پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۸۲۹
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه گفت: صنعت هسته ای ایران در هیچ عرصه ای نه تنها تعطیل و محدود نمی شود، بلکه روز به روز این صنعت بارور می شود.

شعار سال: حمید بعیدی نژاد روز چهارشنبه در همایش طلایه دارن تبلیغ استان همدان افزود: با افتخار می گویم که با وجود اینکه کشورهای 5+1 به سرکردگی امریکا در صدد تعطیلی صنعت هسته ای ایران بودند ولی صنعت هسته ای ایران در هیچ عرصه ای نه تنها تعطیل و محدود نمی شود بلکه روز به روز این صنعت بارور می شود.

وی اضافه کرد: در حالی که آنها خواستار تعطیل کردن کارخانه تولید آب سنگین بودند ولی هم اینک آمریکا و روسیه مشتری اصلی آب سنگین ایران هستند.

وی با ذکر اینکه صنعت هسته ای ایران روز به روز در حال بارور شدن است، تاکید کرد: برجام یک تفاهم نامه اقتصادی نیست و اعضای تیم هسته ای در خصوص تجارت مذاکره نکردند.

مدیرکل سیاسی بین الملل وزارت امور خارجه افزود: البته هدف از برجام لغو تحریمها و موانع رشد و توسعه کشور بوده که نتایج آن هم اینک مشهود است.

بعیدی نژاد بیان کرد: در حالیکه دولت آمریکا بر این باور بود رونق فروش نفت ایران یک سال به طور می انجامد ولی در چهار ماه گذشته فروش نفت افزایش یافته که منجر به شگفتی آمریکا شده است.

وی اضافه کرد: ارتباط سیستم بانکی برقرار شده، با این وجود مشکلاتی با بانکهای بزرگ به علت جریمه هایی که در گذشته شده اند و حضور آمریکایی ها در هیات مدیره بانکها، وجود دارد که منجر به احتیاط آنها شده با این وجود گامهایی برای رفع این موانع برداشته شده است.

مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه با ذکر اینکه دهها تحریم برداشته شده، افزایش فروش نفت، رفع محدودیت تردد کشتی های نفتی به بنادر خارجی و بالعکس، رفع ممنوعیت بیمه کشتی ها و بازگشت درآمد نفت به کشور را از نتایج برجام دانست.

بعیدی نژاد تاکید کرد: اراده کشور بر قرار گرفتن اقتصاد مقاومتی بعنوان مبنا و اصول سیاست اقتصادی است تا اتکا به درآمدهای فراوان نفتی نقطه ضعفی برای کشورمان نشود.

* روحانیون آثار برجام را برای جامعه بیان کنند

مدیر کل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه از روحانیون خواست در سخنرانی ها ، با پرهیز از امید واهی، امید به آینده روشن را به جامعه نوید دهند.

بعیدی نژاد افزود: با توجه به اینکه مردم مسائل سیاست خارجی و هسته ای را دنبال می کنند، روحانیون موظف به ابهام زدائی در این زمینه کنند.

وی تاکید کرد: در عرصه کنونی همانند آغازین روزهای شکل گیری انقلاب همه توجه مان حفظ جمهوری اسلامی است چون این امر از مهمترین اولویتهای کشور است.

وی اضافه کرد: تمامی مسئولان بویژه روحانیت باید تلاش کنند روز به روز بر اقتدار ایران افزوده شود و کشور بتواند در صحنه جهانی و منطقه بدرخشد.

مدیرکل سیاسی و اموربین الملل وزارت امور خارجه گفت: تلاش هایی برای تثبیت اصول و سیاستهای کلان نظام در حوزه سیاست خارجی اتخاذ شده که یکی موراد برجسته آن موضوع هسته ای است که موجب ارتقای جمهوری اسلامی ایران و تثبیت کننده امنیت و اقتدار ایران شده است.

بعیدی نژاد افزود: توطئه دشمنان از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ناظر بر این است که می خواهند این نظام را چنان تضعیف کنند که نتواند به اهداف خود برسد و شکست بخورد.

وی بیان کرد: سیاست رسمی دولت آمریکا در چهار دهه گذشته تغییر نظام اسلامی بود و این هدف را به طور علنی در تمامی سطوح مطرح کرد چون تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین اهداف سیاست خارجی آمریکا بود.

وی افزود: اگر امروز بخواهیم فهرستی از اقدامات دولت آمریکا علیه ایران را نمایان کنیم می توان در یک جمله عنوان کرد که آمریکا از هیچ اقدامی برای تضعیف و به شکست کشاندن ایران دریغ نکرده و برای دستیابی به اهداف خود از تمامی ابزارها شامل فشار اقتصادی، تحریم، تحرکات منطقه ای و به قدرت رساندن عناصر ضد انقلاب در اطراف ایران استفاده کرده است.

مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه یادآوری کرد: مساله هسته ای به عنوان یک بهانه جدید فرصت برای آنها شد که بتوانند فشارها را به طور منظم و ساماندهی شده علیه کشور افزایش دهند بر این مبنا موجی را در جهان ایجاد کردند تا بتوانند مقابله با ایران را به مرحله نهایی برسانند.

بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته با وجود داشتن بحث هسته ای ولی دشمنان انقلاب نتوانستند اجتماعی علیه ایران ایجاد کنند و بیشتر به تهدیدات سخت روی آوردند. وی اضافه کرد: وقتی آنها دیدند این روشها نمی تواند منجر به عقب نشینی ایران شود به سمت اجماع سازی با بهانه هسته ای روی آوردند.

مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه افزود: 6 قطعنامه شورای امنیت علیه ایران صادر کرد که تمامی آنها تحت فصل هفتم شورای امنیت قرار گرفت.

بعیدی نژاد توضیح داد: با تصویب قطعنامه های شورای امنیت ذیل فصل هفتم، دشمنان ایران موضوع هسته ای را جهانی کرده و عنوان کردند که برنامه هسته ای ایران تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل است.

وی گفت: قدم بعدی آنان با اتکا به این اصل افزایش فشار در صحنه سیاسی، مالی، دیپلماتیک و دیگر صحنه ها بود و موضوع هسته ای را بهانه ای برای مقابله با ایران قرار دادند.

وی قطعنامه 1929 را مهمترین قطعنامه علیه ایران دانست که در 18 صفحه تنظیم و منتشر شده و در آن قوی ترین محدودیتهای هسته ای و دیپلماتیک علیه ایران مصوب شده است.

مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه اضافه کرد: در قطعنامه 1929 مفادی را تصویب کردند که مقدمه ای برای مقابله سخت افزاری و تهدید نظامی ایران باشد.

بعیدی نژاد یادآوری کرد: اقدام آمریکا علیه ایران از سال 88 آغاز و اوج آن در سال 90 بود بگونه ای که شدیدترین تحریمها را علیه ایران در این سال اعمال کردند. وی افزود: آنان بر این باور بودند که اگر بتوان انتقال پول به ایران را محدود و کنترل کرد می توان ایران را تسلیم کرد به این منظور برای نخستین بار اقدام به فلج کردن سیستم مالی و بانکی کردند.

وی یادآوری کرد: ایران روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می کرد که با آغاز مذاکرات ژنو صادرات نفت ایران به 800 هزار تا یک میلیون بشکه کاهش یافت که این امر موجب کاهش 50 درصدی درآمد نفتی شد.

مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه اضافه کرد: آنان سعی کردند مشتریان نفت ایران را از خرید نفت بازبدارند بگونه ای که با یک برنامه هدف دار خریداران نفت ایران را به 5 کشور تقلیل دادند. بعیدی نژاد اضافه کرد: سران استکبار جهانی با تمامی کشورها وارد مذاکرده شدند تا از خرید نفت ایران امتناع کنند چون هدف اصلی آنها به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود.

وی بیان کرد: آنان از پنج کشور مشتری نفت ایران تعهد گرفته بودند که تنها در صورت کاهش 50 درصد خرید نفت از ایران تا 6 ماه آینده می توانند از ایران نفت وارد کنند.

مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه تاکید کرد: هدف دشمن این بود که در یک بازه زمانی یکساله فروش نفت ایران به خارج از کشور را به صفر برساند این در حالیست که آن زمان اتکا به درامد نفتی بسیار زیاد بود.

وی تاکید کرد: همچنین درآمد حاصل از نفت نیز به علت مسدود بودن سیستم بانکی به کشور وارد نمی شد و فقط ایران اجازه داشت 50 درصد درآمد حاصل از فروش نفت را از همان کشور کالا بگیرید یعنی آنها می خواستند مدل نفت در برابر غذای عراق را در ایران پیاده کنند.

وی افزود: گام بعدی آمریکا، لایحه ای پنج صفحه ای بود که توسط 17 سناتور امضا و تائید شده بود که مفاد این لوایح ممنوعیت کامل تجارت با ایران بود بگونه ای که هر گونه صادرات و واردات به ایران به طور کامل قطع و ممنوع می شد.

مدیر کل سیاسی بین الملل وزارت امور خارجه افزود: همچنین بطور رسمی اعلام شد که کشورهای جهان باید بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کنند که در این صورت کشورها به علت منافع اقتصادی مجبور به انتخاب یک کشور بودند.

بعیدی نژاد یادآوری کرد: عربستان به علت پشتیبانی استکبار قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل به بهانه تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا مطرح کرده و ایران را بعنوان حامی اصلی تروریسم معرفی کرد و خواستار برخورد با ایران شد.

وی بیان کرد: این قطعنامه در شرایط تحریم ایران با بیشترین آرا تصویب شد چون جامعه بین الملل بر اساس عدالت و انصاف بنا نشده بلکه بر اساس معادلات قدرت بنا شده و تصویب این قطعنامه با رای بالا زنگ خطری برای ایران بود. وی در توصیف وضعیت داخلی ایران در چنین شرایطی اظهار کرد: افرادی در داخل کشور معتقد بودند که ایران حتی در صورت رسیدن به بن بست و ساقط شدن باید در برابر آنها ایستادگی کرده و به هیچ وجه حتی در صورت قربانی شدن در بحث هسته ای کوتاه نیاید.

وی تصریح کرد: رسانه های خارجی بویژه رسانه های آمریکا این موضوع را تئوری سازی کرده و می گفتند اینها شیوه امام حسین(ع) را در پیش گرفته اند چون این امام برای دستیابی به هدفش جان و خانواده را فدا کرده بر این اساس حتی اگر ایران از بین برود اینها عقب نشینی نمی کنند.

مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه افزود: رسانه های غربی با این اقدام زمینه مطرح کردن به بن رسیدن ایران با جهان را کلید زده بودند تا اقدام نظامی علیه ایران آغاز شود.

بعیدی نژاد بیان کرد: با تغییر برخی از معادلات در منطقه، ایران در شرایط قرار گرفت که آنها ناچار به مذاکره با ایران شده و در پای میز مذاکره حضور یافتند چون دانستند ادامه این مسیر به تخاصم با ایران ختم شده و آنها نمی توانند از این عرصه موفق خارج شوند.

بعیدی نژاد اظهار کرد: دشمنان ایران با وجود تنگ تر کردن حلقه فشار به این نقطه رسیدند که باید با ایران از دریچه مذاکره وارد شد.

* برجام حاصل سیاست جمهوری اسلامی بوده است

مدیر کل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه تاکید کرد: برجام حاصل سیاستهای جمهوری اسلامی است و متعلق به یک دولت خاص و جریان خاصی نیست. بعیدی نژاد افزود: در 2.5 سال گذشته فرایند مذاکره به تمامی مقامات مسئول به خصوص رهبری فرزانه انقلاب گزارش شده و ایشان تائید کردند.

وی یادآوری کرد: رهبری فرزانه انقلاب فرمودند برای اتمام حجت باید با کشورهای 5+1 وارد مذاکره شد و اگر آنها حقوق هسته ای ایران را به رسمیت شناختند توافق می کنیم و بالعکس شد نیت ناسالم آنها برای جهان مشخص می شود.

وی با تاکید بر اینکه مساله هسته یک مساله ملی است، گفت: هیچگاه از تیم مذاکره کننده سابق انتقاد نکرده و ابهامی ایجاد نکرده ایم چون معتقدیم مذاکرات هسته ای یک فرایند ملی بوده که 12 سال به طول انجامیده است.
مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت امور خارجه افزود: در 12 سال گذشته تمامی فرایند مذاکرات زیر نظر رهبری فرزانه انقلاب و نهادهای عالی نظام بوده است.

بعیدی نژاد تصریح کرد: ممکن است دولتی سیاستهایش در مذاکرات متفاوت باشد ولی مساله اصلی این است که نظام وارد مذاکره شده است.

وی خاطرنشان کرد: پس از اتمام مذاکرات رهبری تاکید داشتند فرایند بررسی برجام در مجلس طی شود بر این اساس کمیسیون برجام شکل گرفت و وزارت خارجه نیز بیش از همه اعتقاد داشت که باید این فرایند در مجلس طی شود.

وی اظهار کرد: در نهایت پس از رای گیری و تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی این طرح به شورای نگهبان و امنیت ملی ارسال شد و شورای امنیت ملی مصوبه ای داشت که مقام معظم رهبری برجام را با ذیل شروطی تائید کردند.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 12 خرداد 1395، کد مطلب: 110516 :www. ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین