پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۷۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶
رئیس مجلس مصوبات مهم گزارش کمیسیون تلفیق در بخش درآمدی بودجه۹۷ را تشریح کرد.
شعارسال: دکتر علی لاریجانی درنشست علنی روز سه شنبه، 17 بهمن ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97 اظهار داشت: تشکر می‌کنیم از دوستان که در این چند روز ساعت‌های متمادی وقت گذاشتند و بررسی بودجه را پیش بردند، از کمیسیون تلفیق نیز تشکر می‌کنیم، کار خسته‌کننده‌ای است، دقت نظرهای حقوقی لازم دارد، دقت در مصالح کشور نیاز دارد اما تلاش‌های نمایندگان مهجور است.

گام مهم مجلس در اجازه ورود 7 میلیارد فاینانس به راه آهن

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا اینجای کار مصوبات مهمی در نیمه بخش درآمدی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97 داشته‌ایم.در مورد راه‌آهن که فکر می کنم مجلس گام مهمی در این زمینه برداشته است و اجازه ورود 7 میلیارد فاینانس به راه آهن داد که 15 درصد آن پس از طی مراحل قانونی از صندوق توسعه ملی گرفته می‌شود.

وی تأکید کرد: این گشایش بزرگی در زمینه حمل و نقل ریلی  کشور ایجاد می‌کند که بستگی به همت و اراده دولت دارد، امیدوارم سال آینده بخش‌های مختلف کشور از نظر راه آهن توسعه یافته و یکی از مشکلات کشور در این زمینه حل شود.

تدبیر مجلس و دولت برای موضوع بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک‌ها

دکتر لاریجانی با اشاره به بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک‌ها توضیح داد: کاری که مجلس تصمیم گرفت بانک‌ها راحت‌تر می‌توانند کار کنند و بخش‌هایی که جایی طلبکار و از جایی بدهکار بودند می‌توانند تهاتر کنند، کار بسیار بزرگی برای روان‌سازی در امورات تولید کشور صورت می‌گرفت، بانک‌ها نیز می‌توانند وام بهتری بدهند و بخش‌های اقتصادی که کار تولیدی می‌کردند و به جایی بدهکار و از جایی طلبکار بودند از این گرفتگی درمی‌آیند.

مجلس سقف اوراق مشارکت را کاهش داد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کار مهم دیگری که در مجلس انجام شده است در زمینه اوراق بود، همه ما می‌دانیم که برای دولت‌ها درست نیست از اوراق استفاده کنند اما چاره‌ای نبود، کاری که مجلس انجام داد این بود که برای اوراق‌ها سقفی در نظر گرفت، در کمیسیون تلفیق سقف این اوراق کاهش پیدا کرد و در صحن علنی نیز ما تأکید کردیم که نباید از سقف قانون برنامه ششم انتشار اوراق افزایش یابد.

وی با اشاره به صندوق‌های بازنشستگی اظهار داشت: اکثر صندوق‌های بازنشستگی کشور دچار مشکل است، کاری که قرار بود سامان پیدا کند این بود که صندوق‌های بازنشستگی سرپا شوند و مشکلاتشان حل شود، این تصمیمی که در کمیسیون تلفیق گرفته شد و در صحن علنی تصمیم‌گیری شد در سقف 50 هزار میلیارد در 3 ردیفی که گفته شد برای سازمان تأمین اجتماعی که برای کارگران است و افراد تابع آن و هم سایر صندوق‌ها وضع سامان‌یافته‌ای پیدا کنند، فکر می‌کنم گام مهم و اولیه خوبی بود که سال آینده اگر دولت آن را به جایی برساند تکمیل می‌شود و صندوق‌ها بعد از دو سال می‌توانند سرپا شوند و باری که روی دوش بودجه کشور انداخته است برداشته شود.

دکتر لاریجانی در خصوص وضع بازنشستگان گفت: دولت رقمی را گذاشته بود برای ترمیم حقوق بازنشستگی که در کمیسیون تلفیق به این رقم اضافه شد و به نظر من جا دارد که به این بخش بیشتر توجه کنیم و در برگشتی به کمیسیون ملاحظه به وضع بازنشستگان صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مصوبات دیگری که در آینده خواهیم داشت امور روتین است، 14.5درصد از درآمدها را باید به شرکت‌ نفت بدهیم ، 3 درصد برای مناطق نفتی ، 2 درصد برای مناطق کمتر توسعه یافته که موضوعات متعارفی است یعنی اگر از شما سوال کنند آیا این لایحه بودجه به بقیه چالش‌ها توجه مهمی کرده است به نظر من ما پاسخ روشنی نداریم.

مهمترین مشکل کشور عیال‌وار بودن دولت است

وی با بیان اینکه چند مورد بسیار اساسی است، توضیح داد: مهمترین مشکل کشور عیال وار بودن است، بخش‌های اجرایی کشور ما فربه و پولی برای عمران باقی نمی‌ماند، این گیر عمده ما است. سوال این است که ما چه کار کرده‌ایم؟ در قانون برنامه نوشته‌ایم ظرف 5 سال 15 درصد باید بخش جاری کشور کوچک شود و در انتهای سال دوم 5 درصد، تنها کاری که کمیسیون تلفیق در این زمینه انجام داد این بود که این بند از قانون برنامه اجرا شود اما سوال این است که چگونه اجرا شود.

دکتر لاریجانی با تأکید بر اینکه اجرای این بند از قانون برنامه ششم ساده نیست، ادامه داد: این کار احتیاج به تفاهم بین مجلس و دولت دارد و کار ساده‌ای نیست که بخش جاری کشور کوچک شود. در دنیا مثال دارد ما تاکنون به این موضوع ورود نکرده‌ایم و تا مشکل کوچک شدن دولت را که جزو سیاست‌های کلی است انجام نشود سال‌های بعد همین وضع است، گاهی ما می‌گوییم استخدام کنیم و دولت عیال‌وارتر می‌شود، فکر می‌کنم از جمله موضوعاتی است که باید کمیسیون تلفیق با دولت فکر کند که چگونه می‌توان دولت را کوچک و چابک کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشورهای دیگر نیز چنین مشکلاتی داشته‌اند، گفت: چند سال گذشته در کشور لهستان برای بیش از 1.5 میلیون نفر از جمعیت دیوانی‌شان فرمولی درست کردند تا کارکنان مازاد حداقل حقوق را دریافت کنند و تسهیلاتی در نظر گرفته شد تا این افراد کارآفرینی کنند و بار را از روی دوش دولت کم کردند، من اعتقاد  دارم کمیسیون تلفیق و دولت در این زمینه به جمع‌بندی برسند تا دورنمایی برای آینده کشور در زمینه کوچک شدن بدنه دولت داشته باشیم.

لایحه بودجه 97 دورنمایی برای حل مشکل آلودگی هوا ندارد

وی با اشاره به آلودگی‌های شهرهای بزرگ از جمله تهران و تعطیلی مدارس اظهار داشت: این سوال مطرح است چه دورنمایی برای رفع آلودگی هوا ارائه می‌شود، تصویری که در تبصره 18 گزارش کمیسیون تلفیق بودجه از لایحه بودجه سال 97 ارائه شده است حل مشکل آلودگی هوا نیست، این تبصره مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کند با دوگانه سوز کردن 15 هزار تاکسی، با برقی کردن 50 هزار موتورسیکلت مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود.

دکتر لاریجانی تأکید کرد: در تهران 2.5 میلیون موتورسیکلت وجود دارد ، هر موتورسیکلت بین 4 تا 6 برابر ماشین آلودگی هوا ایجاد می‌کنند، اگر شما می‌خواهید مشکل آلودگی هوا را حل کنید باید بگویید چه کاری کنیم تا مردم به سمت خرید موتورسیکلت برقی بروند و چه اقدامی داشته باشیم تا تجهیزات کارخانه‌ای تولید موتورسیکلت برقی به کشور وارد شود. زمانی که هزینه تمام شده موتورسیکلت برقی 7 میلیون تومان می‌شود نه کارخانه‌دار آن را تولید می‌کند، نه کسی به فکر تعویض موتورسیکلتش می‌افتد بنابراین ما باید تشویقی در نظر بگیریم تا این مشکل برطرف شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نتوانیم مشکل موتورسیکلت‌ها را حل کنیم و خودروهای فرسوده را از سطح شهرها جمع نکنیم آلودگی هوا در آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

50 درصد آلودگی هوا با دنبال کردن برنامه 5 ساله توسعه کاهش پیدا می‌کند

وی عنوان کرد: شهرداری می‌گوید برای متروی تهران 2500 واگن کم دارند، باید با آنها جلسه‌ای بگذاریم تا ببینیم آیا مشکلشان با در نظر گرفتن فاینانس حل می‌شود یا خیر، یا چه کمکی مجلس می‌تواند به آنها بکند و چه اجازه‌هایی به آنها بدهیم تا مشکل آلودگی هوا را برطرف کنند.

دکتر لاریجانی با اشاره به آلودگی هوا در مناطق جنوبی کشور بیان داشت: 150 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار غبارهای مناطق جنوبی کشور در نظر گرفته شده است که امیدواریم در این زمینه عملکرد درستی ارائه شود اما برای بقیه مناطق و آلودگی‌های دیگر هیچ دورنمایی در بودجه سال 97 به طور دقیق ارائه نشده، نمی‌گویم هیچ راهکاری دیده نشده اما این راهکارها حلال نیست یعنی سال آینده همین وضع را خواهیم داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر برنامه 5 ساله توسعه را دنبال کنیم 50 درصد آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند.

پسماندی که تبدیل به مصیبت برای شهرها شده ماده ارزشمندی است که باید از آن استفاده شود

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مبحث پسماند در همه شهرها مشکل دارد، گفت: پسماند ماده بی قیمتی نبوده و طلای کثیف است و ارزش دارد اما برای ما تبدیل به نقمت شده است به خصوص در شهرهای شمالی و جنوبی که سطح آب زیرزمینی بالا بوده و مصیبتی برای مردم ایجاد کرده است لذا باید به فرمولی برسیم که چه تسهیلاتی به آنها بدهیم که پسماند مشخص شود سال آینده 30 درصد، سال بعد تر 30 درصد حل می شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان بر همین اساس یادآور شد: در دنیا پسماند در صورت مجزا بودن از خانوارها خریداری می شود که هم برای خانوار ارزش دارد و هم برای کسی که آن را تبدیل به کمپس یا برق می کنند لذا باید برای این مسأله به فرمولی برسیم که هنوز دورنمایی برای آن مشخص نیست.

سرمایه گذاری 15هزار میلیاردتومان از صندوق توسعه ملی در بانک ها برای ایجاد اشتغال خلاف سیاست های کلی نظام است

وی در ادامه با بیان اینکه مشکل عمده کشور اشتغال است که در تبصره 18 آمده، عنوان کرد: آیا به این بند وقوف دارید و آیا واقعا از این تبصره بیش از یک میلیون شغل ایجاد می شود؟ در این تبصره آمده 15هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در بانک ها به نرخ صفر گذاشته شود که همین اشکال سیاست های کلی دارد و نمی توان انجام داد لذا مشکل اشتغال در این تبصره حل نشده است و باید منابع آن تأمین شود که دولت چگونه این کار را انجام دهد چرا که بخشی از منابعی که در حال حاضر گذاشته شده، پیش از طرح در صحن باید برطرف شود.

دکتر لاریجانی درباره فضای مجازی خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از مشکلات این حوزه بحثی بود که دولت آن را به عنوان ابرچالش مطرح کرد؛ فضای مجازی تحولی در زندگی فردی و اجتماعی ایجاد می کند که باید پرسید چه امکانی از مجلس می خواهید که شرایط را تغییر دهید و به بخش زیادی از افراد صاحبنظر در این زمینه مجال فعالیت دهید که این موضوع روشن نیست.

فاصله عجیبی میان واردات و صادرات از مناطق آزاد وجود دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه صادراتی نبودن کشور یکی از مهم ترین مشکلات است و وارداتی شده ایم، اظهار داشت: یکی از مهم ترین مشکلات کشور این است که وارداتی شده ایم و مناطق آزاد نیز برای واردات استفاده می شود و کالاهای صادراتی آن کم است چنانچه طبق آخرین گزارش ها متوجه شدیم فاصله عجیبی میان واردات و صادرات از مناطق آزاد وجود دارد.

وی ادامه داد: تا زمانی که صادرات در کشور راه نیفتد مشکل ما حل نمی شود لذا باید مشخص شود برای صادرات چه در نظر گرفته ایم که جز مبلغ اندکی به عنوان مشوق صادراتی نیست که آن هم با این ردیفی که گذاشته شده به محض اینکه آقای نوبخت برای یارانه و سایر جاها به مشکل بخورد باید از این محل کم کند که چاره ای هم ندارد.

ایجاد انگیزه برای صادرکنندگان نیاز به پشتوانه دائمی دارد/ واردات کالاهای نامرغوب بازار کالاهای استاندارد مشابه در کشور را دچار مشکل کرده است

دکتر لاریجانی همچنین تصریح کرد: پشتوانه دائمی باید برای بخش صادرات وجود داشته باشد که صادرکننده انگیزه برای کار داشته باشد و تا زمانی که صادرات در کشور راه نیفتد مشکل اشتغال حل نمی شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: برخی محصولات در کشور ما تولید می شود که استاندارد بوده و به اندازه کافی نیز هست اما کالاهای نامرغوب تر از خارج وارد می شود لذا باید همینجا درباره این موضوع تصمیم بگیریم و متن منقحی در کمیسیون تلفیق تدوین شود که خیالت دولت نیز راحت شود لذا واردات محصولات نامرغوب بازارهای ایران را خراب کرده است که باید منعی برای آن بگذاریم که در حال حاضر خط راهنما برای این موضوع وجود ندارد.

نظر کمیسیون تلفیق تعلق یارانه نقدی به روستاییان، حاشیه نشینان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بود

وی در ادامه با اشاره به موضوع یارانه ها عنوان کرد: دولت لایحه ای درباره این موضوع داد که گفت 23 هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی به مردم داده می شود که به این معنا است که تقریبا حدود 40 درصد افرادی که یارانه می گرفتند باید حذف شوند که طریقه حذف آن را سوال کردیم که آقای نوبخت گفت با مجلس تصمیم گیری شود که الان سوال این است که تصمیم چه بود.

دکتر لاریجانی همچنین ادامه داد: دولت گفت مواردی که می تواند احصاء کند همان حدود 5 میلیون نفر است که ما هم قبول داریم که به اغنیا نباید یارانه داده شود و متعلق به طبقات پایین جامعه است از این رو کمیسیون 23 هزار میلیارد تومان را به 30 هزار میلیارد تومان افزایش داد و شروطی گذاشت که این یارانه به روستاییان، کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و حاشیه نشینان داده شود و اگر کس دیگری هم درخواست داشت، باید دارایی های آنها مشخص شود.

دولت مخالف سرکشی به حساب مردم برای تعیین امکان دریافت یارانه نقدی از سوی آنها است

رئیس قوه مقننه ادامه داد: دولت در این زمینه معتقد بود که سرکشی به حساب مردم درست نیست لذا بین دولت و مجلس اختلاف وجود دارد و هنوز این موضوع حل نشده است چرا که یارانه را نمی توان با اختلاف حل کرد البته این حرف دولت هم درست نبوده چون هنوز تصمیمی گرفته نشده است؛ یارانه موضوعی نیست که مجلس چیزی تصویب کند که دولت نتواند اجرا کند و باید به نوعی تصویب شود که اجرایی باشد و همه باید از آن حمایت کنیم.

وی با اشاره به بحران آب بیان داشت: در مجلس تصویب شد که برای آبخیزداری منابعی گذاشته شود و برای آبیاری تحت فشار منابع افزایش پیدا کند اما باید دید با این مسائل مشکلات حل می شود پس وزارت نیرو باید بگوید برای آینده چه برنامه ای دارد لذا اگر امروز درباره این مسائل درست تصمیم گیری نشود در روزهای دیگر نمی شود.

ممکن است برای حل مسائل کلیدی کشور نیاز به تشکیل جلسه غیررسمی در مجلس داشته باشیم

دکتر لاریجانی همچنین تصریح کرد: اگر چالش های مختلف در کشور است باید ببینیم برای بودجه که تا یک سال دیگه سند اجرایی کشور است ما چه تصمیم برای آن گرفته ایم که احتیاج به سازوکارهای دیگری دارد که با 5 دقیقه مخالف و موافق صحبت کردن مشکل حل نمی شود و ممکن است مجبور شویم جلسه غیررسمی گذاشته و برای همه این مسائل به صورت دقیق صحبت شود و راهکار ارائه شود و حداقل بگوییم سال آینده 10 درصد قدم برداشته ایم تا مشکلات حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه یکی از مشکلات عمده کشور را قاچاق دانست و گفت: در دولت ستادی وجود دارد که با این مسائل مبارزه می کند اما سوال این است که چه امکاناتی می خواهند که سال آینده بدانیم قاچاق به میزانی کم شده است از این رو صرفا تصمیم گیری های روتین با تعداد زیادی تذکر و اخطار نمی تواند مسائل را حل کند پس به کار بیشتر نیاز داریم.

مجلس به کمیسیون تلفیق مهلت دهد/چالش ها باید در سطح ملی برطرف شود

دکتر علی لاریجانی خطاب به رئیس کمیسیون تلفیق گفت: در مورد بودجه شرکت های دولتی باید حداقل شرکت های بزرگ را از نظر درآمد، هزینه و سایر موارد مورد بررسی قرار داده و گزارشی از نتایج آن به مجلس ارائه دهید تا در پی آن یک سرزندگی ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید در مجلس بدون اطلاع از این موارد تبصره ها و بندهای لایحه بودجه به تصویب برسد، ادامه داد: مجلس به این موارد وقوف کامل دارد و می تواند در این مورد پاسخگو باشد و اگر جایی اشکالی وجود دارد به رفع آن ها بپردازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مورد مسئله آب و ارزش افزوده در حال بررسی است و نتیجه آن تا ابتدای سال آینده اعلام می شود.

دکتر لاریجانی طی پیشنهادی به نمایندگان تاکید کرد: باید به کمیسیون تلفیق فرصتی داده شود به این شیوه که روی چالش های مهم کار کنند و اگر لازم بود در مجلس پیرامون بررسی موضوعات مختلف جلسات غیررسمی برگزار شود و با حضور وزرای مربوطه به این مهم برسیم که به طور مثال در مورد موضوع قاچاق با اعتبارات تصویب شده می توانند این معضل را به طور کامل برطرف سازند در چنین شرایطی به طور قطع به آن ها کمک خواهیم کرد.

وی در مورد آلودگی هوا افزود: باید رئیس کمیسیون تلفیق از شهرداری ها، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست دعوت به عمل آورد تا با حضور در جلسات کمیسیون تلفیق به ارائه تئوری ها و اهدافی که در خصوص رفع این معضل دارند بپردازند و مشخص شود که هر سال چه میزان از این مشکل برطرف شده است تا در این مورد برای مردم شفاف سازی شود.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ انتشار: 17 بهمن 1396 ، کدخبر: 369416، www.icana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
King
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
از طرفی میگیم حمایت از بخش خصوصی از طرف برخی نهاد ها از دادن مالیات معافن و حای برای رقابت با بخش خصوصی براشون نمیمونه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین