پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۱۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۴
سخنگوی دولت گفت: یارانه در سال اینده به شکل فعلی ادامه خواهد یافت یعنی همه خانوارها یارانه دریافت می کننند مگر اینکه محرز شود خانواده ای ثروتمند است.

شعارسال: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح روز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود با رسانه ها گفت:یارانه در سال اینده به شکل فعلی ادامه خواهد یافت یعنی همه خانوارها یارانه دریافت می کننند مگر اینکه محرض شود خانواده ای ثروتمند است که این با دهک بندی خانواده ها کاملا متفاوت است.

وی با بیان اینکه دولت مطابق بودجه ۹۷ برنامه ایجاد یک میلیون و ۳۳هزار فرصت شغلی از طریق ۱۲ برنامخ را دارد، افزود:از جمله ویژگیهای بودجه ۹۷ که مجلس با ما همکاری کرد ایجاد اشتغال گسترده در سال اینده و اجرا و تکمیل طرحهای عمرانی از طریق شراکت عمومی_خصوصی بود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بودجه امسال در حقیقت گامی به جلو در زمینه بودجه ریزی محسوب می شود،خاطر نشان کرد: ادعا نداریم تمام مشکلات اقتصادی را حل کردیم اما اعتقاد داریم اقدامات سنجیده رو به جلو اثار خود را در شاخصهای اقتصادی نشان داده که محدود به مراکز رسمی داخلی نیست

نوبخت با بیان اینکه رشد اقتصادی ۶ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته،گفت:نرخ بیکاری در پاییز ۹۶ نسبت به پاییز ۹۵ چهار دهم در صد کاهش یافت اما هنوز نرخ بیکاری بالاست و تلاش ما برای ایجاد ۱میلیون و۳۳ هزار فرصت شغلی در سال ۹۷به همین جهت است.نرخ بیکاری در ۹ماهه اول سالجاری ۱۲/۱درصد اعلام شد.

وی اظهار داشت:مرکز بهزیستی که هفته گذشته از آن بازدید داشتم و متاسفانه یارانه شان به تعویق افتاده بوددیروز تمام یارانه شان پرداخت شد.

نوبخت در خصوص باز نگری قانون عدم مواجه ورزشکاران ایرانی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی گفت:تا این لحظه سیاستی متفاوت با گذشته در این خصوص نداریم به هر حال شاید نیاز باشد باز بینی مجدد روی سیاست هایمان در هر مورد وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه برجام همین چیزی است که الان وجود دارد نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر،افزود:برجام مذاکره ای است که صورت گرفته ما به تعهدات خود پایبندیم اگر انها از تعهدات خود عدول کنند ما نیز از برجام خارج می شویم.

وی در خصوص کلیت لایحه بودجه که با یک اصلاح ساختاری و بهره گیری از بودجه در معنای عملکرد تهیه شده است، گفت: در این لایحه برای نخستین بار ۳۴۰ ردیف و دستگاه بودجه شان را براساس عملکرد دریافت کردند.

سخنگوی دولت ادامه داد: بودجه استان‌ها در سال ۹۷ تقویت شد و اختیارات ملی به استانداران واگذار شد و ردیف‌های متفرقه که بودجه را غیرشفاف می‌کند به مقدار قابل توجهی حذف شد که براین اساس مشخص شود یک دستگاه از ردیف‌های مختلف چه قدر بهره مند می‌شوند. این اصلاح بودجه، بودجه سال آتی را با بودجه سال‌های گذشته متفاوت می‌کند.

اختصاص ۱۴ میلیارد برای اهداف اولویت دار برنامه ششم در بودجه ۹۷

رئیس سازمان برنامه و بودجه ویژگی دیگر بودجه ۹۷ را وجود اولویت‌های برنامه ششم در این بودجه دانست و افزود: در تبصره چهار مشخص شد تا منابع این مصارف با اهداف کافی مشخص شود و بر این اساس با اجازه رهبری توانستیم ۱۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای اهداف اولویت دار برنامه ششم در بودجه سال ۹۷ اختصاص دهیم.

نوبخت ویژگی دیگر بودجه سال آتی را کاهش فقر دانست و یادآور شد: در اصلاح پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی در بودجه ۹۷ مجلس با اصلاح روش پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به خانوار‌ها موافقت نکرد، اما دست دولت را باز گذاشت تا همین روش موجود ادامه یابد.

وی از دیگر امتیازات بودجه ۹۷ را ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی دانست و افزود: مجلس اجازه داد در هر ۲۰ درصد از تملک دارایی سرمایه‌ای که کل آن مبلغ ۶۰ میلیارد تومان است در خصوص اشتغال استفاده شود و بر این اساس برای اجرای ۱۲ برنامه برای ایجاد اشتغال یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی خواهیم داشت.

سخنگوی دولت برنامه اشتغال را متشکل از چند لایه دانست و تصریح کرد: اشتغال از راه احیای بافت‌های فرسوده اتفاق جدیدی است که در بودجه ۹۷ عملیاتی خواهد شد. همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که هم اشتغال زا خواهد بود و هم ناوگان شهری را نوسازی خواهد کرد و هم رفع آلودگی را به دنبال خواهد داشت از دیگر امتیازات بودجه ۹۷ است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه امتیاز دیگر بودجه سال آتی را اتمام طرح‌های نیمه تمام عمرانی از طریق مشارکت با بخش خصوصی دانست و افزود: براساس تبصره ۱۵ و مدل تعریف شده در این تبصره ۲۲۶ هزار میلیارد تومان طرح‌های عمرانی از طریق استفاده از ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی محقق خواهیم ساخت.

نوبخت اجرا و تکمیل طرح‌های عمرانی را شبیه سود حاصل از یک سرمایه گذاری دانست که ممکن است افراد از این سود حاصله بتوانند غذای ساده‌ای تهیه کنند، اما مهم این است که این سود سرمایه گذاری است و اصل آن دست نخورده باقی خواهد ماند و این یک گام به جلوست.

وی در خصوص کنترل تورم نیز گفت: کنترل تورم از جمله موفقیت‌های دولت دوازدهم بوده است و در خصوص رشد اقتصاد و نرخ بیکاری نیز گفت: این نرخ هر فصل محاسبه می‌شود رشد اقتصادی بهار و تابستان مشخص است و براساس آمار نهاد‌های داخلی و خارجی در شش ماهه اول از رشد اقتصادی برخوردار بودیم.

سخنگوی دولت در خصوص آمار افراد جویای کار نیز گفت: این افراد در پاییز ۹۶ نسبت به پاییز ۹۵، ۹۷۱ هزار و ۶۸۰ نفر افزایش داشتند که از این میزان ۹۵۷ هزار و ۷۵۱ نفر شغل پیدا کردند و ۱۳ هزار و ۹۲۸ نفر از این تعداد شغل پیدا نکردند و این تعداد به جمعیت بیکار اضافه شد. براین اساس نرخ بیکاری در پاییز ۹۶، ۱۱.۹ درصد و در پاییز ۹۵، ۱۲.۳ درصد بود که برپایه این آمار نرخ بیکاری ۴ درصد تقلیل یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص آمار دقیق‌تر بیکاری گفت: در ۹ ماهه اول سال جاری ۸۳۶ هزار نفر جمعیت فعال جویای شغل بودند که ۸۱۹ هزار نفر توانستند شغل پیدا کنند و نرخ متوسط بیکاری هم ۱۲.۱ درصد شد.

نوبخت ادامه داد: از ۱۵ اسفند ماه حقوق‌ها را پرداخت خواهیم کرد تا در روز‌های پایانی سال از دغدغه حقوق آسوده شویم تا هر چه پول باقی می‌ماند به طرح‌های عمرانی اختصاص دهیم.

وی در خصوص بحث بودجه بیمه سلامت نیز گفت: در قانون بودجه ۱۰ هزار میلیارد در سال ۹۶ برای بیمه سلامت گذاشتیم که این مبلغ در سال ۹۵، ۵۰۰۰ میلیارد بود.

سخنگوی دولت از دیگر اقدامات دولت در خصوص رسیدگی به بخش بهداشت و درمان را اختصاص ۲۰۰۰ میلیارد به بیمه سلامت دانست و گفت: با اختصاص این مبلغ وزارت بهداشت توانست مبلغ بدهی داروخانه‌ها را تا شهریور ماه تسویه کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: یکی از طرح‌های اسلامی دولت این است که دسترسی به بهداشت و درمان با قیمت نازل برای مردم فراهم باشد.

نوبخت در خصوص بحث گفتگوی ملی و اینکه آیا شخص رئیس جمهور می‌تواند متولی آن باشد، گفت: این یک روش بسیار منطقی در چارچوب گفتمانی دولت قابل تایید و حمایت است و همچنین در مسیر اجرای منشور حقوق شهروندی قابل دفاع است البته فکر می‌کنم سازوکار‌های آن باید فراهم شود گرچه الان به نوعی اجرا می‌شود، اما نیازمند هدفمندی است تا سازوکار آن به صورت یک فرمول جمع بندی شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مصداق‌های ملموس اقتصاد مقاومتی در زندگی مردم گفت: گسترده شدن شبکه ریلی، اختصاص مبالغی برای توسعه راه آهن تهران – مشهد از جمله این دستاورد‌ها بوده است.

سخنگوی دولت افزود: شاید همین هواپیمای مسافرتی تهران – یاسوج که این اتفاق برایش افتاد ارزش خرید هواپیما‌هایی که یک ریال برای آن ندادیم و در حقیقت اجاره به شرط تملیک گرفتیم را بیش از پیش مشخص کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص نرخ تسهیلات نیز گفت: اگر نرخ تسهیلات بالا برود ما اجازه نمی‌دهیم پول ملی تضعیف شود در آینده نیز نمی‌توان انتظار داشت سود تسهیلات بالا برود به دلیل اینکه گواهی سپرده عرضه شده بر این اساس دولت برای سال آینده ۷۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در خصوص اشتغال سرمایه گذاری کرده است.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص رفع حصر تا قبل از عید گفت: ما هم آرزو می‌کنیم این اتفاق بیفتد کما اینکه به خاطر اتفاقاتی که برای این افراد داخل حصر افتاد باعث شد طبیعتا حصر برطرف شود (فوت مادر زهرا رهنورد).

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار: 8 اسفند 1396 ، کدخبر: 669773 ، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
پس حذف یاراه اقشار پردرآمد چی؟ بعضی ها هستند که ماشن چند صدمیلیونی دارند ولی هنوز هم این یارانه رو دارند دریافت میکنند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
0
0
یارانه به مردم داده میشه حالا کاری به درستی یا نادرستی نحوه اجراش ندارم ولی هنوز هم یارانه صنایع داده نشده
یارانه ای که هزینه اب و گاز و ... رو چند برابر کرده و کمر صنعت داخلی رو شکونده و جایی برای رقابت با وارداتی ها باقی نگذاشته
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین