پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۳۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
دولت ترامپ به‌طور فزاینده روی یک اتحاد غیرمحتمل بین ایران و القاعده متمرکزشده است و برخی منابع گفته‌اند که می‌خواهد از این اتهام به‌عنوان توجیه حقوقی بالقوه برای حمله نظامی علیه ایران یا متحدان منطقه‌ای آن استفاده کند.

شعارسال:دولت ترامپ به‌طور فزاینده روی یک اتحاد غیرمحتمل بین ایران و القاعده متمرکزشده است و برخی منابع گفته‌اند که می‌خواهد از این اتهام به‌عنوان توجیه حقوقی بالقوه برای حمله نظامی علیه ایران یا متحدان منطقه‌ای آن استفاده کند.

مقامات دولت ترامپ ایران را به داشتن روابط عملیاتی سطح بالا با القاعده متهم کرده و گفته‌اند ارتباط پیچیده بین دو دشمن دیرینه آمریکا به سطح یک تهدید امنیتی جهانی غیرقابل‌قبول رسیده است.طبق اطلاعات به‌دست‌آمده توسط «واشنگتن‌تایمز»، دولت ترامپ به‌طور فزاینده روی یک اتحاد غیرمحتمل بین ایران و القاعده متمرکزشده است و برخی منابع گفته‌اند که می‌خواهد از این اتهام به‌عنوان توجیه حقوقی بالقوه برای حمله نظامی علیه ایران یا متحدان منطقه‌ای آن استفاده کند.ایران که امسال چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی خود را جشن گرفته، یک کشور با اکثریت شیعه است و شک و تردیدهای زیادی درباره امکان متحدشدن آن با یک گروه سنی افراطی وجود دارد؛ اما مقامات آمریکایی مدعی شدند که منافع و دشمنی مشترک با ایالات‌متحده دو طرف را به سطوحی از همکاری ترغیب کرده است.مجوز استفاده از نیروهای نظامی که در روزهای پس از حملات 11 سپتامبر در کنگره صادرشده، چارچوب قانونی را برای رئیس جمهوری جورج دابلیو. بوش فراهم آورد تا به طالبان و جنگجویان القاعده در افغانستان حمله کند. این قانون کمپین مبارزه با تروریسم را در ایالات‌متحده تقویت کرده و در 17سال گذشته در 3دوره ریاست جمهوری بدون تغییر مانده است.منابع آمریکایی اخیرا در مصاحبه هایی گفته‌اند که روابط بین القاعده و ایران شیعه می تواند یکی از جنبه های افراط گرایی در سطح جهانی باشد که در دو دهه گذشته درباره آن قضاوت های اشتباهی شده است. تاریخ از دشمنی این دو طرف حکایت دارد و آنها همواره به یکدیگر بی اعتماد بوده و درگیری هایی هم داشته اند که از نمونه آنها می توان به بمبگذاری انتحاری اخیر در منطقه جنوب شرقی ایران اشاره کرد که مسئولیت آن را یک گروه مرتبط با القاعده برعهده گرفت. اما آنها مدعی شده اند که شواهد حاکی از تصمیم گیری حساب شده دو طرف به همکاری است. آنها افزوده اند که ایالات‌متحده و متحدانش در منطقه نمی توانند چنین اتحادی را بپذیرند. این اتهامات از همان دست اتهامات همیشگی دونالد ترامپ و مشاوران ارشد او به دولت تهران مبنی بر ایجاد بی ثباتی و تهدید متحدان آمریکا در خاورمیانه است.نیتن ای. سیلز، هماهنگ کننده مبارزات با تروریسم در وزارت امور خارجه ایالات‌متحده که نقشی اساسی در گروه سیاست گذاری علیه ایران در دولت ترامپ داشته است، در مصاحبه با «تایمز» گفت: «از 11 سپتامبر به بعد ایران به اعضای ارشد القاعده پناه داده و مانع از اجرای عدالت درباره این تروریست ها شده است. این مشارکت بر مبنای منافع بین تهران و القاعده خطرناک و غیر قابل قبول است.»دولت ترامپ تاکنون آشکارا از برنامه برای حمله به ایران بر مبنای این اتهام که پناهگاهی برای القاعده بوده، سخن نگفته است. اما برخی از قانون گذاران و دیگران می گویند که مباحثاتی در این زمینه در میان مشاوران ارشد ترامپ از جمله جان آر. بولتون مشاور امنیت ملی و دیگر منتقدان ایران در جریان است و این افراد تاکید دارند که برای مقابله با «حمایت سازمان یافته ایران از تروریسم» و «احتمال دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای» همه گزینه ها روی میز است.از سال گذشته که دولت ترامپ به صورت یکجانبه از توافقنامه هسته ای ایران حاصل شده در دولت باراک اوباما خارج شد، تحریم ها علیه ایران را از سر گرفته تا اقتصاد این کشور را نابود کند و حمایت های آن را از متحدانش در منطقه محدود کند. این در حالی است که دیگر امضاکنندگان توافق هسته ای به دنبال محافظت از آن هستند.

توجیهی برای آغاز یک جنگ دیگر

ترامپ اخیرا اعلام کرده که کاخ سفید به شدت بر ارتباط ایران با تروریست ها متمرکزشده است و قصد دارد اقدامات جدی تری در این زمینه انجام دهد.در پشت صحنه در واشنگتن، گمانه زنی ها از احتمال تلاش کاخ سفید برای پرونده سازی علیه ایران برای استفاده از قانون «مجوز استفاده از نیروهای نظامی» افزایش یافته است که امکان استفاده رئیس جمهوری از همه «امکانات مناسب» برای هدف گرفتن آنهایی که به نوعی در حمله 11 سپتامبر به آمریکا سهیم بوده اند را فراهم می آورد. تحلیلگران حقوقی معتقدند که دولت باید استدلالی قوی در این زمینه داشته باشد.ژنرال چارلز جی. دانلَپ جونیور که اکنون مدیرعامل مرکز حقوقی، اخلاقی و امنیت ملی در دانشگاه دوک است، گفت: «به دلایل بسیاری فکر می کنم لازم است قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی به روز و اصلاح شود، اما در شرایط کنونی اگر شواهد مستدل حاکی از پناه دادن ایران یا هر کشور دیگری به القاعده باشد، آنگاه شرایط برای استفاده از قانون سال 2001 مهیا خواهد بود.»کنگره به دلایل سیاسی و استراتژیک تاکنون نتوانسته است قانونی جدید را جایگزین قانون سال 2001 و قدرت رئیس جمهوری در حمله به گروه های تروریستی رامحدود کند. مساله کنایه آمیز این است که همین تابستان گذشته پیش نویس نمونه جدید قانون مجوز استفاده از نیروهای نظامی به این دلیل تصویب نشد که برخی دموکرات ها ترسیدند از آن به‌عنوان چراغ سبزی برای حمله به ایران استفاده شود. برخی قانون گذاران کنگره اخیرا حمله به ایران بر مبنای قانون مزبور را غیرمحتمل دانسته و گفته‌اند مفاد این قانون قابل تبیین به ایران نیست. سناتور آنگوس اس. کینگ جونیور، سناتور مستقل و از اعضای کمیته منتخب سنا در زمینه اطلاعات، ادعا کرد: «قطعا مقامات القاعده در ایران و در خارج از این کشور هستند، اما روابط آنها با دولت مشخص نیستوی در ادامه افزود: «اگر ایرانی ها به مردم ما در بخش دیگری از خاورمیانه حمله کنند، آنگاه حق واکنش داریم؛ اما اگر صحبت از نوعی اقدام پیشگیرانه علیه ایران باشد، فکر نمی کنم که چنین اقدامی با استفاده از قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی ممکن باشد

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت ساعت 24 ، تاریخ انتشار9اسفند 97 ،کدخبر: 428950 ، www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
0
0
جرات حمله به ایران رو هیچ کشوری نداره و این ها همه اش جو تبلیغاتیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین