پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
در حالی که یکی از بزرگترین معضلات کشاورزی کشور، خرده مالکی است و مقیاس پایین و غیراقتصادی زمین های کشاورزی باعث ایجاد موانع متعدد در مسیر استفاده از ماشین آلات و تکنولوژی روز و همچنین ایجاد صرفه برای انجام تحقیقات کشاورزی می گردد، ملاحظه آمار سال ۱۳۹۳ نشان می دهد همچنان بیش از نیمی از بهره برداران کشاورزی زمینی کمتر از ۳ هکتار دارند.
شعار سال : سرشماری عمومی کشاورزی بعد از ۱۱ سال دوباره در سال ۹۳ اجرا شد که نتایج آن نشان از کاهش سطح زیرکشت کشاورزی، رشد اندک کشت گلخانهای، افزایش سواد کشاورزان و در عین حال افزایش سن کشاورزان است. با وجود این نکات منفی موجود در کشاورزی، احصاء بیش از ۹ هزار بهره بردار حقوقی کشاورزی نشانهای است برشروع خروج از کشاورزی سنتی که امید است مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

*کاهش ۷ درصدی بهره برداران کشاورزی در ۱۰ سال

در حالی که در سال ۱۳۸۲ بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بهره بردار کشاورزی در کشور فعالیت میکردند این تعداد در سال ۱۳۹۳ به ۴ میلیون و ۶ هزار نفر رسیده است که حکایت از کاهش ۷ درصدی بهره برداران کشاورزی کشور دارد.

*کشاورزی هم چنان پیرتر میشود

در همین حال نگاهی به توزیع سنی بهره برداران نشان میدهد بهره برداران زیر ۲۰ سال از ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۸۲ در سال ۹۳ به ۵ هزار و ۳۰۰ نفر رسیدهاند. در کنار کاهش بهره برداران زیر ۲۰ سال تعداد بهرهبرداران بالای ۶۰ سال چندان تغییری نکرده است. در سال ۸۲ بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر و در سال ۹۳ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بهره بردار بالای ۶۰ سال در کشور فعالیت کردهاند. این در حالی است که تعداد بهره برداران بالای ۸۰ سال از ۱۱۹ هزار نفر در سال ۸۲ به ۱۷۵ هزار نفر در سال ۹۳ افزایش یافتهاند.

*کاهش سطح زیرکشت کشاورزی

مجموع سطح زیر کشت کشاورزی در کشور در سال ۸۲ بالغ بر۱۷٫۵ میلیون هکتار بوده که این رقم در سال ۹۳ به ۱۶٫۴ میلیون هکتار رسیده است. موضوعی که با توجه به خشکسالیهای اخیر به راحتی توجیه میشود. اما نکته جالب توجه آن است که سهم کشاورزی دیم در این مدت چندان تغییر نکرده است. در سال ۸۲ حدود ۴۶ درصد سطح زیرکشت به کشاورزی آبی اختصاص داشت که این سهم تا سال ۹۳ هم حفظ شده است. لذا مساحت اراضی کشاورزی کشور در مقایسه با سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۳۸۲، معادل ۶٫۲ درصد کاهش یافته است.

*کشاورزی هم چنان درگیر خرده مالکی

در حالی که یکی از بزرگترین معضلات کشاورزی کشور، خرده مالکی است و مقیاس پایین و غیراقتصادی زمینهای کشاورزی باعث ایجاد موانع متعدد در مسیر استفاده از ماشین آلات و تکنولوژی روز و همچنین ایجاد صرفه برای انجام تحقیقات کشاورزی میگردد، ملاحظه آمار سال ۱۳۹۳ نشان میدهد همچنان بیش از نیمی از بهره برداران کشاورزی زمینی کمتر از ۳ هکتار دارند

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسایت گیلان فردا، تاریخ انتشار12 مهر 1394،کد مطلب-

www.gilanefarda.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین