پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۰۵۱
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
در حال حاضر حدود8 درصد از مسکن مهر مازندران که 6 هزار واحد را شامل می‌شود نیمه کاره است و پیش‌بینی می‌شود، این پروژه‌های نیمه کاره تا پایان سال 98 به بهره‌برداری برسد.

شعارسال: «سید محمد نظری» مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به اینکه از این تعداد یکهزار واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر در اختیار بنیاد مسکن، یکهزار و 900 واحد در اختیار راه و شهرسازی و مابقی خود مالکی است، افزود: هر چند که این آمار در کل کشور حدود 200 هزار واحد مسکونی اعلام شده و وزارت راه و شهر‌سازی وعده اتمام آنها را تا پایان سال 98داده است.

تکمیل واحدهای مسکونی مهر در دولت تدبیر و امید

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران افزود: تاکنون 52 هزار واحد مسکونی مهر در این استان تکمیل و به متقاضیان واگذار شده که بیش از نیمی از این واحدهای مسکونی در دولت تدبیر و امید تکمیل شده است.

نظری مجموع تسهیلات پرداختی به واحدهای مسکونی مهر را در مازندران حدود 12 هزار و 192 میلیارد ریال اعلام کرد. وی بزرگ‌ترین مشکل مسکن مهر این استان را جانمایی نادرست و غیر کارشناسی طرح دانست و گفت: این مسأله باعث شده تا دولت هزینه‌های زیادی را برای تأمین زیرساخت‌های مسکن مهر جهت حمایت از اقشار کم درآمد به‌عنوان متقاضیان اصلی این واحدهای مسکونی متحمل شود.

نظری افزود: مشکل جانمایی مسکن مهر استان در حالی است که فضای خالی برای اجرای این طرح در نزدیکی شهرهای استان وجود داشت که امکان تأمین خدمات زیرساختی برای آنها مهیاتر بوده و می‌توانست مناطق خوبی برای اجرای این طرح باشد.

وی افزود: در بخش تعهدات دولتی شامل، قراردادهای تفاهمنامه سه جانبه تعاونی و خود مالک در شهرهای آمل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، ساری، رامسر، قائمشهر، فریدونکنار، جویبار، نور و نوشهر با هزینه‌ای بالغ بر 741 میلیارد ریال افتتاح و در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

مشکلات پیش رو

در همین حال، به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی مازندران، «علی اصغر مهرآبادی» قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر که برای افتتاح یکهزار و 355 واحد مسکن مهر به مازندران سفر کرده بود، اعلام کرد: قرار است پرونده مسکن مهر تا پایان دولت دوازدهم بسته شود.

وی با اشاره به اینکه رفع مشکلات مسکن مهر نیاز به همراهی و همدلی همه مسئولان دارد و در این زمینه اقدامات مناسبی نیز برای مسکن مهر انجام شده، افزود: افزایش سقف تسهیلات بانکی مسکن مهر از جمله اقدامات دولت دراین خصوص بوده است. مهرآبادی با اشاره به اینکه برای رفع مشکل مسکن مهر در کشور پروژه‌ها را به‌صورت تک تک مورد بررسی قرار دادیم، افزود: کارگروه‌های متعددی تشکیل و بخشنامه مشترک با حضور مسئولان تعاون تدوین و مقرر شد که مشکلات مسکن مهر با تعاونی‌ها رفع شود. البته به گفته مهرآبادی، مجلس شورای اسلامی برای تأمین زیرساخت مورد نیاز واحدهای مسکن مهربرای سال بعد بودجه مصوب کرد که این بودجه نیز به‌دلیل محدودیت مالی دولت از محل فروش اراضی در اختیار وزارت راه وشهرسازی تأمین می‌شود.

اما به رغم اینکه مازندران تلاش خوبی برای بستن این پرونده قدیمی داشته، مشکلات پیش روی برخی از پروژه‌ها، باعث تعویق در سرعت بخشیدن به ساخت و اتمام آنها شده، به‌طوری که هم‌اکنون بر اساس اعلام مسئولان امر، مازندران که در زمینه ساخت و ساز در حوزه مسکن مهر جزو استان‌های موفق بوده، در آن زمان سهمیه ساخت 71 هزار پروژه را در این حوزه در دستور کاری خود قرار داده بود که بنا بر آمارهای اعلام شده تقریباً 65 هزار واحد مسکونی آماده و تحویل متقاضیان شده است.

فراهم نبودن زیرساخت‌ها

هر‌چند که امروزه قیمت مصالح ساختمانی و آهن‌آلات افزایش یافته و هزینه ساخت با آن چیزی که در هنگام شروع کار مسکن مهر شده بود بسیار متفاوت شده، اما موضوعی که بر سر راه این اتفاق دست‌انداز بیشتری را موجب شده، فراهم نبودن زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، گاز و فاضلاب است.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته وزارت راه و شهرسازی یک سوم اعتبار مورد نیاز این واحدها از محل اعتبار وزارتخانه و دو سوم مابقی را باید استان‌ها تأمین کنند. مازندران نیز برای اتمام پروژه‌های نیمه کاره‌اش در این حوزه نیاز به 10 میلیارد تومان اعتبار دارد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار:8اسفند1397 ، کدخبر: 502771: www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین