پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۸۶
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
یک فعال حوزه زنان و خانواده با انتقاد از بازنمایی چهره زن ایرانی در رسانه‌ها گفت: بازنمایی زن در رسانه ها به ویژه رسانه ملی با تصویر واقعی زنان ایرانی منطبق نیست.

شعارسال: شهناز سجادی، با بیان اینکه بازنمایی زن در رسانه ها با تصویر واقعی زنان ایرانی منطبق نیست، افزود: زنان در رسانه ما یا سنتی نمایش داده می شوند و یا مدرن اما در واقع بیشتر زنان در جامعه ما در میان این دو طیف قرار دارند. به عنوان مثال ظاهر زنانی که در رسانه ها به ویژه رسانه ملی نشان داده می شوند همه زیبایی ناشی از بهره گیری از عمل جراحی دارند که این مساله اعتماد به نفس زنان جامعه را می گیرد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر تشکل های غیردولتی و گروه های اجتماعی با موضوعیت زنان، از ظرفیت رسانه به خوبی استفاده نمی کنند. توانایی و مسائل حقوقی زنان به طور صحیح در رسانه ها اعلام نشده است در حالی که ما می دانیم رسانه در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کارکرد داشته و اثرات عمیقی دارد و می توان از این ظرفیت برای مساله زنان نیز استفاده کرد. علت این عدم بهره گیری از رسانه، ضعف فرهنگی و یا بهتر بگوییم سیاست زده شدن فرهنگ است که سبب شده تا رسانه ها به درستی عمل نکنند.

مسئول کمیته حقوقی جمعیت زنان مسلمان نواندیش تصریح کرد: جامعه ما از خشونت فرهنگی و خشونت فردی رنج می برد و برای رسیدن به هویت واقعی زن و رعایت حقوق زنان، باید رسانه ها به این موضوع ورود کرده و از آن صیانت کنند و این مهمترین وظیفه رسانه در قبال زنان و خانواده محسوب می شود.

سجادی گفت: به نظر من رسانه می تواند در آگاهی بخشی در زمینه حقوق اجتماعی و مدنی برای زنان بسیار موثر باشد و با مانور بر روی آنها می تواند خودباوری ایجاد کرده و فرهنگ مطالبه حقوق را در زنان تقویت کند؛ اما معمولا در تدوین قوانین بر حسب ضرورت های اجتماعی و فرهنگ جامعه و فرهنگ تطبیقی اقدام می شود که در جامعه ما یک فرهنگ فقهی نیز وجود دارد.

وی توضیح داد: در کشور ما ساز و کار تعیین قوانین با متغیرهای جامعه برحسب زمان تناسب ندارد و همین امر موجبات ایجاد اختلاف در خانواده ها شده و عامل افزایش طلاق در جامعه می شود.

سجادی افزود: اینجاست که رسانه به عنوان یک رسالت، باید وارد عمل شود. فقه یک خط فکری حاصل از اندیشه فقها و علما در طول زمان است و بر اساس شرایط زمان و مکان برای جامعه یک نظریه حقوقی ایجاد شده است. رسانه ها باید با پرداختن به این مساله، زمینه را برای محقق شدن تعادل جنسیتی انجام دهند.

وی در خصوص برگزاری جشنواره «زن رسانه و خانواده» گفت: اینگونه جشنواره ها و تکرار آن در طول سال های متمادی می تواند محرکی برای تشکل های غیردولتی و همچنین رسانه ها باشد تا از ظرفیت خودشان استفاده کنند. اجرای این برنامه سبب می شود که یک مدل برای تکمیل فعالیت تشکل های غیردولتی ایجادشود. بسیاری از تشکل های غیردولتی در حال فعالیت هستند اما کسی آنها را نمی شناسد و آشنایی آنها با رسانه می تواند یک تلنگر به فعالین حوزه زنان باشد تا از ظرفیت رسانه بهره گیرند؛ سرعت رسانه می تواند توفیق بیشتری برای فعالین زن ایجاد کند. از طرف دیگر فعالیت رسانه ها یک فعالیت هدفمند می شود و منفعت آن نصیب همه خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 18خرداد1395، کدخبر: 3679735: WWW.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین