پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۷۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
حضور یادگار امام(ره) در وزارت امور خارجه و تجلیل از محمدجواد ظریف با عناوین «دیپلمات صاف، توانمند و مودب»، سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران، جلسه شورای حکام آژانس بین المللی اتمی و همچنین پاسخ دفتر وزیر امور خارجه به درخواست نمایندگان کنگره آمریکا درباره سفر به ایران از رویدادهای مهم سیاست خارجی در هفته گذشته بود.

شعارسال:

* پاسخ دفتر ظریف به درخواست نمایندگان کنگره آمریکا

ماجرا از این قرار است که سه نماینده جمهوریخواه و مخالف توافق هسته ای، برای راستی‌آزمایی مستقلانه ابعاد توافق هسته‌ای ایران، بازدید از زندانیان آمریکایی در ایران و... تقاضای ویزا کرده بودند؛ درخواستی که بر اساس مواضع اعلامی با همراهی و نظر مساعد دولت ایالات متحده نیز نبوده است.

دفتر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هفته گذشته به نمایندگان کنگره آمریکا که درخواست سفر به ایران کرده بودند اینگونه پاسخ داد:«بر خلاف آنچه شما تصور کرده اید، وظیفه اعضای کنگره آمریکا دیکته کردن و تحمیل سیاست به دیگر کشورها نیست. این امر قطعا در مورد سیاست های مربوط به صدور روادید ایران نیز صادق است. به خاطر داشته باشید که به عنوان اعضای کنگره آمریکا، شما یک قدرت جهانی نیستید.»

دفتر ظریف در این نامه تصریح کرده است «ما تصور می کنیم که درخواست روادیدی که شما داده اید، بیشتر یک کارزار تبلیغاتی است و نه یک درخواست مناسب برای سفر به یک کشور دارای حاکمیت مستقل و به همین دلیل، با چنین درخواستی به این نحو رفتار شده و خواهد شد.»

*ظریف دیپلماتی صاف برای جامعه، اما توانمند و مودب در برابر بیگانگان

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی هفته گذشته در زمان حضور در وزارت امور خارجه و دیدار با ظریف، معاونان و کارکنان وزارت امور خارجه گفت: جامعه آقای ظریف را نسبت به خود صاف و در مقابل بیگانه «توانمند اما مودب» می داند.

او در این دیدار از دستگاه دیپلماسی کشور تجلیل و بر اساس نظر سنجی ها از متن جامعه، اعتماد ملی به مجموعه سیاست خارجی را در مقیاس بالایی عنوان کرد.

یادگار امام(ره) از اعتماد بالای مردم به صداقت ظریف و تیم مذاکره کننده و مجموعه همکاران وی سخن گفت و یادآور شد که این اعتماد هم یک سرمایه است و هم امری مسئولیت ساز.

*محکوم کردن انفجارهای تروریسی ترکیه و عراق

هفته گذشته انتشار گزارش آمریکا و شایعه پردازی ارسال نامه محرمانه «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه را وادار کرد در نشست خبری هفتگی خود موضع گیری کند.

او در این نشست در جمع خبرنگاران، ارسال نامه محرمانه موگرینی به وزارت امور خارجه ایران را دروغ خواند.

جابری انصاری همچنین گزارش اخیر ایالات متحده درخصوص تروریسم را گزارشی بی‌اعتبار و سیاست زده دانست.

تکذیب مذاکره ایران و عربستان، پیگیری حقابه ایران و ورودی آب به سد دوستی، دستاوردهای سفر ظریف به چهار کشور اروپایی و بررسی زمینه های حل مشکلات بانکی، قرارداد ایرباس و محکومیت اقدامات عربستان و جنایات ائتلاف سعودی علیه مردم یمن از مهمترین محورهای سخنان جابری انصاری بود.

*محکومیت انفجارهای تروریستی/استانبول-ترکیه، کربلا-عراق و آکتوبه-قزاقستان

هفته گذشته همچنین انفجارهای تروریستی در ترکیه، عراق و قزاقستان توجه افکار عمومی را نسبت به خود جلب کرد.

در جریان انفجار تروریستی در منطقه «وزنه جیلر» در نزدیکی ایستگاه های اتوبوس و مترو در شهر استانبول ترکیه 11 نفر از شهروندان این کشور کشته شدند. هفت نفر از قربانیان این انفجار از نیروهای پلیس بودند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، انفجارهای تروریستی در استانبول ترکیه و منطقه حی الموظفین کربلا را محکوم کرد.

او با تسلیت به خانواده های قربانیان این عملیات تروریستی و ملت و دولت عراق تاکید کرد رویارویی با تهدید تروریسم و افراط گرایی نیازمند انسجام ملی مردم عراق و حمایت جدی جامعه جهانی است.

تلفات حمله تروریستی در کربلا، چهار شهید و بیش از 30 مجروح بود. داعش مسئولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین عملیات تروریستی هفته گذشته در شهر آکتوبه قزاقستان را محکوم و با خانواده های قربانیان، ملت و دولت این کشور ابراز همدردی کرد.

براثر حمله مسلحانه افراد ناشناس به یک واحد نظامی گارد ملی و تعدادی از مغازه های اسلحه فروشی در شهر آکتوبه قزاقستان 17 نفر جان خود را از دست دادند.

از میان کشته شده ها، 11 تن اعضای این گروه مسلح، سه نفر افسر وزارت دفاع قزاقستان، یک نفر فروشنده مغازه سلاح فروشی «پلادا»، یک نفر نگهبان و یک شهروند قزاق بودند.

*سفر ادوارد نعلبندیان به تهران؛ لغو روادید ایران و ارمنستان

«ادوارد نعلبندیان» وزیر خارجه ارمنستان هفته گذشته به تهران آمد. در سفر وی به تهران سند همکاری در خصوص لغو روادید میان ایران و ارمنستان توسط وزاری خارجه دو کشور امضاء شد.

نعلبندیان در تهران علاوه بر دیدار با ظریف همتای ایرانی خود، با رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار و درباره مناسبات و روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی و تجاری و پارلمانی دو کشور و همچنین مسائل منطقه ای به خصوص مناقشه قره باغ گفت و گو کرد.

روحانی در دیدار نعلبندیان به توسعه همکاری های ایران و ارمنستان در زمینه ترانزیت و حمل و نقل کالا اشاره کرد و گفت: امروز شرایط مناسبی وجود دارد تا بتوانیم از طریق ارمنستان دریای سیاه را به خلیج فارس متصل کنیم و در این زمینه آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی به ارمنستان هستیم.

*نشست راهبری همکاری های ایران و ژاپن؛ بررسی تحولات غرب آسیا

نشست کمیته راهبری شورای همکاری‌های ایران و ژاپن هفته گذشته به ریاست «تسوکاسا اوئمورا» مدیرکل خاورمیانه و آفریقا وزارت خارجه ژاپن و «محمود فرازنده» مدیرکل شرق آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران در تهران برگزار شد.

«حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نیز در حاشیه این نشست در دیدار این مقام ژاپنی، درباره آخرین تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه و یمن گفت و گو کرد.

*سفر مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل به تهران

«جفری دیوید ساکس» مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور توسعه پایدار نیز هفته گذشته به تهران آمد.

او در این سفر با «سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و «معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفظت از محیط زیست دیدار کرد.

در این دیدارها مشاور دبیرکل سازمان ملل متحد به تشریح فعالیت های نظام ملل متحد در حوزه توسعه پایدار پرداخت و تاکید کرد که ایران نقش فعالی در فرایند مذاکراتی مربوط به اهداف توسعه پایدار و دستور کار 2030 برای توسعه پایدار داشته است.

*حرکت رو به جلوی اقتصاد کشور در پسابرجام

سیدعباس عراقچی عضو ارشد هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان همچنین هفته گذشته به سمنان رفت. او میهمان ویژه جشن بزرگ حماسه 24 خرداد در پارک ملت شهرستان سرخه زادگاه حسن روحانی رئیس جمهوری بود.

عراقچی در آن مراسم با بیان اینکه برجام در حال اجرا شدن است تصریح کرد، اکنون در شرایطی هستیم که وضعیت اقتصاد کشور بعد از برجام رو به جلو در حال حرکت است.

*تاکید ایران بر حفظ اطلاعات محرمانه در جلسه شورای حکام

شورای حکام آژانس بین المللی اتمی هفته گذشته تشکیل جلسه داد. این جلسه که کمتر از یک ساعت به طول انجامید، کوتاهترین جلسه در مدت چند سال اخیر در بحث برنامه های هسته ای ایران بود.

این نشست به تایید برنامه های هسته ای ایران برپایه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل اختصاص داشت.

«رضا نجفی» نماینده و سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان این جلسه گفت: ما در تذکری به آژانس خواستار تلاش بیش از پیش برای حفظ اطلاعات محرمانه ایران شدیم.

*دیپلماسی در ماه رمضان/تلاش برای ساخت جهانی عاری از خشونت

حسن روحانی رئیس ﺟﻤﻬﻮری اسلامی ایران هفته گذشته در پیام تبریک به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان از سران کشورهای اسلامی خواست با مشارکت جمعی، همدلی و همبستگی و ارائه تصویر واقعی اسلام رحمانی، برای ساخت جهانی عاری از خشونت و افراطی گری پیشگام شوند.

*گفت وگوی تلفنی امیر قطر با رئیس جمهوری

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، هفته گذشته در گفت و گوی تلفنی با حسن روحانی رئیس جمهوری با تاکید بر نقش و جایگاه مهم و راهبردی ایران در حل و فصل مسایل منطقه ای گفت: قطر خواهان ایجاد رابطه ای خوب و استراتژیک بین ایران و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است.

روحانی نیز روابط جمهوری اسلامی ایران با قطر به عنوان یک کشور همسایه را برادرانه خواند و تصریح کرد که تهران از گسترش همکاری ها با دوحه استقبال می کند.

*پیام تبریک لاریجانی به همتایان خود در کشورهای اسلامی

علی لاریجانی نیز هفته گذشته حلول ماه مبارک رمضان را به همتایان خود در کشورهای اسلامی تبریک گفت. این در حالی بود که همتایان وی از برخی کشورها در طول هفته گذشته در پیام های جداگانه و تماس تلفنی، انتخاب او را به عنوان رئیس دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تبریک گفتند.

«صلاح الزواوی» سفیر فلسطین در تهران، «سلیم الجبوری» رئیس مجلس نمایندگان عراق، «نبیه بری» رئیس مجلس ملی لبنان و «عدنان حسن» سفیر جمهوری عربی سوریه در تهران «جانگ ده جیانگ» رئیس کمیته دائمی کنگره ملی نمایندگان خلق چین و «لورا بولدرینی» رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا از جمله شخصیت هایی بودند که به لاریجانی تبریک گفتند.

علی لاریجانی در دوره های هشتم و نهم نیز رئیس مجلس شورای اسلامی بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 21 خرداد 1395، کدمطلب: 82107270 (5367853) www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین