پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۲۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۶
هیچ زیرساختی برای احداث خط تراموا در شهر ارومیه وجود ندارد اما سالیان متمادی است آغاز آن و افتتاحش پای ثابت وعده‌های مدیران شهری است که از سالی به سالی دیگر موکول می‌شود.
شعارسال: این شهر پرونده قطوری در برخورداری از پروژه‌های نیمه‌کاره دارد که هر کدام با در صدهای متفاوتی در مراحل مختلف نیمه تمام مانده‌اند اما در این میان پروژه تراموای شهری در همان مراحل ابتدایی توقف کرده و هنوز از میان وعده‌ها فراتر نرفته و حتی به مرحله کلنگ زنی نیز نرسیده است.

وعده احداث خط تراموای ارومیه سال‌هاست که از سوی مسئولان شهرداری و شورای شهر ارومیه مطرح می‌شود و هرچند وقت یک‌بار یک نفر از مدیران و مسئولان، این پروژه را موضوع بحث کرده و با اخبار تکراری و وعده‌هایی که عمل نخواهند شد مردم را در انتظار نگه می‌دارند.

با توجه به سابقه مدیران شهری ارومیه در عمل نکردن به چنین وعده‌ها و تکرار وعده‌های مشابه باز هم عده‌ای هستند که گمان می‌کنند این وعده‌ها انتخاباتی نبوده و روزی به اجرا در می‌آیند چرا که با این اتفاق درصد زیادی از مشکلات ترافیک شهری کاهش یافته و حمل‌ونقل شهری بسیار آسان می‌شود.

اما واقعیت این است که این وعده‌های شیرین با سرانجام‌های تلخ، پایانی ندارند و در رابطه با آن هر مسئول به اندازه‌ای که در حیطه شغلی‌اش باشد اظهار نظر کرده و وعده جدیدی طرح می‌کند ولی شنیدن وعده وعیدهایی که پایانی در پی ندارند برای مردم خوشایند نیست.

اینک به تاریخ‌ها و وعده‌های مختلفی که در روند کلنگ زنی تراموای ارومیه به میان آمده می‌پردازیم.

کلنگ وعده‌های تکراری و خلف وعده‌ها به زمین زده شد

سخنگوی دوره گذشته شورای شهر ارومیه ابتدا در 6 مهر 93 خبر از عزم شهرداری برای احداث خط تراموا داد و چندی بعد در 13 اسفند گفته بود: قرار داد اولیه طراحی و احداث تراموای شهری ارومیه با حضور نمایندگان شرکت آلمانی schlegel و سرمایه گذار ایرانی-آلمانی در حضور اعضای شورای اسلامی، شهردار شهر ارومیه و معاون اقتصادی وسرمایه گذاری شهردار ارومیه امضا شده است.

میرعلی محمدی این نکته را هم گفته بود که با توجه به اینکه پیش از این، بسترسازی لازم برای این منظور توسط شورا و شهرداری ارومیه آماده شده بود مقرر شد این بار به مرحله عمل برسد و در این باره با امضای این قرارداد مشاور آلمانی موظف به تهیه طرح مطالعات امکان سنجی Feasibility Studiesپروژه تراموای شهر ارومیه شد تاحداکثر آن را تا تیر ماه سال 94 به شهرداری ارومیه ارائه کند.

سخنگوی وقت شورای اسلامی شهر ارومیه این نکته را نیز اضافه کرده بود که مطابق مذاکرات اولیه انجام یافته در مدت دو سال پس از آغاز عملیات اجرایی، امید است شهر ارومیه صاحب تراموا، حداقل در طول 15 کیلومتر در مسیر خیابان‌های اصلی شهر ارومیه شود.

حدود 5 ماه بعد از این گفت‌وگو و درست زمانی که می‌بایست بخش مطالعاتی احداث تراموای ارومیه تمام می‌شد شهردار ارومیه 12 مرداد 94 در جلسه شورای هماهنگی ترافیک آذربایجان غربی گفته بود: با بررسی‌های جهانی صورت گرفته 63 درصد از شهروندان شهرنشین جهان از تراموا، 21 درصد از مترو و یک درصد نیز از مونوریل استفاده می‌کنند.

محمد حضرت پور آن زمان گفته بود که شهرداری ارومیه بررسی‌هایش را انجام داده و بر تصمیم قطعی در احداث تراموا رسیده است بنابراین این وسیله نقلیه نیز به نسبت فناوری اروپایی مناسب‌ترین وسیله محسوب شده و با همکاری دستگاه‌ها ظرف دو سال در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

شهردار ارومیه این نکته را هم گفته بود که فاز نخست تراموا 9 کیلومتر خواهد بود که جابجایی 8 هزار و 500 نفر را در ساعت انجام خواهد داد.

به گفته حضرت پور قرار بود تراموای ارومیه در فاز نخست از اول جاده دریا شروع به حرکت کند و ایستگاه نخست آن نیز در بزرگراه خاتم‌الانبیاء قرار داشت.

سال‌هایی که به وعده دادن گذشت

به هر حال در سال‌های 93 و 94 خبر احداث خط تراموا ارومیه فقط در حد همان خبر ووعده‌های شیرین از سوی شورای شهر و شهرداری بین مردم پخش شد و کسی هیچ پیشرفتی در این پروژه ندید و فقط وعده افتتاح و کلنگ زنیان از این تاریخ به تاریخ دیگر موکول می‌شد.

این تغییر تاریخ‌ها ادامه داشت تا زمانی که حسین بخشایشی عضو شورای شهر ارومیه در 14 بهمن 96 اعلام می‌کند: تراموا یکی از پروژه‌های اصلی ارومیه است و بودجه این پروژه برای سال 97 مورد بررسی قرار گرفته که به محض تحقق آن کلنگ زنی خواهد شد.

در یکی از جدیدترین وعده‌ها عضو شورای شهر ارومیه دهم خرداد ماه امسال بدون اشاره به تأخیرهای مکرر در سالیان گذشته در کلنگ زنی تراموا می‌گوید: ارومیه به عنوان نخستین شهر کشور مطالعات اجرای تراموای شهری را انجام داده که شامل 9 و نیم کیلومتر رفت و 9 و نیم کیلومتر برگشت است که شروع از جاده گلمان خانه بوده و مقصد جنب پارک ساوالان رو به روی مجتمع رفاهی ورزشی مخابرات است

عادل فتاحی تصریح کرد: با برآورد اولیه 450 میلیارد تومان و اجرای 14 ایستگاه مطالعات آن نهایی شده و تا هفته دولت در سال 97 امکان کلنگ زنی پروژه برای شروع عملیات اجرایی فراهم می‌شود اما همین عضو شورای شهر تاریخ دیگری تعیین کرد و زمان کلنگ زنی خط تراموای شهری را 22 بهمن امسال اعلام می‌کند.

فتاحی درباره تاخیر در کلنگ زنی خط تراموای ارومیه می گوید: به دلیل نوسانات ارزی در کشور هزینه های براورد شده برای این پروژه با افزایش سه برابری روبرو شده و عقد قرار داد با شرکتهای خارجی انجام نشد به همین سبب کلنگ زنی خط تراموای ارومیه به تاخیر افتاد.

وی در ادامه بیان می کند: با توجه به رایزنی های انجام شده با شرکت های داخلی و قرار گاه خاتم الانبیا اگر به نتیجه ی مطلوب برسیم و اگر هزینه قرار دادها بر حسب ریال باشد مراحل کلنگ زنی این پروژه در اوایل سال 98 انجام میگیرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 9 اسفند 1397 ، کدخبر: 1956416 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین