پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۵۰۸
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
ملک‌زاده گفت: چالش ما در پژوهش وجود ٣٠٠ شرکت تولید مقاله است و برخی مسئولان فعالیت نخبگان را تخطئه می‌کنند.

شعارسال: ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در همایش بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی که در علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: ما قبل از پیروزی انقلاب از نظر تعداد مقالات از کشورهای منطقه جلوتر بودیم و در دوران جنگ عقب افتادیم اما مجدد رشد کردیم و به رتبه نخست منطقه رسیدیم؛ البته در ۴٠ اخیر همه رشد کردند اما سرعت رشد علمی ما بالا بود و توانستیم در کشورهای اسلامی به رتبه نخست و در جهان به رتبه ١۵ دنیا برسیم.

سهم ٣٠ در صدی وزارت بهداشت از تولیدات علمی کشور

وی افزود: ما با ٢٩ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه‌های برتر جهان را در منطقه داریم و سهم وزارت بهداشت با ١١.۵ درصد هیئت علمی سهم ٣٠ در صدی از تولیدات علمی کشور است.

ملک زاده گفت: سهم وزارت بهداشت در مقالات پر استناد بالا بود و در تحریم‌ها توانسته‌ایم با بسیاری از کشورهای دنیا همکاری علمی کنیم و این فقط در تولید مقاله نبوده است و در شاخص‌های سلامت و در پیوند اعضا و مغز و استخوان و در واقع در فناوری ، خدمت و دارو رشد داشتیم.

ملک زاده گفت: یکی از مهمترین اقدامات وزارت بهداشت در حوزه تحقیقات و پژوهش در طول ۵ سال گذشته، سرمایه گذاری اساسی در زیرساخت‌های پژوهشی مانند ایجاد آزمایشگاه‌های جامع تحقیقاتی و اتاق تمیز بوده است، همچنین علاوه بر این، بیش از ٧٠ برنامه ثبت بیماری‌ها و مطالعه کوهورت در ٢٠ استان و ٣٠ شهر داریم و از ۵۹۱ پروژه تحقیقاتی مهم مانند پروژه ایرانوم حمایت کردیم.

وی با اشاره به پروژه ملی ایران به عنوان نخستین بانک اطلاعات ژنتیکی در خاورمیانه گفت:یکی از این پروژه ‌ها ایرانوم بود و در همه دنیا ژنوم‌ها شناخته بود به جز خاورمیانه که ما برای اولین کشور خاورمیانه هستیم که بانک اطلاعات ژنتیکی را راه اندازی کردیم و با وجود هفت نژاد بسیار به هم شبیه هستیم و این خود یکی از عجایب است و هر مطالعه ژنتیکی را با این مرجع ژنتیکی انجام می‌دهیم و ۶ هزار عضو دارد و ١۶ هزار بار بازدید از سایت ایرانوم شده است.

مهمترین چالش‌های پژوهش در حوزه سلامت

معاون تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سال ٢٠١۵ در پیشرفته‌ترین تحقیقات ١.١ سهم مربوط به ایران در دنیا بوده است، اظهار کرد: رشد بی اخلاقی‌های پژوهشی با تاکید بر انتشار مقالات، مسائل اقتصادی، بودجه ناکافی و همکاری‌های بین المللی از مهمترین چالش‌های پژوهش در حوزه سلامت است.

ملک‌زاده اظهار کرد: ما چالش‌های جدی در پژوهش پیش رو داریم که یکی از آن‌ها وجود ٣٠٠ شرکت تولید مقاله است و برخی دوستان و مسئولان کار‌های علمی و فعالیت نخبگان را تخطئه می‌کنند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری گفت: با این بیانیه خیلی امیدوار شدیم و در این بیانیه می‌بینیم که بر دانش به عنوان اساس عزت و قدرت کشور تاکید زیادی شده است، مقام‌ معظم رهبری به تلاش‌های گذشته دانشمندان به عنوان رستاخیز علمی اشاره کردند و ایشان تأکید داشتند که همه این‌ها یک آغاز برای پیشرفت و توسعه است، با بسیاری از قله‌های دنیا فاصله داریم.

بودجه تحقیقاتی و پژوهشی کافی نیست

معاون تحقیقات و فناوری بودجه پژوهش در کشور را ناکافی دانست و گفت: اقتصاد یکی از چالش‌های جدی بوده و بودجه تحقیقاتی و پژوهشی کافی نیست، اما با این وجود از نظر تولید علم در جایگاه ١۵ دنیا قرار داریم، اما از نظر بودجه پژوهشی در جایگاه ٣٠ جهان هستیم و نتوانستیم مسئولان دولت، سازمان برنامه و بودجه و مجلس را برای رشد بودجه پژوهشی قانع کنیم؛ باید تلاش کنیم که برای دانش سرمایه گذاری کنند و رتبه ما همه نتیجه سرمایه انسانی ما بوده است.

ملک زاده گفت: تعداد دانشجویان دکتری ما بسیار زیاد است و باید اصلاح شود، ما با وجود رتبه خوبمان در تولید علم، در همکاری بین المللی به جایگاه واقعی نرسیده‌ایم.

محققان برای حل مشکلات و اولویت‌های کشور کار نمی‌کنند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: اولویت‌های تحقیقاتی وزارت بهداشت مشخص شده است که شامل افزایش طول عمر، کاهش ناتوانی و بار بیماری‌ها، آموزش سلامت در جامعه، بهبود خدمات سلامت و مسائل زیست محیطی بوده و یکی از موضوعات این است که محققان روی مشکلات و اولویت‌های کشور کار نمی‌کنند و ما برخلاف میلمان مجبور هستیم طرح‌های را مجبور هستیم رد کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جدی ما این است که بخش زیادی از بودجه در حوزه درمان صرف اقدامات غیرضرور و تشخیصی می‌شود که در این زمینه باید تحقیقات و بررسی‌هایی انجام شود.

ملک زاده گفت: ما در حوزه درمان بودجه زیادی را در سی تی اسکن و انژیوگرافی و ام آر‌ای صرف می‌کنیم که ضروری نیستند باید تحقیقاتی انجام دهیم و با راهنمای بالینی این اقدامات غیرضروری را کم کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بخشی از تحقیقات باید در زمینه تبدیل علم به ثروت باشد و اولویت‌های تحقیقاتی داریم، افزایش طول عمر، کاهش ناتوانی و خط بیماری‌ها و آموزش بیماری‌های و بهبود سرویس‌ها و پیشبرد سلامتی از اولویت‌های تحقیقات است که باید روی آن کار کنیم.

امیدواریم بودجه پژوهش ٢ برابر شود

وی ادامه داد: باید علاوه بر آموزش به پژوهش اهمیت دهیم و بهترین روش‌های تحقیقات را به کار ببریم و امیدواریم بودجه پژوهش ٢ درصد شود.

ملک زاده اظهار کرد: خوشبختانه گروه‌های تحقیقاتی زیادی در کشور ایجاد شده که از سوی وزارت بهداشت مورد حمایت قرار می‌گیرد و هر کدام از این گروه‌ها، تحقیق در مورد یکی از مشکلات نظام سلامت را هدف قرار داده‌اند.

دیجیتال تکنولوژی از مسائل مهم چهارمین دوره انقلاب صنعتی جهان

معاون تحقیقات و فناوری گفت: وارد چهارمین انقلاب صنعتی جهان شده‌ایم و یکی از مسائل مهم دیجیتال تکنولوژی است که کاربرد آن در حوزه سلامت می‌تواند تحول ایجاد کند.

وی خطاب به دانشمندان برتر کشور گفت: هیچ کدام از مشکلات نباید موجب دلسردی شما محققان برتر شود و خواهش می‌کنیم با اراده راسخ و محکم به را خود ادامه دهید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:9اسفند1397 ، کدخبر: 6849026: www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین