پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۶۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
در لایحه بودجه 98 مانند هر سال اعتبارات خوبی به شهرداری ها اختصاص یافته اما این که چقدر از این اعتبارات به شهرداری ها تخصیص داده شود چندان مشخص نیست .

شعار سال: مدت ها است شهرداری ها از سهم خود از بودجه ملی محروم هستند . از کمک به توسعه مترو تا سهم دولت در بخش یارانه های بلیت اتوبوس و مترو .

امسال پس از چهار سال دولت تنها 50 میلیارد از تعهدات خود در بخش یارانه بلیت را به شهرداری ها پرداخت کرد .

اما لایحه بودجه هر سال را که مرور کنیم بندهای زیادی به حوزه شهرداری ها مربوط است. در بودجه سال 98 در تبصره یک لایحه بودجه 98، بند «ه» آمده است: شرکت ملی نفت ایران مکلف است تا سقف مبلغ 600 هزار میلیارد ریال از منابع دریافتی خوراک مایع تحویلی به پتروشیم ها و پالایشگاه ها را به حسابی که نزد خزانه داری کل کشور افتتاح می شود واریز کند.

خزانه داری کل کشور موظف است 100 درصد مبالغ واریزی را با اعلام وزارت نفت به صورت ماهانه به دستگاه های اجرایی ذی ربط در سقف سهمیه های زیر برای خرید قیر مصرفی پروژه های مربوطه و براساس موافقت نامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور پرداخت کرده و با شرکت مذکور تسویه حساب کند. دو بند ازمصارف مربوط به شهرها می شود . در بند یک اشاره شده است که 50 درصد اعتبار برای پوشش آسفالت راه های فرعی، اصلی و روستایی و معابر محلات هدف بازآفرینی شهری، پروژه های مسکن مهر و فرودگاه های کشور در اختیار وزارت راه و شهرسازی.

در بند دو نیز آمده است: 13 درصد اعتبار برای آسفالت معابر شهری با جمعیت زیر 50 هزار نفر در اختیار وزارت کشور.

در تبصره سه لایحه بودجه 98 بند «د»هم به کمک دولت به حوزه مترو اشاره شده و آمده است: دولت مجاز است در صورت تامین 15 درصد سهم دستگاه ها توسط شهرداری ها و دستگاه های ذی ربط و تعهد به بازپرداخت اصل و سود توسط همان دستگاه حداقل دو میلیارد دلار از تسهیلات خارجی این تبصره را در جهت ساخت وبهره برداری از خطوط مترو و طرح کاهش آلودگی هوا اختصاص دهد. دولت موظف است نسبت به تضمین اصل و هزینه های این تسهیلات اقدام کند.
همچنین تبصره چهار لایحه بودجه 98 بند «ب» به بانک های عامل اجازه داده می شود در سال 98 از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه گذاران بخش های خصوصی، تعاونی و شهرداری ها برای طرح های توسعه ای سازمان های توسعه ای و نیز انواع مختلف حمل و نقل درون و برون شهری و همچنین حمل و نقل دریایی بدون انتقال مالکیت و با معرفی سازمان های توسعه ای و وزارت راه و شهرسازی و تضمین سازمان ها و شرکت های تابعه و ذی ربط این وزارتخانه یا وزارت کشور با تضمین سازمان امور شهرداری ها و دهیاری های کشور در قبال اخذ حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده کنندگان تا استهلاک اصل سرمایه و سود اقدام کند.

تبصره پنج لایحه بودجه 98 بند «د» هم به موضوع انتشار اوراق مشارکت برای توسعه مترو اشاره شده و آمده است : شهرداری های کشور و سازمان های وابسته به آنها با تائید وزارت کشور تا سقف 55 هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خود و بازپرداخت اصل و سود توسط همان شهرداری ها منتشر کنند. حداقل 50 درصد از سقف اوراق موضوع این بند به طرح قطار شهری و حمل و نقل شهری اختصاص می یابد. تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرح های قطار شهری و حمل و نقل شهری به نسبت 50 درصد دولت و 50 درصد شهرداری ها است و تضمین 50 درصد سهم دولت بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور است. اوراق فروش نرفته این بند در سقف مطالبات معوق طرح با تائید شهرداری مربوطه و سازمان برنامه و بودجه کشور قابل واگذاری به طلبکاران طرح است.

در تبصره 6 لایحه بودجه 98 بند «ی» آمده است: در اجرای بندهای «ث» و «ص» ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه و به منظور کاهش اثرات مخرب پسماندهای عادی سازمان امور مالیاتی کشور موظف است از فروش کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط زیست می شود عوارضی را که توسط دولت تعیین می شود را دریافت و به ردیف های درآمدی شماره 160 و 189 واریز کند. منابع وصولی تاسقف 10 هزار میلیارد ریال در اختیار سازمان محیط زیست قرار می گیرد تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودبجه کشور برای بازیافت پسماندهای حاصل از کالاهای مزبور با اولویت مشارکت بخش خصوصی مصرف شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 4 دی 97، کد مطلب: 16537:www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
0
واقعا مسئله حمل و نقل عمومی در کلان شهر آلوده ای مثل تهران بسیار حائز اهمیت است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین