پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۶۳۶
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
نماینده ادوار مردم مریوان و سروآباد مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بودجه 97 در نگاه تحلیلی واقع گرایانه نبوده گفت: کوچک نشدن دولت و احتمال بالای کسری بودجه در سال آینده و پیامدهای منفی، آن خطرناک خواهد بود.

شعارسال: امید کریمیان نماینده ادوار مردم مریوان و سروآباد در دوره نهم مجلس شورای اسلامی در تشریح لایحه بودجه سال آینده کل کشور یکی از اصلی ترین فرصت ها برای کوچک و چالاک کردن دولت را تنظیم بودجه دانست و اظهار کرد: بودجه ٩٧ بر اساس بودجه سال جاری بسته شده، اما درآمدهای شش ماهه نخست امسال که باید به ١٧٣ هزار میلیارد تومان می رسید، محقق نشد و کل وصولی در این دوره تنها ٦٣ درصد رقم پیش بینی شده بوده است،از همین رو مشخص است که بودجه سال ۹۷ هم با کسری روبرو خواهد شد.

وی بابیان اینکه ارائه لایحه بودجه ١٣٩٧ کل کشور که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده واقع گرایانه نبوده است ادامه داد: تخصیص واقع گرایانه منابع و تنظیم مسئولانه درآمدها می تواند زیرساخت مناسبی برای اصلاحات اقتصادی رقم بزند اما متاسفانه این بودجه در نگاه تحلیلی واقع گرایانه نبوده ضمن آنکه می توان نسبت به کوچک نشدن دولت و احتمال بالای کسری بودجه در سال آینده و پیامدهای منفی، آن را خطرناک پیش بینی کرد.

این نماینده ادوار مجلس اذعان کرد: دولت برای جبران کسری بودجه، یا ناچار به استقراض از سیستم بانکی خواهد بود و یا بودجه‌های عمرانی را کاهش خواهد داد که در هر حال به ضرر تولید و اشتغال تمام کشور تمام می شود و این امر خود سبب ساز یک بحران سخت دیگری خواهد بود.

وی تصریح کرد:کاهش بودجه عمرانی به معنی کاهش اشتغال و تولید داخلی است و از این منظر می‌تواند خطرناک باشد چرا که اولویت و دغدغه همه دولت ها و مجالس و نام گذاری سالیان گذشته از سوی مقام معظم رهبری همین بحث تولید و اشتغال بوده است.

کریمیان با بیان این مطلب که کم کردن بودجه عمرانی سال ۹۷ بر ضرر توسعه زیرساخت های کشور خواهد بود،یادآور شد: بحث کاهش بودجه عمرانی سال ١٣٩٧هم باعث ناامیدی ناظران اقتصادی شده است چرا که در لایحه بودجه ١٣٩٧، حدود ٦٠ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در قالب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده است که این رقم نسبت به ٦٢ هزار و ۷٠٠ میلیارد تومان لایحه سال جاری کاهش چشمگیری ندارد.

وی در ادامه به درآمدهای دولت برای بودجه سال ۹۷،اشاره کرد و افزود: در لایحه بودجه ١٣٩٧معادل ١٧٢ هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان درآمد مالیاتی و حقوق گمرکی پیش بینی شده که نسبت به قانون بودجه امسال تنها ٦.٧درصد رشد دارد که تنها این رشد، از مبادی درآمد دولت در حوزه مالیات خواهد بود.

نماینده نهمین دوره مجلس ادامه داد: اگر بار افزایش مالیات ها را افراد و شرکت هایی که همیشه قانون مند بوده اند به دوش بکشند، تولید با مشکل روبرو خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: بودجه پیشنهادی سال ١٣٩٧ در واقع یک سند اقتصادی است که در این سند عنوان شده محور فعالیت ها باید در بستر سیاست های اقتصاد مقاومتی وسیاست های کلی اصل ٤٤ قانون اساسی قرار گیرد تا دولت بتواند با افزایش رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری و رشد بهره وری تولید را افزایش داده و نرخ بیکاری را کاهش دهد.

کریمیان در پایان با بیان اینکه دولت کنونی بارها به کاهش دخالت در انجام بسیاری از امور اقتصادی اشاره کرده است، در میان این اهداف، بجز ایجاد اشتغال پایدار که بخش های خصوصی و تعاون کشور در رسیدن به آن نقش اصلی را به عهده دارد، در سایر اهداف تعیین شده تماما باید با محوریت دولت انجام شود که باید تاکید کنم که رویکرد دولت برای آزادسازی اقتصاد فرسنگ ها فاصله دارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسکانیوز ، تاریخ انتشار: 20 دی 1396 ، کدخبر: 891234 ، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین