پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۳۰۲
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرعت رشد تولیدات علمی در ایران بیشتر از سایر کشورهاست و در جایگاه ۱۵ جهان از این نظر قرار داریم.

شعارسال:معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سرعت رشد تولیدات علمی در ایران بیشتر از سایر کشورهاست و در جایگاه ۱۵ جهان از این نظر قرار داریم.

رضا ملک‌زاده در چهارمین همایش بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعت علمی اظهار کرد: کشورهای جهان در حوزه تولید علم رشد داشته‌اند اما سرعت رشد تولید علم در ایران بیشتر از سایر کشورها است و خوشبختانه در جایگاه ۱۵ جهان از نظر تولیدات علمی قرار گرفته‌ایم.

وی با اشاره به حضور دانشگاه‌های ایران در بین دانشگاه‌های برتر جهان، گفت: در حال حاضر ۲۹ دانشگاه ایران در بین دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارند درحالی‌که ۲۳ دانشگاه ترکیه در بین این دانشگاه‌ها قرار دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: سهم حوزه پزشکی از تولیدات علمی کشور با وجود حضور ۱۱,۵ درصد از اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، حدود ۳۰ درصد است و خوشبختانه رشد کیفی مقالات در حوزه پزشکی بسیار مطلوب بوده است و در سخت‌ترین شرایط تحریم توانسته‌ایم با اکثر کشورهای جهان، همکاری داشته باشیم.

ملک‌زاده افزود: همکاری‌های بین‌المللی در حوزه پژوهش‌های علوم پزشکی فقط منحصر به تولید مقاله نبوده بلکه در حوزه سلامت و بهبود شاخص‌های بهداشتی و درمانی از جمله در حوزه سلول‌های بنیادی، پیوند مغز استخوان و پیوند اعضا، فناوری، خدمات و دارو، پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم.

وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت در حوزه پژوهش در طول ۵ سال گذشته، سرمایه‌گذاری اساسی در زیرساخت‌های پژوهشی از جمله آزمایشگاه‌های جامع تحقیقاتی و اتاق تمیز بوده است. همچنین علاوه بر این، بیش از ۷۰ برنامه ثبت بیماری‌ها و مطالعه «کوهورت» [مطالعه هم‌گروهی] در ۲۰ استان و ۳۰ شهر و نیز ۵۹۱ پروژه تحقیقاتی مهم مانند پروژه ایرانوم مورد حمایت قرار گرفته است.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، رشد بی‌اخلاقی‌های پژوهشی با تأکید بر انتشار مقالات، مسائل اقتصادی، بودجه ناکافی و همکاری‌های بین‌المللی از مهم‌ترین چالش‌های پژوهش‌های حوزه سلامت است.

ملک‌زاده با اشاره به ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری گفت: با این بیانیه خیلی امیدوار شدیم و در این بیانیه می‌بینیم که بر دانش به‌عنوان اساس عزت و قدرت کشور تأکید زیادی شده و حرکات علمی سال‌های گذشته از سوی ایشان، رستاخیز علمی نامیده شده که سنگ بنای فعالیت‌های علمی و یک آغاز برای پیشرفت و توسعه است.

وی بودجه پژوهش در کشور را ناکافی دانست و گفت: درست است که از نظر تولید علم در جایگاه ۱۵ دنیا قرار داریم اما از نظر بودجه پژوهشی در جایگاه ۳۰ جهان هستیم؛ بنابراین باید بتوانیم مسئولان دولت، سازمان برنامه‌وبودجه و مجلس را متقاعد کنیم که برای دانش سرمایه‌گذاری کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اولویت‌های تحقیقاتی وزارت بهداشت مشخص شده است که شامل افزایش طول عمر، کاهش ناتوانی و بار بیماری‌ها، آموزش سلامت در جامعه، بهبود خدمات سلامت و مسائل زیست‌محیطی است.

ملک‌زاده افزود: یکی از مشکلات جدی ما این است که بخش زیادی از بودجه در حوزه درمان صرف اقدامات غیرضروری و اقدامات تشخیصی می‌شود که در این زمینه باید تحقیقات و بررسی‌هایی انجام شود.

وی در پایان یادآور شد: خوشبختانه گروه‌های تحقیقاتی زیادی در کشور ایجاد شده که از سوی وزارت بهداشت مورد حمایت قرار می‌گیرد و هرکدام از این گروه‌ها، تحقیق در مورد یکی از مشکلات نظام سلامت را هدف قرار داده‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار9اسفند 97 ،کدخبر: 364475، ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین