پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۸
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گزارش آمریکا به شدت سیاست زده و بی اعتبار است زیرا بدیهی ترین واقعیت ها در آن لحاظ نشده است.

شعارسال: حسین جابری انصاری روز دوشنبه در نشست خبری با نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی این مطلب را در پاسخ به سوالی درباره گزارش وزارت خارجه آمریکا با ادعای حمایت کشورمان از تروریست بیان کرد.

وی اظهارداشت: گزارش اخیر ایالات متحده درخصوص تروریسم گزارشی بی‌اعتبار است به دلیل آن که دستورالعمل ایدئولوژیک را «کپی پیست » کرده و بدیهی‌ترین واقعیات را لحاظ نکرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خود بزرگ‌ترین قربانی تروریسم است و بیش از 17 هزار نفر از اتباع ایران قربانی عملیات‌های تروریستی گروه‌هایی شدند که تحت حمایت کشورهای غربی از جمله آمریکا به اعمال خود ادامه می‌دهند.

جابری انصاری افزود: عالم و آدم می‌داند که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر پیشتاز مبارزه با تروریسم و جریانات افراطی و تکفیری است که امنیت منطقه و جهان را در معرض خطر قرار داده‌اند.

وی ادامه داد: وقتی بدیهی‌ترین مسایل در چنین گزارشی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، نشان‌دهنده این است که این گزارش به شدت سیاست‌زده و تابعی از نوع رابطه آمریکا با کشورهای جهان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: تروریسم جدا از اختلافات و دعواهای سیاسی باید مورد توجه قرار گیرد و در دستور کار همه جانبه و اساسی جامعه بین‌الملل قرار گیرد.

جابری انصاری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر مدار سیاست‌های راهبردی خود در زمینه رویارویی با تروریسم و هم در همه مسایل مرتبط با سیاست خارجی ادامه می دهد و این هیچ تاثیری در سیاست کلان ایران در توافق هسته‌ای ندارد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را بر اساس اصول کلی سیاست خارجی کشور و واقعیات موجود اتخاذ می‌کند.

**هیات عالی نظارت بر اجرای برجام درباره نقض برجام تصمیم‌گیری می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درمورد توافق هسته‌ای و قراردادهای اقتصادی همچون قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس و مشکلاتی که در این خصوص ایجاد شده است، اظهار داشت: سیاست ما پیگیری منافع کشور بر اساس طراحی‌ها و اصول کلی سیاست خارجی در تعامل با موضوع برجام است.

جابری انصاری گفت: در هیات عالی نظارت بر اجرای برجام درباره نقض برجام تصمیم‌گیری می شود و مجموعه تحولات از سوی وزارت امور خارجه و نهادهای دیگر به این هیات عالی ارجاع و بحث و بررسی برعهده این هیات است.

وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه به‌عنوان مجری حاکمیتی تابع تصمیمات نهادهای عالی کشور در این خصوص خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اجزای مختلف تحریم از جمله ارتباطات بانکی از اولویت‌های سیاست خارجی ما است و مجموعه‌ای از تحرکات و ارتباطات در جریان است تا تعهدات طرف مقابل به طور کامل به اجرا درآید.

جابری انصاری تصریح کرد: هرگونه تصمیم‌گیری درخصوص برجام و مسایل دیگر سیاست خارجی بر اساس واقعیات بر روند تحولات از سوی مراجع عالی اتخاذ خواهد شد و وزارت خارجه اجرای آن را برعهده خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص تحولات فرقه گرایانه عربستان سعودی و دامن زدن این کشور به اختلافات شیعه و سنی اظهار داشت: تلقی ما این است که عربستان استفاده از تروریسم را به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف خود سال‌هاست که در دستور کار قرار داده است و بخش مهمی از گسترش جریانات تروریستی در منطقه و جهان نتیجه این سیاست عقیم عربستان در حمایت لجستیک و پشتیبانی مادی و معنوی و ایدئولوژیک از این جریانات است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: گرچه این سیاست در ظاهر می‌تواند در خدمت عربستان باشد اما گسترش جریان‌های تروریستی تهدیدهای اساسی متوجه عربستان و همه کشورهایی می‌کند که ممکن است از این جریانات حمایت کند.

وی با بیان این که استفاده ابزاری از تروریسم به ضد خودش تبدیل می‌شود، تصریح کرد: استفاده تاکتیکی از تروریسم یک بازی استراتژیک است و تاثیرات درازمدت دارد و هر کس فکر می‌کند امکان استفاده ابزاری از تروریسم را دارد، هدف امواج تروریست قرار خواهد گرفت.

وی در عین حال گفت: امروزه در بسیاری از محافل فکری و رسانه‌ای این امر قطعی تلقی می‌شود که عربستان از تروریسم تکفیری به‌عنوان یک ابزار به شکل گسترده و بی‌رویه در حال استفاده است و مشکلات منطقه نتیجه این سیاست اشتباه سعودی است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 17خرداد1395، کدخبر: 82102358: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین