پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: منطقه با بحران های زیادی مواجه است ٬ این بحران ها باید فقط توسط اهالی آن حل شود و ایران از راه حل های سیاسی برای حل بحران ها استقبال می کند.

شعارسال: حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه روز چهارشنبه در دیدار مدیر خبرگزاری رسمی مغرب (مپ) و کاردار این کشور در تهران، اظهار داشت: منطقه ما درگیر مداخلات شدید خارجی ها است و مشکل افراط گرایی و تروریسم نیز در این میان جدی ترین بحث است.

وی به موضوع سوریه نیز اشاره کرد و افزود: به هیچ وجه مایل نیستیم در موضوع سوریه٬ جنگ نیابتی وجود داشته باشد و نمی خواهیم تروریست ها در سوریه بشار اسد را سرنگون کنند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با مطرح کردن این پرسش که ممکن است برخی رسانه ها این سوال را طرح کنند که ایران در سوریه چه می کند؟ گفت: تروریست ها در عراق و سوریه به هم پیوسته اند؛ ایران با عراق حدود یک هزار و 600 کیلومتر مرز زمینی دارد؛ وقتی عملیات علیه تروریست ها در سوریه با قدرت انجام می شود تروریست ها از سوریه وارد عراق می شوند و وقتی در عراق عملیات نظامی قوی ضد تروریسم انجام می شود ٬ تروریست ها به سوی سوریه فرار می کنند و در هر حال مرزهای ما تحت تاثیر اقدام های داعش قرار می گیرد و حتی ما در مقطعی برای اینکه تروریست ها وارد مرزهای ما نشوند ٬ با هماهنگی دولت عراق ٬ در عمق 40 کیلومتری خاک عراق آن ها را بمباران کردیم.

امیر عبداللهیان ادامه داد: بنابراین آنچه در عراق و سوریه می گذرد٬ تاثیر مستقیم بر امنیت ما دارد و متاسفانه برخی دستگاه های امنیتی منطقه ای و خارجی در این سال ها از تروریست ها استفاده ابزاری کرده اند و البته بر کسی پوشیده نیست که مقاومت ضد رژیم صهیونیستی نیز یک موضوع مهم است و نقش سوریه در این مساله و در محور مقاومت مورد توجه است.

وی در خصوص حضور مستشاران نظامی ایرانی در سوریه نیز گفت : مستشاران نظامی ما به سه دلیل مهم و آن هم بنا بر درخواست دولت سوریه در این کشور حضور دارند از آن جمله می توان به مبارزه با تروریسم، حفظ امنیت ملی ایران به دلیل ارتباط اقدام های تروریستی در سوریه و عراق و محور مقاومت و نگاه به خطر رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه تصریح کرد: ما واقعا علیه معارضان بشار اسد هیچ اقدامی انجام نمی دهیم حتی برای توانمند سازی معارضان بشار اسد تلاش می کنیم تا این ها در آینده سوریه نقش داشته باشند.

امیرعبداللهیان خطاب به گروه رسانه ای کشور مغرب گفت: شما می دانید اکنون در مورد آینده سوریه ایده های مختلفی مطرح می شود و برخی می گویند بشار اسد باید قدرت را به نخست وزیر واگذار کند و بعضی دیگر اعتقاد دارند او باید قدرتش را به پنج معاون رئیس جمهوری واگذار کند؛ دو نماینده از معارضان٬ دو نماینده از حکومت و یک نماینده مستقل که البته اینگونه ایده های مختلفی در مورد سوریه وجود دارد.

وی درباره اوضاع سوریه اظهار داشت:نکته اساسی برای جمهوری اسلامی که در طرح سیاسی ارائه شده توسط وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز آمده و آن هم توقف کشتار است یعنی رعایت آتش بس و دوم گفت و گوی نمایندگان حکومت و معارضان و تشکیل دولت انتقالی فراگیر ملی از جمله تاکیدات است.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه افزود: سومین مساله تدوین قانون اساسی جدید توسط خود سوری ها ٬ معارضان و ... است؛ آخرین موضوع هم برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری در این کشور است.

امیرعبداللهیان در خصوص دخالت های خارجی در سوریه گفت :برخی ها و از جمله آمریکایی ها ٬ ترکیه ای ها ٬ عربستانی ها و قطری ها فشار وارد می کنند که بشار اسد نباید مجددا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود و در پاسخ به چرایی درخواست خود ادعا می کنند که بشار اسد جنایتکار جنگی است.

وی ادامه داد: این کشورها ادعا می کند که اگر بشار اسد نامزد انتخابات شود در حدود 80 درصد مردم سوریه به او رای نمی دهند و این در صورتی است که قطعنامه های بیانیه های وین و سازمان ملل موضوع انتخابات و برگزاری آن در بالاترین استانداردها مورد تاکید قرار گرفته است.

معاون عربی و افریقای وزارت امور خارجه تاکید کرد: اینکه بشاراسد در انتخابات شرکت کند یا خیر به خودش مربوط است و اگر هم بنابر اظهارات این کشورها بشار رای ندارد خود به خود کنار می رود.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: وقتی قرار است انتخابات با بالاترین استانداردها برگزار شود مهم ترین ویژگی آن سالم بودن و نبود تقلب است و اینگونه تقلبی نمی تواند انجام شود.

وی با انتقاد از نگاه غرب به سوریه و بشار اسد گفت: رفتن یا ماندن بشار اسد به مردم سوریه ربط دارد ما باید یک مکانیزم انتخاباتی سالم داشته باشیم و بعد نتایج آن را بپذیریم چه بشار اسد انتخاب شود چه انتخاب نشود باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه از ایجاد راه حل سیاسی در مورد سوریه ابراز خرسندی کر و افزود: خوشحالیم مغرب مواضع معتدل و منطقی در قبال بحران های منطقه ای اتخاذ کرده و البته این نشان دهنده تدبیر و حکمت پادشاه مغرب است.

امیرعبداللهیان در خصوص روابط ایران و عربستان سعودی نیز گفت: راه حل اصلی برای خروج از بحران های منطقه ای را نزدیک شدن تهران و ریاض به هم می دانیم؛ تنها راه حل برای وضعیت کنونی منطقه ٬ همکاری تهران و ریاض است.

وی ادامه داد: باید گفت و گو کنیم تا سوء برداشت ها برطرف شود ؛ این به نفع هر دو کشور، جهان اسلام و کل منطقه است.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه گفت: عربستان دچار سوء تفاهم هایی شده است و در دو سال گذشته بزرگترین سوء فهم عربستان این بوده است که آن ها تصور می کنند ما و آمریکایی ها به طور محرمانه راجع به مسائل منطقه ای ٬ گفت و گو ٬ مذاکره و توافق می کنیم و چنین چیزی وهم و خیال است.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: ما فقط در مورد موضوع هسته ای با آمریکا مذاکره کردیم و مقام های عالی رتبه هیچ مجوزی برای گفتگوی مستقیم با آن ها در مورد مسائل دیگر صادر نکرده‌اند؛ اعتقاد داریم مسائل منطقه باید توسط اهل آن حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه عربستانی ها شتابزده عمل کرده و رابطه خو را با ایران قطع کردند، گفت: در یک سال گذشته دو اتفاق ناگوار در تهران و مکه مکرمه رخ داد؛ در مناسک حج و در منا حدود 9هزار نفر کشته شدند که حدود 500نفر از آنان ایرانی بودند؛ ما برای شناسایی اجساد حاجیان ایرانی تمام سردخانه های عربستان را جست و جو کردیم و بر اساس آمارهایی که آن ها به ما در این سردخانه ها دادند٬ متوجه شدیم بیش از 9هزار نفر در حادثه منا کشته شدند اما سعودی ها یک صفر را از آخر آن برداشتند و شمار کشته ها را 900نفر اعلام کردند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه ما در مورد علت حادثه منا از آنها پرسش کرده بودیم، گفت: پاسخ نهایی آن ها پس از ماه ها این بود که برای دقایقی کنترل از دست مامواران ما خارج شد و منجر به این حادثه دردناک شد؛ پس از این حادثه بود که مردم از ما خواستند روابط خود را با عربستان قطع کنیم اما ما این کار را نکردیم و از سوی دیگر پس از اعدام یک روحانی بزرگ جهان اسلام در عربستان٬ تعدادی مقابل سفارت عربستان تجمع کردند و علی رغم همه تدابیر امنیتی پلیس٬ برای لحظاتی کنترل از دست پلیس خارج شد و جمعیت خشمگین به ساختمان سفارت عربستان خسارت هایی جزئی وارد کردند اما در این میان هیچ عربستانی کشته یا زخمی نشد.

امیر عبداللهیان افزود: ما گفتیم هم رفتار سعودی ها در جریان منا غلط بود هم رفتار پلیس ما در تهران ٬ آنجا 500ایرانی کشته شدند اما در تهران ساختمان سفارت آن ها کمی آسیب دید ؛ما در آن حادثه رابطه را قطع نکردیم اما سعودی ها نه تنها رابطه شان را قطع کردند ٬ بلکه تلاش کردند کشورهای دیگر نیز رابطه شان را با ما قطع کنند.

وی ادامه داد: البته ما از شرایط داخلی عربستان آگاهیم و امیدواریم همه کشورهای اسلامی یک منطقی حاکم شود که به ثبات و آرامش منطقه کمک کند.

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در خصوص کمک های ایران به عربستان برای حل بحران سیاسی یمن گفت : علی رغم این روابط قطع شده ٬ سعودی ها در خصوص یمن واسطه‌ای به تهران فرستادند و گفتند با اینکه رابطه مان قطع است ولی در یمن می خواهیم به سمت راه حل سیاسی برویم؛ آیا شما حاضرید کمک کنید و حوثی ها را تشویق کنید بر سر میز گفت و گو حاضر شوند و آتش بس را بپذیرند ؟ گفتیم حتما این کار را خواهیم کرد٬ این هم به امنیت عربستان کمک می کند هم برای منطقه مناسب است.

امیر عبداللهیان تصریح کرد: ما این اقدام را در مورد یمن انجام دادیم و امیدواریم در رابطه با عربستان ٬ به وضعیت طبیعی روابط بازگردیم؛اعتقاد داریم یکایک پرونده های منطقه‌ای باید به سمت راه حل سیاسی پیش برود و امیدواریم اعتدال ٬ منطق و حکمتی که در مغرب وجود دارد در سایر کشورهای عربی نیز شاهد باشیم و البته تعداد کمی از کشورهای منطقه روشی غیر از روش اعتدال را دنبال می کنند و در این میان قطعا اهالی رسانه می توانند بسیار کمک کنند.

خلیل هاشم الادریسی مدیر عامل خبرگزاری رسمی مغرب (مپ) نیز در این دیدار گفت: مغرب در حقیقت هم به منطقه نزدیک است و هم از آن دور ٬ از نظر مسافتی دور و از نظر فکری نزدیک٬ این باعث شده است مغرب بتواند نقش مهمی در منطقه داشته باشد.

وی افزود: ایران از طریق مذاکرات به توافق هسته‌ای رسید و به همین دلیل به نظر من ایران قدرت زیادی در مذاکره دارد. فرصت های زیادی برای حل بحران های منطقه‌ای وجود دارد و در این میان مغرب می تواند نقش میانجی برای نزدیک تر کردن دیدگاه ها ایفا کند.

الادریسی تصریح کرد: شعار آقای روحانی اعتدال گرایی بود و مغرب نیز سرزمین اعتدال و میانه روی است؛ بنا براین دو کشور می توانند روابط بسیار خوبی با هم داشته باشند.

وی در خصوص سوریه نیز گفت: مشکل سوریه این است که برخی طرف ها در پی اعمال نفوذ در آنند٬ باید دانست واقعیت های های اجتماعی باعث تحمیل واقعیت های سیاسی می شود.

الادریسی بر ضرورت خروج از بحران تاکید کرد و گفت: مسئله اصلی٬ ضرورت خروج از بحران است که این نیاز به توانمندی زیادی دارد .منطقه با بحران های زیادی مواجه است و از جمله بحران اقتصادی که به همین دلیل همه باید برای خروج از بحران تلاش کنند و در این میان ایران می تواند نقش زیادی ایفا کند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاريخ انتشار: 13خرداد 1395، کد خبر: 1091911 ، www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین