پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲
پایگاه خبری روزنامه الخیر الجزایر در گزارشی در خصوص موضع گیری مغرب درباره بحران اخیر میان کشورهای حاشیه خلیج فارس نوشت: رسانه های امارات و عربستان در اقدامی ضد مغرب، صحرای غربی را به عنوان یک کشور به رسمیت شناختند.

شعارسال: الخیر افزود: شبکه العربیه در واکنش به اعلام بی طرفی مغرب در بحران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همچنین به دلیل ارسال کمک های غذایی برای قطر، برای نخستین بار ، صحرای غربی را به عنوان کشور اشغالی توصیف کرد.

براساس این گزارش، العربیه، مغرب را کشوری اشغالگر توصیف کرد که این درخصوص پوشش اخبار درگیری های منطقه صحرای غربی بی سابقه است به ویژه اینکه عربستان از ابتدای بحران صحرا در سال 1975 میلادی ، این منطقه را جزء خاک مغرب می دانست.

العربیه در گزارش خود اقدام به شمارش منابع زیر زمینی صحرا کرده و گفته است مغرب از آن استفاده می کند و از ترک کردن این سرزمین که از سال 1975 و پس از خروج اسپانیایی ها، آن را اشغال کرده است، خودداری می کند.

از سوی دیگر شبکه ابوظبی امارات نیز نقشه مغرب را در برنامه ای تلویزیونی در خصوص ثبات در مغرب و همزیستی میان ادیان و فرهنگ های مختلف ، بدون صحرای غربی نشان داد.

در برنامه 'المشکاه' شبکه ابوظبی ، نقشه مغرب نشان داده شد که از طنجه در شمال تا مرزهای العیون در جنوب امتداد دارد در حالی که صحرا را به عنوان کشور دیگری به نام ' صحرای غربی 'و غیرتابع مغرب نشان داد.

مغرب در درگیری های عربستان، امارات و بحرین با قطر، موضع گیری بی طرفانه اتخاذ کرد و از قطع کردن روابط با این کشور خودداری نمود درحالی که قبلا در همراهی با عربستان حتی نیروی نظامی هم به یمن برای کمک به عربستان و متحدانش اعزام کرده بود.

عربستان و امارات از جمله کشورهای حامی مغرب در پرونده صحرای غربی محسوب می شدند.

رسانه های مغربی، عربستان و امارات را به باجگیری از مغرب به دلیل موضع گیری های اخیرش متهم می کنند.

صحرای غربی در جنوب مغرب قرار دارد و مغرب آن را جز خاک خود می داند و کنترل 80 درصد آن را در اختیار دارد، این در حالی است که جبهه پولیسارو خواستار استقلال صحرای غربی است و حتی برخی کشورها نیز صحرای غربی را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته اند.

جبهه پولیسارو خواستار همه پرسی در صحرا برای استقلال از مغرب است اما مغرب تنها به دادن خودمختاری به این منطقه راضی شده است.

وضعیت صحرای غربی هنوز مورد اختلاف و مناقشه‌ است.

صحرا با 284 هزار کیلومتر مربع وسعت در غرب افریقا و در ناحیه صحرایی و ساحل شرقی اقیانوس اطلس ، بین الجزایر ، مغرب و موریتانی قرار دارد . صحرای غربی از دو ناحیه معروف ساقیة الحمراء و وادی الذهب تشکیل شده است و آب و هوای آن گرم و خشک و طول سواحل آن به 1500 کیلومتر می رسد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 26خرداد1396، کدخبر: 483351: www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین