پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۹۲۰۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶
انتخابات نهمین دوره هیات‌های نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، از ساعت ۸ الی ۱۸ روز شنبه ۱۱ اسفندماه ۱۳۹۷ در محل اتاق‌های شهرستان برگزار می‌شود

شعارسال:روز شنبه یازدهم اسفند ماه نهمین دوره انتخابات هیات‌های نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور از ساعت ۸ الی ۱۸ در محل اتاق‌های شهرستان برگزار می‌شود، طبق اعلام انجمن نظارت بر انتخابات، مدت زمان رای گیری تا ۳ ساعت قابل تمدید است و شمارش آرا بلافاصله پس از پایان رای‌گیری انجام می‌شود و نتایج انتخابات روز دوشنبه ۱۲ اسفندماه اعلام می‌شود.

اسدالله عسگر اولادی می‌گوید: برابر مقررات آیین‌نامه دارندگان کارت‌های بازرگانی و عضویت حقوقی معتبر با حداقل یک سال سابقه می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و مدت دوره عضویت برای کارت‌های عضویت حقیقی ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است.

در دوره قبل یک ماه مانده به انتخابات، ائتلاف‌ها و گروه‌ها شکل گرفته بود، اما اکنون هنوز رایزنی‌ها به نتیجه نرسیده است و عدم ثبت نام افرادی همچون پدارم سلطانی، مهدی جهانگیری، خلیلی و موسی‌پور به همراه وضعیت بد اقتصادی باعث شده رکود کاملی در انتخابات حاکم شود؛ آنگونه که مجمع سرمایه‌داران بزرگ که معمولا برنده تمام مناقصه‌های و مزایده‌های کشور هستند، نیز از وضعیت موجود گلایه دارند.

ائتلاف‌های سه گانه انتخابات اتاق بازرگانی

ائتلاف برای فردا که در انتخابات قبل توانست با پیروزی قاطع، ۳۶ کرسی از ۴۰ کرسی اتاق تهران را کسب کند باز هم محتمل‌ترین گزینه برای ریاست مجدد بر اتاق تهران است، اما با کنار رفتن برخی از چهره‌های شاخص اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر ائتلاف این گروه با فعالان توسعه شنیده می‌شود.

مسعود خوانساری، محمدرضا انصاری، عباس آرگون، شهاب جوانمردی، محمد امیرزاده و فاطمه مقیمی از چهره‌های سرشناس ائتلاف برای فردا هستند که می‌خواهند برای بار دیگر ریاست اتاق را بر عهده گیرند.

علا میرمحمد صادقی، محمدرضا بهرامن نجفی منش و آل اسحاق از جمله افراد فعال در ائتلاف توسعه هستند که گفته شده به ائتلاف برای فردا پیوسته‌اند.

از سوی دیگر ائتلاف ۱۰+۲۰ به صورت چراغ خاموش فعالیت خود را آغاز کرده است. این ائتلاف با هدف جذب جوانان و بانوان و استفاده از سبد رای‌آوری آن‌ها تصمیم گرفته با ۱۰ فرد شاخص همچون بهزادیان، حریری، عسگراولادی، مهرعلیزاده و جمشید عدالتیان به عنوان چهره‌های شاخص و ۲۰ نفر از جوانان و بانوان که کمتر شناخته شده هستند با شعار «اتاق برای جوانان یا نسل جدید» وارد عرصه شود و با استفاده از این ظرفیت کرسی‌ها را ازآن خود کند.

از سوی دیگر ائتلافی به اسم «اتاقی برای همه» که سلاح ورزی در راس آن قرار دارد فعالیت‌های خود را آغاز کرده و گفته می‌شود هدف آن بیشتر تصاحب اتاق ایران و در نهایت ریاست سلاح ورزی بر پارلمان بخش خصوصی کشور است. این ائتلاف به انتخابات اتاق تهران زیاد علاقه‌ای نشان نداده و بیشتر به دنبال یارگیری در اتاق‌های شهرستان‌ها است.

از نکات جالب این انتخابات، گروه‌بندی و ائتلاف‌های اتاق است. هیچ زمان، کسی تصور نمی‌کرد که نام انصاری روزی در کنار خوانساری مطرح شود یا بهزادیان با عسگراولادی و حریری در یک گروه قرار بگیرند، اما این دوره به نظر می‌رسد شاهد چنین ائتلاف‌هایی باشیم.

از سویی افرادی مانند خاموشی با تفکر موتلفه‌ای، با تغییر سیاست‌های گذشته خود اعلام می‌کنند در حوزه اقتصادی اصلاح‌طلب هستند، سوالی که اینجا ایجاد می‌شود این است که اگر این ائتلاف‌ها با این اختلاف نظر‌های واضح به اتاق راه پیدا کنند عمر اتحاد و ائتلاف آن‌ها چقدر خواهد بود؟ یا به جای اینکه اتاق برای حل مشکلات بخش خصوصی فعالیت کند محل دعوای باندی و گروهی خواهد شد؟

دولت حسن روحانی علاقه بسیار عجیبی به خصوصی دارد. اسحاق جهانگیری در یکی از سفرهای استانی خود گفته بود بهترین استاندار کسی است که بیشترین خصوصی سازی را انجام داده باشد. نتیجه این اظهار نظر، خصوصی‌سازی‌های شبیه هپکو و نیشکر هفت تپه و مجتمع گوشت اردبیل و ماشین سازی تبریز و ... بود؛ اقداماتی بدون در نظر گرفتن منافع ملی و بیت المال.

اعضای اتاق بازرگانی همگی به سیاست‌های خصوصی‌سازی اعتقاد دارند و اساسا نهاد اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی شناخته می‌شود. با این حساب باید منتظر ماند و دید نفر بعدی که از اتاق بازرگانی در قالب معاون و مشاور و ... به دولت منتقل می‌شود، کیست.

روسای پیشین اتاق بازرگانی چه کسانی بودند؟

علی نقی خاموشی اولین رئیس اتاق بازرگانی بوده که حدود سه دهه در این سمت مشغول بوده است. در اواسط دهه ۸۰ محمد نهاوندیان تا پیش از ورود به نهاد ریاست جمهوری در دولت یازدهم ریاست اتاق ایران را برعهده داشت.

با خروج نهاوندیان از اتاق بازرگانی ایران، با برگزاری انتخابات در اتاق بازرگانی این بار محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی ایران شد، کسی که بعد از یک دوره یک ساله به دلیل بیماری از ادامه کار انصراف داد، محسن جلال پور، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران که سابقه حضور ۲۰ ساله در اتاق‌های بازرگانی را دارد، در دور جدید انتخابات حضور نخواهد داشت.

غلامحسین شافعی چهارمین نفری که تاکنون ریاست اتاق ایران را برعهده گرفته و در حال حاضر نیز این سمت را برعهده دارد.

انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران در حالی روز شنبه یازدهم اسفندماه از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر در هتل لاله تهران برگزار می‌شود که برای اولین بار رای‌گیری این دوره از انتخابات به صورت الکترونیکی خواهد بود


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رویداد24، تاریخ انتشار8اسفند 97 ،کدخبر: 166446، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین