پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۵۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
فزونی عرضه بر تقاضا، مشکلات مربوط به تأمین نهاده‌های دامی و دسترسی مرغداران به آن، کاهش جوجه‌ریزی، سوءاستفاده دلالان در نبود نظارت‌ها، توزیع‌نشدن مرغ‌های وارداتی به بازار و… از جمله دلایلی هستند که در روزهای گذشته به رشد نرخ گوشت مرغ سرعت بخشیده‌اند. این در حالی است که مسئولان ذی‌ربط بارها از وفور کالاها سخن گفته‌اند و تأکید کرده‌اند جای هیچ نگرانی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.

شعار سال: اکنون هرچه به روزهای پایانی سال و فرارسیدن عید نوروز نزدیک می‌شویم، تهیه اقلام برای اقشار کارگری و حقوق‌بگیر جامعه سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، زیرا با وجود تمام گرانی‌ها هنوز تغییری در دستمزدها به وجود نیامده است. از سوی دیگر پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی طی روزهای اخیر بارها اعلام کرده‌اند که هزینه تولید آن‌ها بیش از ارقامی است که مرغ را تحویل بازار می‌دهند. از این رو برخی کارشناسان نسبت به روند عرضه مرغ هم بدگمان هستند و احتکار این گوشت را عامل دیگری در روند صعودی قیمت‌ها می‌دانند.

عده‌ای از بازار آشفته سوءاستفاده می‌کنند

در همین ارتباط وزیر جهاد کشاورزی درباره تأمین گوشت سفید بیان کرد: تولیدگوشتسفید افزایش یافته است و ذخایری هم در کشور داریم که عرضه آن از دوشنبه در کشور آغاز شده و به تدریج توزیع آن بیش‌تر خواهد شد. وی یادآور شد: از نظر گوشت سفید محدودیتی نداریم، ولی متأسفانه بحث بازار سیاه وجود دارد که عده‌ای سوءاستفاده می‌کنند که لازم است با این موارد برخورد جدی شود. این مشکل به‌ویژه در تهران و به‌طور ویژه درباره عرضه‌کنندگان میدان بهمن وجود دارد. متأسفانه این افراد قدری کم‌لطفی می‌کنند که از آن‌ها خواهش می‌کنم در چارچوب خریدی که انجام می‌دهند و در قالب قیمت‌های تعیین شده نسبت به عرضه گوشت سفید اقدام کنند و از فرصتشب عیدسوءاستفاده نکنند و با مردم مهربان‌تر باشند. حجتی خاطرنشان کرد: البته عرضه مرغ منجمد به وفور صورت می‌گیرد و امیدوار هستیم کسانی که از بازار سیاه سوءاستفاده و برای شب عید مشکل ایجاد می‌کنند، روحیه نوع دوستی را در خود تقویت کرده و به خود بیایند.

عرضه مرغ تنظیم بازاری تا متعادل‌شدن قیمت‌ها

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز گفت: توزیع گوشت قرمز و مرغ به صورت منجمد و گرم تا تثبیت قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد داشت. حمید ورناصری افزود: عرضه گوشت مرغ به صورت تازه و منجمد در شهر تهران ادامه دارد و گوشت مرغ منجمد به هر میزان که لازم باشد، در سطح میادین با برنامه‌ریزی درست توزیع می‌شود و این روند را ادامه خواهیم داد. وی گفت: عرضه مرغ گرم را افزایش دادیم تا در دسترس باشد و مردم می‌توانند هر کیلو گوشت مرغ تازه را از سازمان میادین به قیمت 11 هزار و 500 تومان خریداری کنند. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: دیروز در تهران بالای 200 تن گوشت مرغ در سطح میادین عرضه شد، در حالی که روز‌های قبل 130 تا 140 تن عرضه داشته‌ایم. وی گفت: این روند تا پایان تعطیلات ادامه خواهد داشت. استمرار این عرضه متناسب با شرایط قیمت در بازار است و تا هر زمانی که بازار کشش داشته باشد و شرایط قیمتی متعادل شود، توزیع گوشت با نرخ 11 هزار و 500 تومان ادامه خواهد داشت. ورناصری گفت: طبیعی است وقتی قیمت مرغ کاهش پیدا کند، دیگر نیازی به توزیع مرغ منجمد نخواهد بود. وی افزود: حتماً توزیع‌ها در این سطح اثرگذار بوده و ما در دو ماه گذشته چیزی حدود 30 هزار تن گوشت گرم عرضه کرده‌ایم که در مقطع قبل قیمت به نه هزار و 800 تومان رسیده بود و در یک ماه اخیر هم تا اکنون به 11هزار و 500 تومان رسیده است. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: یک سری نوسانات در پایان سال اتفاق می‌افتد که به خاطر افزایش تقاضا است. ورناصری افزود: عرضه حدود 200 تن مرغ گرم در میادین و افزایش عرضه مرغ منجمد حتماً اثر خود را بر روی قیمت‌ها در روز‌های آینده خواهد گذاشت و مردم می‌توانند مرغ منجمد را به ازای هر کیلو 10هزار و 500 و مرغ گرم را 11 هزار و 500 تومان خریداری کنند. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: عددی که سازمان حمایت برای قیمت گوشت مرغ گرم اعلام کرده، 11 هزار و 500 تومان است و ما به دنبال این هستیم که قیمت را به این عدد نزدیک کنیم.

کاهش عرضه نسبت به تقاضا، عامل اصلی گرانی قیمت مرغ

اما عضو کانون سراسری مرغداران گوشتی به افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت مرغ طی یک روز اشاره کرد و گفت: دو روز قبل هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۱ هزار و ۲۰۰ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها ۱۶ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد. برومند چهارآیین کاهش عرضه نسبت به تقاضا را عامل اصلی گرانی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به کاهش جوجه‌ریزی و کمبود عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها، پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده برای ایام پایانی سال به ۱۲ و مرغ آماده به طبخ در خرده‌فروشی‌ها به ۱۷ هزار تومان برسد. او کاهش جوجه‌ریزی در اواخر دی و اوایل بهمن را عامل اصلی گرانی مرغ در بازار اعلام کرد و ادامه داد: ۳۰ درصد مرغداران به سبب ترس از اجرای قیمت دستوری و افزایش قیمت جوجه، از جوجه‌ریزی در واحدهای خود امتناع کردند که در نهایت این امر میزان عرضه و قیمت مرغ در بازار را تحت تأثیر قرار داد. چهارآیین میزان جوجه‌ریزی برای ایام پایانی سال را کم‌تر از ۱۱۰ میلیون قطعه اعلام کرد و توضیح داد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و ترس از اجرای قیمت مصوب تنظیم بازار، بسیاری از مرغداران به سبب نگرانی‌های بازار، ریسک تولید را نپذیرفتند که این امر در کمبود عرضه مرغ در ایام پایانی سال تاثیر به‌سزایی دارد. مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از نوسان نرخ نهاده‌های دامی در بازار تصریح کرد: با توجه به اختلاف نرخ نهاده‌های موجود در بازار با قیمت مصوب، پیش‌بینی می‌شود که روند افزایش قیمت مرغ در بازار ادامه یابد، چراکه مدیریت بازار نهاده‌ها در کنترل قیمت مرغ تأثیر به‌سزایی دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 22 اسفند 97، شماره: 64029


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین