پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۱۴۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
اختلافات جدید در شبه قاره هند ریشه ای کهنه و قدیمی دارد که به استقلال هند از بریتانیا و ایجاد کشور پاکستان بازمی گردد. بدلیل بالا گرفتن تنش ها و احتمال رخ داده جنگ هسته ای در روزهای اخیر بسیاری از کشورهای خواستار آرامش هر دو طرف شده اند.
شعارسال: وضعیت در شبه قاره هند بدلیل درگیری های هند و پاکستان بحرانی شده و ترس از گسترش درگیری های بین دو قدرت هسته ای افزایش یافته است.

تنش و اختلاف جدید بین اسلام آباد و دهلی به ماجرای حمله تروریستی 25 بهمن ماه در منطقه کشمیر تحت کنترل هندوستان باز می گردد که در آن یک تروریست انتحاری خودروی حامل مواد منفجره را اتوبوس حامل نیروهای نظامی هندی کوبید. بر اثر این اتفاق 44 نظامی کشته شدند.

بعد از این اتفاق گروه تروریستی جیش محمد مسئولیت حمله را برعهده گرفت. این گروه نظامی، شاخه ای از طالبان است و معتقد به جدایی کشمیر از هندوستان و الحاق آن به پاکستان است. دهلی همواره اعلام کرده گروه جیش محمد ساخته ارتش و سازمان های اطلاعاتی پاکستان است و زیر نظر آنها به فعالیت های تروریستی می پردازد.

اما عمران خان، نخست وزیر پاکستان حمله انتحاری را محکوم و نقش اسلام آباد را در انجام آن رد کرده بود اما دو طرف بعد از این اتفاق سفرای خود را از کشور مقابل فراخواندند.

در پی این اتفاق، جنگنده های هندی به منطقه تحت کنترل پاکستان در جامو و کشمیر حمله کردند و گفته شد 300 نفر از اعضای گروه جیش محمد و لشکر طیبه کشته شدند اما این خبر از سوی منابع پاکستانی تکذیب شد. با این وجود پیرو این اتفاقات دیروز دو جنگنده هندی توسط ارتش پاکستان سرنگون شد. همچنین خلبان یکی از این جنگنده ها دستگیر شد. پاکستان ادعا کرده این دو جنگنده وارد حریم هوایی این کشور شده اند.همزمان یک جنگنده اف 16 پاکستانی نیز سقوط کرد.

دیروز پاکستان تمامی پروازهای تجاری و مسافری را به حالت تعلیق درآورد. همچنین نخست وزیر پاکستان گفت آماده مذاکره با هند برای کاهش تنش های پیش آمده است. عمران خان افزایش اختلاف بین دو کشور را بدلیل برخورداری طرفین از قابلیت های هسته ای خطرناک بیان کرده است. سوشما ساوارج، وزیر خارجه هندوستان نیز گفته دهلی خواهان جنگ با اسلام آباد نیست و جنگنده های هندی صرفاً به مواضع یک گروه تروریستی حمله کرده اند.

بدلیل قابلیت های هسته ای طرفین، ترس از تشدید درگیری ها و به خطر افتادن آرامش در منطقه جنوب آسیا و البته کل جهان افزایش یافته است. به همین دلیل آمریکا، چین، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها خواستار خویشتن داری طرفین شده اند. مایک پمپئو در صحبت هایی جداگانه با همتایان هندی و پاکستانی خود درخواست کنترل و مدیریت تنش ها شده است.

اسلام آباد خواهان ورود سازمان ملل به مناقشه اخیر شده است. در این راستا شاه محمد قریشی، وزیر خارجه پاکستان در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به استفاده دهلی از نیروی نظامی هشدار داده است.

گفتنی است با گذشت بیش از هفتاد سال از استقلال هند از سلطه انگلستان و ایجاد کشور پاکستان، طرفین درباره منطقه جامو و کشمیر که جمعیتی مسلمان دارد درگیری دارند و تا کنون سه جنگ در سال های 1945، 1965 و 1971 درباره آن رخ داده است. روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور در دهه های گذشته چندان مناسب نبوده و بر سر موضوعات مختلفی مانند آزمایش های اتمی و پرتاب موشک های بالستیک اختلافات دائمی داشته اند. در این راستا هندوستان همواره پاکستان را به حمایت از شورشیان و مسلح کردن آنها متهم کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 9 اسفند 1397 ، کدخبر: 3971208260 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین