پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶
معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه موفقیت و دستاوردهای ایران در موضوع هسته ای ناشی از عوامل درونی قدرت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی است، گفت: اگر دشمنان از حمله نظامی ناامید نشده بود، قطعا راه مذاکره را انتخاب نمی کردند.

شعارسال: سیدعباس عراقچی عصر یکشنبه در همایش دومین سال بین المللی شدن دانشگاه خوارزمی افزود: مولفه های قدرتی که باعث موفقیت مذاکرات هسته ای شد متعدد است که می توان به چهار مولفه اصلی آن اشاره کرد.

عراقچی اولین مولفه را توانمندی های نظامی و دفاعی کشور عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به چنان توانمندی دفاعی ای رسید که کسی جرات حمله به کشور را نداشت.

معاون وزیر امور خارجه یادآور شد: مطمئن باشید اگر دشمنان می توانستند برنامه هسته ای ایران را از طریق حمله نظامی از بین ببرند و نگران عواقبش نبودند تردید نکنید که این کار را انجام می دادند. برای چه بیایند مذاکره کنند و امتیاز بدهند؛ برای چه بیایند در مذاکرات حق هسته ای ما را بپذیرند و تحریم های ما را بردارند. حمله می کردند و هر آنچه را که از آن می ترسیدند از بین می بردند.

عراقچی گفت: توانمندی های دفاعی ما به ویژه موشک های دفاعی ما در حقیقت بزرگترین توانمندی دفاعی مولفه قدرت ما بود که دشمنان را از حمله نظامی ناامید کرد. اگر ناامید نشده بودند قطعا راه مذاکره را انتخاب نمی کردند.

معاون وزیر امور خارجه با طرح این سوال که چرا آمدند پشت میز مذاکره، گفت: چون راه حل نظامی برای آنها وجود نداشت. به توانایی جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خودش و برای عمل متقابل و عکس العمل در مقابل هر تهدید نظامی یقین پیدا کردند. اگر نبود، قطعا در مذاکره یا نمی آمدند یا امتیاز نمی دادند.

عراقچی در ادامه گفت: توانمندی مردم ایران برای مقاومت در برابر فشارهای اقتصادی و تحریم های اقتصادی دومین مولفه قدرت کشور بود که دشمنان ما را ناامید کرد که به وسیله تحریم ها بتوانند بر ایران فشار بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: تحریم هزینه های سنگینی داشت و فشارهای زیادی به مردم وارد کرد و هنوز هم وارد می کند ولی این فشارها نتوانست به مرحله ای برسد که ملت ایران را وادار به زانو زدن، کند.

تحریم کنندگان به این نتیجه رسیدند که هرچقدر این موضوع را ادامه دهند مردم دستها را بالا نمی برند.

عراقچی گفت: اگر آنها امید داشتند مردم ایران یک یا دو سال دیگر تسلیم شوند دلیلی نداشت که مذاکره کنند و این از توانمندی و مقاومت در مقابل تحریم ها و پیدا کردن راه های دور زدن آن و تکیه بر توانمندی داخلی کشور بود.

وی مولفه سوم قدرت را توانمندی های علمی و فناوری در عرصه هسته ای عنوان کرد و گفت: همانطور که اخیرا رهبری فرمودند اینها وقتی پشت میز مذاکره آمدند و امتیاز دادند که دیدند در عرصه عمل، یک سانتریفیوژ تبدیل به 19 هزارتا شده است و غنی سازی 3.5 درصد به 20 درصد رسیده است و تکنولوژی چرخه سوخت در ایران کامل شده است به طوری که دانشمندان ایرانی توانمندی استخراج اورانیوم طبیعی و طی مراحل غنی سازی و تبدیل به آن به میله سوخت را دارند.

معاون وزیرخارجه افزود: این توانمندی علمی بود که باعث شد دستاوردهای مذاکرات به ثمر بنشیند.

رییس ستاد پیگیری برجام توانمندی دیپلماتیک را چهارمین مولفه قدرت عنوان کرد و اظهار داشت: قدرت دیپلماسی کشور می تواند سایر مولفه های قدرت را در عرصه بین الملل نقد کرده و تبدیل به منافع ملی کند و اگر دیپلماسی مقتدر و ماهری وجود نداشته باشد شما نمی توانید سایر مولفه های قدرت را به منافع ملی تبدیل کنید.

وی یادآور شد: ما این توانایی ها را در کشور داشتیم و توانستیم توانمندی ها را تبدیل به دستاورد کنیم که نشان دهنده اقتدار دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران است که توانست مذاکرات را به سرانجام برساند.

عراقچی اضافه کرد: دیپلماسی بدون قدرت ناتوان است به طوری که ابزار دیپلمات به خودی خود اثر ندارد و اگر حرف های دیپلمات متکی به قدرت پشت صحنه نباشد خریداری نخواهد داشت.

معاون وزیرخارجه گفت: دیپلماسی موفق متکی به قدرت اقتصادی، نظامی، علمی، رسانه ای ، گفتمانی و یا ترکیبی از اینها است.

به گفته عراقچی، از سوی دیگر قدرت هم بدون دیپلماسی کور است و همانند کارخانه ای است که بازاریاب ندارد.

وی یکی دیگر از توانمندی های هرکشوری را توانمندی بین المللی شدن عنوان کرد و اظهار داشت: اگر دانشگاه ها هرچقدر در عرصه علم پیشرفت کنند ولی نتوانند آن را بین المللی کنند و با سایر دانشگاه ها تعامل سازنده برقرار کنند چنین توانمندی هایی ابتر می ماند.

عراقچی ادامه داد: ما در توانمندی های علمی همچون نانو و سلول های بنیادین پیشرفت کردیم اما اگر این توانمندی ها نتواند در قالب بین المللی قرار بگیرند دانشگاهها نمی توانند از مرحله ای فراتر روند.

به گفته معاون وزیر امورخارجه ، شورای امنیت سازمان ملل که برنامه های جمهوری اسلامی ایران را ممنوع می دانست الان به کشورها توصیه می کند با برنامه هسته ای ایران همکاری کنند؛ به طوری که در ضمیمه 3 لیست پروژه هایی که کشورها به همکاری با جمهوری اسلامی ایران تشویق شده اند عنوان شده است.

**1+5 در آخرین لحظات حاضر شدند تحریم های دانشجویی را بردارند

عراقچی با بیان اینکه برجام موانع همکاری های بین المللی علمی را برداشته است اظهار داشت: موانعی که در قالب برنامه های شورای امنیت به کشورها تاکید می کرد درخصوص دانشجویان ایرانی هوشیاری داشته باشند ،رفع شده است.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه خاطرنشان کرد: دانشجویان زیادی از این طریق به درهای بسته خوردند؛ در حالی که خیلی از اینها به بحث هسته ای مرتبط نبودند.

عراقچی تصریح کرد: این بندها به طور کامل لغو شده و قطعنامه جدید هیچ اشاره ای به ممانعت از حضور دانشجویان ایرانی ندارد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه یادآور شد: یکی از مواردی که نمایندگان 1+5 تا آخر مقاومت می کردند، تحریم دانشجویی بود و آنها تا آخرین لحظه این مساله را در قطعنامه نگه داشته بودند و می گفتند تحریم دانشجویی هم باید 8 تا 10 سال دیگر برداشته شود.

عراقچی افزود: آنها در آخرین لحظات راضی شدند این تحریم ها را بردارند.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه در عین حال گفت: ممکن است برخی کشورها موانع خودساخته ای به خاطر تردیدهایی که دارند داشته باشند و در هر صورت، این کشورها خودشان هستند که باید به جمع بندی برسند؛ همانطور که در حوزه های اقتصادی کار می کنند، دانشگاه ها هم به همین ترتیب است.

عراقچی تصریح کرد: برجام و قطعنامه جدید هیچ مانعی در راه همکاری های علمی ما ایجاد نکرده است؛ با این حال، این به آن معنی نیست که همکاری بین المللی شروع می شود ؛ ما باید کارها را شروع کنیم.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مذاکرات مفصلی باید انجام شود تا این مذاکرات در نهایت به قرارداد بیانجامد، اظهار داشت: در عرصه همکاری های علمی باید رفت و آمد داشت. دیپلماسی احتیاج به صبر و تلاش بسیار زیاد دارد و آنقدر باید به در بسته خورد تا بالاخره درها باز شوند و وقتی یکی از درها باز شود، درهای دیگر هم باز می شوند.

عراقچی یادآور شد: باید به مراکز مختلف رفت و آمد داشت تا بالاخره اعتماد متقابل شکل بگیرد و روابط و تعاملات ایجاد شود و امیدواریم در فضای پس از برجام و اطمینانی که به تدریج ایجاد می شود و با توجه به توانمندی های علمی شاهد گسترش همکاری های بین المللی علمی باشیم.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه در عین حال گفت: در این زمینه دانشگاه ها باید نقش اصلی را ایفا کنند و نباید معطل وزارت علوم باشند. راه ها باز شده اند و آنها باید بقیه راه را خود طی کنند.

عراقچی در پایان آمادگی وزارتخانه متبوع خود را برای کمک به مراکز علمی و تامین نیازهای این مراکز اعلام کرد و اظهار داشت: انتقال تکنولوژی از جمله بحث های جدی است که هم در بحث اقتصاد مقاومتی مهم است و هم به عنوان ماموریت سفارتخانه های جمهوری اسلامی تعریف شده است.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه یادآور شد: مسئولیت این امر با معاونت حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه است و اداره ای تحت عنوان همکاری های علمی بین المللی وظیفه کمک به جامعه علمی برای همکاری های بین المللی را دارد.

با اندكي اضافات و تلخيص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 9 خرداد 1395، کد خبر: (5360815) 82092979، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین