پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۰۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به ارائه گزارش تفریغ بودجه از سوی دیوان محاسبات و واکنش دولتی ها به این گزارش اظهارداشت: گزارشی که اخیرا از سوی دیوان محاسبات در خصوص تطبیق عملکرد دولت با بودجه 95 از سوی دیوان محاسبات به مجلس ارائه شد موجب واکنش بسیاری از افراد دولتی به خصوص وزیر نفت و سخنگوی دولت شده است.

شعارسال : سازمان برنامه و بودجه به محض انتشار گزارش تفریغ بودجه، توضیحات مفصلی در قالب یک پاسخ مکتوب برای تمام رسانه‌ها ارسال کرد. پس از آن در قالب یک نشست خبری، محمدباقر نوبخت و بیژن زنگنه به این گزارش پاسخ دادند. همزمان رئیس سازمان برنامه و بودجه در یک برنامه تلویزیونی هم همان توضیحات را تکرار کرد. استدلال سازمان برنامه برای این حجم از پاسخگویی، این است که دیوان محاسبات در جریان تهیه گزارش تفریغ بودجه از این سازمان و دستگاه‌های دیگر دربره ابهامات، سوال نکرده و گزارش نهایی را منتشر کرده است.

بنابر این باید به صورت علنی و عمومی به ابهامات و شائبه‌های بوجود آمده پاسخ داده شود. اگر آنچه مسئولان سازمان برنامه درباره شیوه تهیه گزارش تفریغ درست باشد و استعلامی از سوی دیوان محاسبات درباره ابهامات انجام نگرفته طبیعی است که این حق دولت خواهد بود از امکانات رسانه‌ها برای توضیح و تبیین و دفاع از عملکرد خود استفاده کند چنانکه این کار را هم در بالاترین حد خود طی روزهای اخیر انجام داده است.

تا اینجای ماجرا چندان عجیب نیست ولی خبری منتشر شد که سازمان برنامه، مسئولان دیوان محاسبات را به مناظره! عمومی درباره گزارش تفریغ فراخوانده است! سوال و ایراد اینجاست که آیا اساساً موضوعی از جنس گزارش تفریغ بودجه و اختلافات دو دستگاه حاکمیتی در مورد آن، باید در قالب مناظره حل و فصل شود؟! آیا چنین اختلافاتی از نوع مسائل سیاسی یا فکری است که بتوان و شایسته باشد بر سر آنها مناظره کرد؟ چنین رفتارهایی آیا نشانه کم تحملی مسئولان اجرایی نیست؟

تردیدی نیست که افکار عمومی باید بداند بر سر بودجه چه آمده و چگونه هزینه شده است و اساساً فلسفه تهیه گزارش تفریغ بودجه هم همین ضرورت است. اختلاف بر سر مفاد این گزارش هم چندان بی‌سابقه نیست ولی تا به حال سابقه نداشته این اختلافات که عموماً ناشی از موارد فنی و تخصصی است در چارچوب مناظره حل و فصل شود چرا که جز ایجاد التهاب در جامعه ثمره دیگری ندارد.

درخواست مناظره در خصوص گزارش تفریغ بودجه بدعتی نو و نابجا است

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه گزارش تفریغ بودجه از سوی دیوان محاسبات و واکنش دولتی ها به این گزارش اظهارداشت: گزارشی که اخیرا از سوی دیوان محاسبات در خصوص تطبیق عملکرد دولت با بودجه 95 از سوی دیوان محاسبات به مجلس ارائه شد موجب واکنش بسیاری از افراد دولتی به خصوص وزیر نفت و سخنگوی دولت شده است.

وی با بیان اینکه دولت انتظار بی جا از دیوان محاسبات داشت عنوان کرد: به دلیل انحرافات زیادی که در بودجه سال 95 وجود داشت این امر موجب واکنش دولت به این موضوع شد و از دیوان محاسبات کشور درخواست کرده بودند تا گزارش را قبل از ارائه به مجلس به دولت ارائه دهند و با انها هماهنگ کنند در صورتی که بر اساس قانون دیوان محاسبات یک نهاد ناظر مجلس بر بودجه و عملکرد دولت است و تحت هیچ شرایطی نباید گزارش تفریغ بودجه را قبل از مجلس به نهاد دیگری ارائه کند و در خواست دولت در این زمینه نابجا بوده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به درخواست مناظره دولتی ها در خصوص گزارش تفریغ بودجه نیز گفت: دولت تمام توضیحات را در صورت حساب های خود ارائه کرده است و دیگری مهلتی نداشت تا توضیحاتی را در این باره ارائه کند؛ درخواست مناظره به این معناست که دانشجو امتحانش را بدهد و بعد از انکه استاد برگه او را تصحیح کرد بگوید من حاضرم با استاد درباره برگه ام بحث کنم و متقاعدش کنم در صورتی که دانشجو در برگه پاسخ نامه خود انچه که می باید را نوشته بوده است و دیگر جای توضیح نیست ولی می تواند از طریق قانونی نسبت به ان اعتراض کند.

حاجی دلیگانی ادامه داد: گزارش تفریغ بودجه توسط کارشناسان و حسابرسان مستقل دیوان محاسبات در طول سال بر اساس گزارش و صورت حساب های دولتی تهیه و تنظیم می شود و بعد از آن به مجلس ارائه می شود دولت بجای اینکه پی در پی در این باره بیانیه دهد گزارش عملکرد و صورت های مالی خود را به طور شفاف ارائه دهد چرا که یکی از مهم ترین مسائل موجود در گزارش تفریغ بودجه موضوع عدم شفافیت در زمینه هزینه ها و درامد های دولت است که دولت باید در این باره پاسخگو باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری راه دانا ، تاریخ انتشار: 14 بهمن 1396، کدخبر: 1293676، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
این مناظره ها اگه برای همه موضوعات برگزار بشه واقعا ته تهش به آگاهی مردم نجر میشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین