پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۱۶۸
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
دیروز معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که برای تامین ذخایر استراتژیک کشور دستور واردات ۷۰ هزارتن مرغ صادر شده است. با فرض تخصیص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به واردات این کالا هر کیلوگرم مرغ وارداتی ۸۱۲۰ تومان تمام می شود در حالی که قیمت مصوب خرید مرغ از مرغداران داخلی ۷۲۰۰ تومان است.

شعارسال:دیروز معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که برای تامین ذخایر استراتژیک کشور دستور واردات ۷۰ هزارتن مرغ صادر شده است. با فرض تخصیص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی به واردات این کالا هر کیلوگرم مرغ وارداتی ۸۱۲۰ تومان تمام می شود در حالی که قیمت مصوب خرید مرغ از مرغداران داخلی ۷۲۰۰ تومان است.

در حال حاضر هر کیلوگرم مرغ در بازار جهانی 1.6 دلار معامله می شود با فرض تخصیص ارز دولتی به واردات این کالا قیمت هر کیلوگرم مرغ وارداتی 6720 تومان می شود. کمترین هزینه جانبی برای واردات هر کیلوگرم مرغ به داخل کشور ما 1400 تومان است که با اضافه کردن این رقم به خرید مرغ وارداتی قیمت هر کیلوگرم آن برای کشور 8120 تومان تمام می شود.

حال اگر این محاسبات را با ارز نیمایی انجام دهیم قیمت هر کیلوگرم مرغ وارداتی برای کشور بیش از 20 هزارتومان خواهد بود.

قیمت تمام شده 8120 تومان برای هر کیلوگرم مرغ وارداتی با ارز دولتی در حالی است که بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغدار داخلی 7200 تومان است.

استفاده از قیمت دستوری برای مرغ در داخل کشور در شرایطی که هم اکنون مرغدار هر کیلوگرم مرغ را 9500 تا 9800 تومان تولید می کند به میزان کافی برای این صنعت بحران ساز شده است و اقدام به واردات مرغ می تواند ضربه نهایی را به آن وارد کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار در سال های اخیر بیش از 5 هزار واحد مرغداری به دلایل مشکلات اقتصادی از چرخه تولید خارج شده اند، مرغدارانی که اگر حمایت می شدند اکنون در حال تولید یکی از مهترین و پر مصرف ترین کالاهای اساسی کشور بودند.

به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی درحال حاضر صنعت مرغداری ایران 2 میلیون و 200 هزارتن مرغ تولید می کند و با توجه به ظرفیت های موجود د راین صنعت امکان افزایش تولید در آن به بیش از 3 میلیون تن نیز وجود دارد.

با این حجم از تولید و ظرفیت های بدون استفاده در صنعت مرغداری، به نظر می رسد دولت به جای تصمیم به صرف هزینه برای واردات بهتر است به توسعه تولید داخلی بپردازد که نتایج آن برای کشور بسیار سودمندتر و طولانی تر است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار13 اسفند 97، کدخبر: 339616 ،www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین