاه بودجه 97با توقف‌های متعدد مواجه خواهد شد؟ با توقف یک هفته‌ای رسیدگی به تبصره‌های بودجه سال آینده در صحن علنی مجلس، کمیسیون تلفیق و نمایندگان دولت با ادامه برگزاری نشست‌های بررسی بودجه تلاش دارند تا به مواضع مشترکی بر سر چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران در سال آینده دست پیدا کنند. هرچند سخنگوی دولت و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه پیش از این از ادامه روند فعلی پرداخت یارانه‌های نقدی، افزایش نیافتن قیمت سوخت به‌ویژه بنزین و گازوئیل خبر داده اما بازگشت نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه و ادامه بررسی لایحه بودجه سال آینده ممکن است روند تصمیم‌گیری درباره برخی چالش‌ها و برنامه‌های دولت را ازجمله تأمین بودجه اشتغال از محل افزایش نرخ سوخت، یارانه‌های نقدی و حذف فقر مطلق در سال آینده دچار دگرگونی سازد. هفته گذشته وزرای اقتصادی دولت و اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در نشست مشترکی با حضور رئیس‌جمهور تلاش کردند تا به نتیجه روشن و واحدی بر سر موارد اختلافی برسند و باید دید آیا نتیجه این نشست اصلاح مصوبات کمیسیون تلفیق درخصوص بودجه سال آینده خواهد بود؟

برخی محورهای اختلافی دولت و کمیسیون تلفیق بر سر بودجه سال آینده


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ 23 بهمن 96، کد مطلب: 6745


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایران
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
هر چه بر سر این مسائل بحث و بررسی بیشتر صورت بگیره و کمیسیون های مختلفی شکل بگیره بهتره تا مثل دوره های قبل اتحراف از بودجه 90 درصدی رو تجربه نکنیم
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین