پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۰۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
مسئولان ستاد تنظیم بازار قیمت هرکیلو مرغ را برای عرضه در خرده‌فروشی‌ها 11هزار و 500 تومان اعلام کرده‌اند و فروش با قیمتی بالاتر از این را تخلف اعلام می‌کنند؛ اما نکته جالب این‌که این قیمت‌گذاری دستوری چندبار است که تکرار می‌شود و هربار هم رعایت نمی‌شود. حالا مسئولان چرا اصرار به اعمال دستوری نرخ دارند، معلوم نیست.

شعار سال: در همین ارتباط برومند چهارآیین با اشاره به این‌که قیمت دستوری مرغ راهکار کنترل و تنظیم بازار نیست، اظهار کرد: با توجه به آن‌که قیمت مرغ کیفی نیست و براساس آمار و ارقام و هزینه‌های تولید محاسبه می‌شود، از این رو نمی‌دانیم که مبنای محاسبه کارشناسان چیست که قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان را اعلام می‌کنند. چهارآیین قیمت مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: فروش مرغ با قیمت‌های دستوری جوابگو نیست و تحت میزان عرضه و تقاضا، قیمت‌ها با نوساناتی در بازار روبه‌رو می‌شود. عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: طبق روال سال‌های گذشته عرضه مرغ با نرخ مصوب و دخالت مسئولان در تنظیم بازار تنها به عنوان مُسکن عمل می‌کند، به‌همین دلیل از مسئولان انتظار داریم که به جای توزیع مرغ با نرخ مصوب به تولید بها دهند.

قیمت‌گذاری دستوری کمکی به جلب رضایت مردم نمی‌کند

غلامعلی فارغی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، نیز اظهار کرد: در شرایطی که در جنگ اقتصادی هستیم، انتظار می‌رود بخش دولتی، بخش خصوصی را جدّی گرفته و در تصمیمات مشارکت بدهد تا بتوانیم با کم‌ترین هزینه به‌کمک هم این بحران را پشت سر بگذاریم. وی افزود: بخش دولتی به نظرات کارشناسی بخش خصوصی توجه نکرده و با تصمیمات مبتنی بر اطلاعات ناقص و گاهی نادرست بخش را دچار سردرگمی و خسارات جبران‌ناپذیر می‌کنند و با اعلام قیمت‌های غیرعملیاتی انتظارات مردم را افزایش داده و چالش و درگیری بین مسئولان نظارتی و تولیدکننده را سبب می‌شوند. وی تصریح کرد: با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توانیم کمکی به فعالان اقتصادی و حفظ اشتغال و جلب رضایت مردم کنیم. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: وقتی مبانی قیمت‌گذاری بر اساس ذرت یک‌هزار و 300 و کنجاله سویا دو هزار و 450 تومانی صورت می‌گیرد، تولیدکنندگان قادر به تهیه نهاده با قیمت‌های فوق نیستند و قطعاً قیمت دستوری غیرعملیاتی و به‌ضرر تمام تولیدکنندگان اعم از تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه و گوشت مرغ و تخم‌مرغ است. وی گفت: قطعاً دستگاه‌های نظارتی حاضر به تعطیلی واحدهای تولیدی نیستند و در نهایت باید قیمت‌ها واقعی باشد تا اجرایی شود.

تعیین قیمت مرغ تابع بخشنامه نیست

محمدامین مروتی، صاحب‌نظر حوزه طیور، نیز با اشاره به مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر تخلف بودن عرضه مرغ با قیمت بیش از 11هزار و ۵۰۰ تومان، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران حداقل بین نه هزار و 500 تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است که با احتساب سود ۱۰ تا ۱۲ درصدی برای تولیدکنندگان و با احتساب اضافه‌شدن هزینه‌های کشتار، توزیع و خرده‌فروشی، قیمت تمام شده مرغ بالای ۱۴ هزار تومان خواهد بود. مروتی با بیان این‌که از مرداد امسال شاهد تغییرات نرخ ارز بودیم که همین امر قیمت مرغ را بالا برده، تأکید کرد: قیمت سویا و ذرت وابسته به نرخ ارز است و نوسانات ارزی به‌شدت آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده و افزایش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته است. وی همچنین با اشاره به افزایش هزینه نگهداری مرغ مادر (تولید‌کننده جوجه یک‌روزه)، اظهار کرد: میانگین قیمت فروش جوجه یک‌روزه نیز از حدود یک‌هزار و 300 تا یک‌هزار و 700 تومان به بیش از چهار هزار تومان رسیده است. مسئول فنی و بهداشتی شرکت طیور بهاران اشاره‌ای هم به قیمت‌های اعلام شده برای نهاده‌های مورد نیاز در صنعت مرغداری داشت و افزود: در حال حاضر با توجه به تخصیص ارز چهار هزار و 200 تومانی برای واردات نهاده‌ها، قیمت هر کیلوگرم سویا دو هزار و 350، هر کیلوگرم ذرت بین یک‌هزار و 300 تا یک‌هزار و 350 و قیمت جوجه یک‌روزه دو هزار و 400 تومان اعلام شده، در حالی که در حال حاضر این قیمت‌ها در بازار خیلی بیش‌تر است و برای سویا حدود چهار هزار و 100، برای ذرت یک‌هزار و 700 و برای جوجه یک‌روزه چهار هزار تومان است و تنها تفاوت قیمت این سه نهاده به تنهایی قیمت هر کیلوگرم مرغ را حداقل سه هزار تومان افزایش می‌دهد. مروتی تأکید کرد: مرغداران ناچار به تأمین نهاده‌های مورد نیاز خود از بازار آزاد هستند، چرا که تا این نهاده‌ها با قیمت‌های مصوب به دستشان برسد، جوجه‌شان تلف شده است. مروتی در ادامه بالا رفتن قیمت مرغ را متأثر از بالا رفتن قیمت گوشت قرمزهم دانست و تصریح کرد: در شرایط کنونی که قیمت گوشت قرمز بالا رفته، قطعاً خانواده‌هایی که از پس خرید گوشت قرمز برنمی‌آیند، گوشت مرغ را جایگزین کرده‌اند که همین موضوع در بالا رفتن نسبی قیمت مرغ بی‌تأثیر نبوده است. وی در ادامه با بیان این‌که جوجه‌ریزی در سالن‌های پرورش مرغ در این مقطع از سال برای پوشش بازار عید به اوج خود می‌رسد، گفت: در شرایط کنونی اگر به مرغداران برای فروش مرغ با قیمت پایین‌تر از قیمت تمام شده فشار بیاید، با کاهش جوجه‌ریزی مواجه خواهیم شد که این اتفاق بحران دیگری برای قیمت مرغ را بعد از نوروز ایجاد خواهد کرد. مروتی تصریح کرد: قیمت مرغ در شرایط کنونی تحت تأثیر تصمیم‌گیری‌های اشتباه دو ماه پیش است. مسئول فنی و بهداشتی شرکت طیور بهاران در ادامه راهکار اصلی و نهایی برای تعیین قیمت مرغ در شرایط کنونی را واگذار کردن آن به عرضه و تقاضا دانست. مروتی با بیان این‌که قیمت هر کالایی در بازار با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، افزود: تعیین قیمت مرغ تابع بخشنامه نیست و بخشنامه‌ای کردن آن جواب نمی‌دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 12 اسفند 97، شماره: 63119


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین