پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷، جزئیات جلسه امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

شعارسال: علی اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ صبح امروز در نشست خبری خود که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به مصوبات نشست اخیر کمیسیون متبوعش اظهار داشت: با توجه به پیشنهاد دولت در رابطه با وام ازدواج و اینکه مشخص شده بود تسهیلات این وام ۱۰ میلیون‌تومان با بازپرداخت ۴ ساله تعیین شود کمیسیون تلفیق پس از بحث و تبادل نظر مصوب کرد تا تسهیلات ازدواج در سال ۹۷ به مبلغ ۱۵ میلیون تومان با بازپرداخت ۵ ساله تعیین شود.

وی افزود: البته برای اجرایی شدن مصوبه کمیسیون تلفیق درباره افزایش مبلغ وام ازدواج، بانک مرکزی را مکلف کردیم تا هر ۶ ماه یکبار به کمیسیون فرهنگی گزارش عملکرد دهد تا از این طریق نظارت داشته باشیم.

یوسف‌نژاد همچنین اعلام کرد که مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور مبنی بر افزایش مبلغ وام ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان از ابتدای سال ۹۷ اجرا خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با اشاره به دیدار روز گذشته اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ و تیم اقتصادی مجلس به همراه علی لاریجانی با رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در جلسه روز گذشته در رابطه با چند موردی که در کمیسیون تلفیق به صورت مراعا مانده بود بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی ادامه داد: مواردی از قبیل: برداشت از صندوق توسعه ملی نیز در جلسه روز گذشته بررسی شد و از آنجایی که دولت پیشنهاداتی را در این رابطه در لایحه قید کرده بود که نیاز به اذن رهبر معظم انقلاب داشت کمیسیون آن را به صورت مراعا گذاشت همچنین درباره موضوعاتی، چون اشتغال و چند مورد مهم دیگر در این جلسه بحث شد.

یوسف‌نژاد ادامه داد: هم دولت و هم مجلس علاقه‌مند بودند که در این رابطه بررسی‌های بیشتری صورت گیرد و سعی شد که لایحه پیشنهادی دولت و نظرات کمیسیون تلفیق محصول مشترک فکری بین دولت و کمیسیون باشد و هرچقدر به واقعیت‌ها و توانمندی‌های جامعه پیش برویم بودجه را عملیاتی‌تر خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با بیان اینکه در جلسه روز گذشته نقطه نظرات خوبی مطرح شد، گفت: ما تصمیمات عمده را راجع به لایحه پیشنهادی دولت در سال ۹۷ اخذ کردیم و امروز تقریباً بحث تبصره‌ها را در دو بخش درآمدی و هزینه‌ای به اتمام رساندیم.

وی با اشاره به اینکه مواردی از جمله برداشت از صندوق توسعه، انتشار اوراق مشارکت و چند مورد مهم دیگر که مراعا مانده بود در دیدار با رئیس جمهور مطرح شد، گفت: در مجموع جلسه خوبی برگزار شد که اساساً محور‌های مورد بررسی در راستای منافع و مصلحت مردم بود. همچنین نقطه نظر ما در باره مسائل مختلف این است که اگر پیشنهاد دولت را در لایحه بودجه ۹۷ تصویب کردیم توصیه ما به دولت این است که در حذف مواردی از جمله یارانه‌ها عجله نکند و شتاب نداشته باشد حتی دولت توان این را دارد که در شرایط خاص خود اغلب افرادی که مشمول شرایط دریافت یارانه هستند را حذف نکند. ما حتی این را در جلسه روز گذشته نیز مطرح کردیم.

یوسف‌نژاد موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از دیگر موارد مطروحه در نشست روز گذشته با رئیس جمهور عنوان کرد و افزود: در رابطه با حامل‌های انرژی نقطه نظر کمیسیون تلفیق به قوت خود باقی است، اما دولت این اختیار را داشته که در ۲-۳ سال گذشته این افزایش قیمت را اعمال کند، البته ما در جلسه روز گذشته این را مطرح کردیم که شما ۳ سال اختیار داشتید و می‌توانستید از آن استفاده کنید، اما اینکه امسال در لایحه بودجه تغییر جهشی ۵۰ درصدی قیمت‌ها را پیشنهاد دادید با شرایط فعلی اصلاً سازگاری ندارد لذا دولت باید جهت‌گیری در راستای قانون و منافع مردم داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال یافتن بهترین راه برای تخصیص منابع هستیم، گفت: ما همواره تلاش می‌کنیم تا نظر مجلس و نمایندگان با هماهنگی و تطبیق به مجلس ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با اشاره به مصوبات بعد از ظهر روز گذشته و صبح امروز کمیسیون خاطرنشان کرد: براساس یکی از مصوبه‌های کمیسیون ۲ هزار میلیارد تومان توسط بانک مرکزی برای کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و کارفرما‌هایی که طرح‌های اشتغالزایی مددجویی دارند اختصاص یافت که از این مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای کمیته امداد و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان هم به بهزیستی اختصاص یافته است که بانک‌ها موظفند در این ارتباط اقدام کنند.

وی با اشاره به مصوبه‌ای مبنی بر تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومانی از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها به ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه عنوان کرد با این اختصاص کلیه درآمد‌ها صرف امور مربوط به دیه و کمک به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن خواهد بود.

یوسف‌نژاد ادامه داد: همچنین براساس یکی از مصوبات به وزارت کار و وزارت ارتباطات و دستگاه‌های وابسته آن‌ها این اختیار داده شد تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان از فروش اموال غیر منقول مازاد خود و درآمد‌هایی که کسب می‌کنند برای افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و پست‌ بانک استفاده کنند.

براساس توضیحات سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷، بانک مرکزی برای ۱۰۰ هزار نفر از ایثارگران تسهیلات اختصاص می‌دهد که بر این اساس ایثارگرانی که تا پایان سال ۹۵ تا سقف ۲۰ میلیون تومان وام خود را تسویه کرده باشند مجدداً می‌توانند از شرایط فوق و تسهیلات برای خانه جدید خود استفاده کنند.

یوسف‌نژاد به تبصره ۱۷ لایحه پیشنهادی دولت در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: طبق این تبصره مبلغ ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ هزار تومان از محل حامل‌های انرژی به بخش سلامت تخصیص می‌یابد.

وی با اشاره به مصوبه مربوط به بیمه پایه سلامت گفت: باتوجه به تبصره ۲۰ که بودجه‌نویسی بر مبنای عملکرد است دستگاه‌های اجرایی ملزم شدند برای سال آینده بودجه نویسی بر مبنای عملکرد را در دستور کار خود قرار دهند که این شامل کلیه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی می‌شوند و براین اساس استان‌ها ۱۰۰ درصد و دستگاه‌های ملی هم زیر ۵۰ درصد و در طول یکسال باید اقدام فوق را انجام دهند که این مسئله اختیار مدیران و انگیزه دستگاه‌ها را افزایش داده و همچنین امکان نظارت‌مندی دستگاه‌ها را هم فراهم می‌کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در بخش دیگری از سخنانش به مصوبه دیگر کمیسیون متبوعش در لایحه بودجه ۹۷ هم اشاره کرد و یادآور شد: دولت با استفاده از روش مشارکتی در بخش خصوصی و تعاونی تعداد ۱۴ هزار پروژه نیمه تمام را باید به اتمام برساند و با جلب مشارکت بخش خصوصی و تعاونی‌ها این اقدام را انجام دهد.

وی با اشاره به وجود ۷۱ هزار پروژه نیمه تمام در کشور تصریح کرد: از این تعداد ۶۵ هزار پروژه استانی و ۶ هزار پروژه ملی در حال حاضر در کشور به صورت نیمه تمام هستند که مجموعاً به مبلغ ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام آن‌ها نیاز است که اگر عملکرد یکی دو سال پروژه‌های عمرانی اخیر را بررسی کنیم می‌بینیم که کلیه عملکرد‌ها در این رابطه به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان بوده است که با این اوصاف این پروژه‌ها در ۲۵ سال آینده به اتمام خواهد رسید لذا یکی از پیشنهادات دولت در این رابطه استفاده از بخش خصوصی بود که از این طریق ۱۴ هزار پروژه به اتمام خواهند رسید.

وی در ادامه مصوبه مزبور اعلام کرد که به دولت اجازه داده می‌شود برای جلب بخش خصوصی و تعاونی آن هم برای پروژه‌های جدید و نیمه‌تمام و همچنین بهره‌برداری پروژه‌ها و طرح‌های تکمیل شده و یا در حال بهره‌برداری در قالب مشارکت عمومی و خصوصی نسبت به انعقاد قرارداد از روش‌های مختلف (مشارکتی، ساخت و بهره‌برداری) اقدام کند و تمام یا بخشی از وظایف خود را در تأمین کالا به بخش خصوصی واگذار کند که در این رابطه تسهیلاتی هم در نظر گرفته شده است.

یوسف‌نژاد در توضیح مصوبه ذکر شده در خصوص مشارکت دولت با بخش‌های خصوصی برای اتمام طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام گفت: یکی از روش‌ها و راهکار‌ها در این زمینه این است که دولت عدم تعیین قیمت‌گذاری اداری و غیر اقتصادی را باید برای افرادی که دریافت کننده این پروژه هستند لحاظ کند همچنین دولت می‌تواند از منابع ارزی تا ۱۰ درصد ورودی سالانه از صندوق توسعه ملی را به صورت ریالی در بانک‌ها سپرده‌گذاری کند و با این سپرده‌گذاری تسهیلات را برای بخش خصوصی فراهم می‌کند.

وی در بخش پایانی نشست خبری خود اعلام کرد که امروز در نشست بعد از ظهر کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ کل کشور ردیف‌ها و موارد مراعا مانده مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین پیشنهادات الحاقی کل لایحه از جانب کمیته‌های ویژه کمیسیون، اشخاص و نمایندگان مطرح می‌شود و تمام تصمیم ما این است که تا فردا گزارش کمیسیون تلفیق را به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 25دی96،کدخبر: 6400709، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین